25/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

נפשות מפוצלות ומפלצות אנושיות:
חודש קולנוע קוריאני באוזן השלישית
אם מסתכלים אחורה על העשור שתיכף יחלוף, מדהים לגלות עד כמה חשוב, מרכזי, מרתק ופורץ דרך הפך הקולנוע הקוריאני, מקים קי-דוק ועד בונג ג'ון-הו

העשור החולף מסמן רנסנס מטורף בקולנוע הדרום קוריאני, בעקבותיו מוקמו כמה מיוצריו הבולטים בחוד החנית של הקולנוע העולמי, בחזית הפסטיבלים, ובראש מצעדי הפופולאריות. נראה שהמדינה המפותחת מתחילה להוות תחרות רצינית לתעשייה של מעצמות הסרטים האסייתיות האחרות – יפן, סין והונג קונג, עם סרטים שנעים בין ארט-האוס באווירה אירופית לכאלה ששואבים מתרבות הז'אנרים ההוליוודית. למעשה, תכני המתח, המסתורין, האימה, האקשן והקומדיה הרומנטית שנובעים מקוריאה נקנים בשקיקה על ידי היוצרים האמריקאים, שזה זמן מה מוצאים בשוק האסייתי מצע פורה לרעיונות וסיפורים. סרטיהם החדשים של שניים מהיוצרים הקוריאנים הללו, Thirst של פארק צ'אן ווק (שבעה צעדים) ו-Mother של בונג ג'ון-הו (זכרונות מרצח), עומדים לנחות בקרוב על מדפי האוזן, רגע לאחר שירדו מהבמות המכובדות ביותר של פסטיבל קאן.

קוריאה התקשתה להציב תרבות קולנועית סוחפת לאורך ההיסטוריה שלה במאה ה-20, אולי משום התהפוכות הפוליטיות הרבות שחוותה והזרמים הלא כל כך דמוקרטיים שזרמו בה. עד מלחמת העולם השנייה היה חצי האי הקוריאני כולו מאחז של האימפריאליזם היפני. לאחר מכן, כתוצאה ממחלוקת אידיאולוגית ורפיפות שלטונית, בוצעה קוריאה לשני חלקים, כשהמדינה מצפון לקו הרוחב 38 נשבתה על ידי משטר קומוניסטי אדוק, שעד היום מקיים בה דיקטטורה קשוחה ומסוגרת. מלחמה בין שני השסעים, בה הייתה מעורבת ארצות הברית, קרעה את חצי האי לגזרים, אך עם שוך הקרבות יכלה המדינה הדרומית לשקם את המסורת הקולנועית הדלה שלה. מסוף שנות ה-50 ועד 1963 לערך, חוותה קוריאה תור זהב קולנועי קצר, כשהיוצר הבולט בו הוא קים קי-יאנג. The Housemaid מ-1960, שעסק בחרדותיה של המשפחה הבורגנית המתהווה בקוריאה המודרנית, נחשב עד היום לאחד הסרטים הקוריאניים החשובים בכל הזמנים.  

שלטונו האוטוקראטי של מנהיג דרום קוריאה, פארק צ'ונג הי, הוביל להתמסמסות הגל היצירתי, ורק לאחר שנרצח ב-1979, החלה קוריאה לשקם הן את הדמוקרטיה שלה, והן את תעשיית הקולנוע. בין משטרים מפוקפקים, הפיכות צבאיות, חוסר שקט אזרחי, קונפליקט אלים עם הצפון הקומוניסטי ומצוקות כלכליות – ההיסטוריה הקוריאנית סיפקה הרבה חומר למחשבה חברתית-פוליטית עבור יוצריה, הבולט שבהם הוא אים קוון טייק. גוף עבודותיו מאפשר הצצה נרחבת לתרבות הקוריאנית, להרגליה הדתיים, למסורת שלה, למעמד האישה בתוכה, לאימפקט של פיצול הקוריאות ולתהפוכות הפוליטיות שחוותה. פושעים (The General's Son), זמרי עם (Sopyonje), נזירות בודהיסטיות (Come Come Come Upwards) ואמנים (לטיפות אש) הם רק כמה מהדמויות שבאמצעותן הוא בוחן את ערכיה של החברה הקוריאנית.

לאחר שנים של התייצבות ודמוקרטיזציה, הפגנות סטודנטים אלימות ואיזרוח של מגנוני השלטון (שבמשך שנים נשלטו על ידי גנרלים), נכנסה דרום קוריאה לתור זהב חדש, כזה שמאופיין בהתעצמות כלכלית פנומנאלית והתעוררות תרבותית. יחד עם המדינה, כך גם הקולנוע שלה, שכבש פסטיבלים ודעת קהל בסערה. הבולט שבין היוצרים הקוריאנים שצמחו משנות ה-90 הוא קים קי-דוק כמובן, כנראה הבמאי הקוריאני המוכר ביותר לקהל הישראלי (סרטיו מהיחידים המתורגמים לעברית במהדורות די.וי.די). משליו האכזריים של קים, העיסוק שלו ברוחניות בודהיסטית ונוצרית (שומרונית, אביב, קיץ, סתיו, חורף ו... אביב) והסיפורים הלא-שגרתיים, הספק סוריאליסטיים שלו (להרגיש בבית, זמן) מעמידים אותו כאוטר חריף וטעון רגשית. אחריו צצו פארק צ'אן ווק ובונג ג'ון הו, שהביאו לשיאים חדשים את ז'אנרי האימה, המתח והמסתורין, עם יצירות מופת ויזואליות כמו I'm A Cyborg But That's OK של פארק והמארח של בונג. זה האחרון, נכון להיום, הוא הבלוק-באסטר הגדול ביותר שיצא מארצו אי פעם. לצידם כדאי להזכיר (מכיוון אחר לחלוטין) את הקומדיות הרומנטיות המרירות של הונג סאנג-סו (Woman Is The Future of Man) שכמו עמיתיו שהוזכרו לעיל, מככב בפסטיבלים אירופים כמו קאן, ונציה וברלין.

כמו ספרד, גם קוריאה בונה עצמה כמעצמת אימה, וכמו הונג-קונג – כמעצמת אקשן. בין סרטי האימה הקוריאניים הבולטים (מלבד שבעה צעדים המטריד והיפהפה של פארק צ'אן ווק ואותו "המארח" - על מפלצת מרובת זרועות שנבעה מזיהומו הגרעיני של נהר ההאן) חובה לספור את A Tale of Two Sisters של הבמאי העולה קים ג'י וון. הלה סיפק שני ממתקי עיניים נפלאים בשנים האחרונות: Sisters - סיפור מריר מתוק שכולו פאסטיש של פילם נואר וסרטי נקמה, ו-The Good, The Bad, The Weird שעושה אותו הדבר לסרט ההרפתקאות ולמערבון הקלאסי, עם מנה יפה של קומדיה בריאה. באווירה גותית זו יש לציין את Hansel and Gretel מ-2007 – מעין אגדת ילדים מקאברית ומעוצבת להפליא שמביאה כמה טוויסטים ורגעים שנוגעים ללב; Scary Hair על מסתורי השיער האנושי, ו-Dead Friend הפסיכוטי על נפשות מפוצלות ורוחות רפאים.

המצב המדיני שמטריד רבים בחברה הקוריאנית הוא זה של פיצול העם הקוריאני לשתי מדינות, ונראה שקולנוענים רבים מביעים את מחאתם נגד היריבות האלימה וחסרת ההיגיון הזו ובעד פיוס ואיחוד. כמה מהסרטים הבולטים ושוברי הקופות ביותר שיצאו מדרום קוריאה, מעמידים את הקונפליקט הקוריאני במרכז הבמה. כאלה הם Tae Guk Gi: The Brotherhood Of War על שני אחים שנקרעים האחד מהשני בשל מלחמת קוריאה ו-Silmido על מלחמת ההתנקשויות בין שתי היריבות בסוף שנות ה-60 (שלישי וחמישי בהתאמה ברשימת רבי המכר הקוריאניים). כזוהי גם הקומדיה הפנטסטית עתירת ההמצאות Welcome to Dongmakgol, שבה חיילים מהדרום והצפון במהלך המלחמה העקובה מדם שהביאה לפיצול, מוצאים עצמם נטושים בכפר קסום במעבה היערות. 

אבל לא רק סרטים עתירי תקציב ששואבים ממסורת הוליווד לדורותיה יוצאים כיום מקוריאה. למעשה, ניתן להבחין במספר יוצרים שמספקים קולנוע דל תקציב מצוין, שלעיתים נוגע באוונגארד. כזה הוא לי צ'אנג דונג עם Oasis שלו, על אהבה בין שני חריגים, וגם הדרמה Secret Sunshine; גם קים אין שיק עם סרט המסע שלו Road Movie והמותחן הביזארי Hypnotized יכול להיכנס לקטגוריה הזו. עוד בתחום הם המותחנים האניגמאטיים Spider Forest ו-Il Mare, הדרמה הריאליסטית האלימה Who's That Knocking At My Door? והסרט Beautiful שכתב קים קי דוק, במתכונת המשונה שמאפיינת את מרבית סרטיו כבמאי. הקולנוע הדרום קוריאני סוגר עשור של יצירה מפתיעה, פורצת גבולות, אמיצה וכובשת. מי יודע מה יקרה שם כשהתקוות תתממשנה, והמדינה תשוב להיות מאוחדת ונטולת יחסי איבה ואיומים גרעיניים.

ערן קידר (02/11/09)

>> והחודש בספריות האוזן השלישית:
מבצע קוריאני 2+1 בחינם!

Thirst. פארק צ'אן ווק, בקרוב באוזן
Mother, בונג ג'ון-הו, בקרוב באוזן
The Housemaid
The Housemaid, קים קי-יאנג
Sopyonje, אים קוון טייק
להרגיש בבית, קים קי-דוק
I'm A Cyborg, פארק צ'אן ווק
המארח, בונג ג'ון-הו
שבעה צעדים, פארק צ'אן ווק
A Tale of Two Sisters, קים ג'י וון
Welcome to Dongmakgol
Secret Sunshine, קים אין שיק