25/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

במאי השמש והירח
הוצאה מחודשת של כמה מסרטיו של הבמאי ההודי סטיאז'יט ריי, מספקת הזדמנות לחזור ולזכור את משורר האנושיות הזה, שידע שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים

בימים אלה התווספו אל מדפי ספריות האוזן הוצאות מחודשות של אחד מענקי הקולנוע בכל הזמנים, סטיאז'יט ריי (Satyajit Ray). מרטין סקורסזה מעמיד בשורה אחת את סרטיו של ריי עם סרטיהם של אינגמר ברגמן ופדריקו פליני, ואילו אקירה קורוסאווה טען כי לחיות בעולמנו מבלי להכיר את הקולנוע של ריי משמעו להתקיים בעולם מבלי לראות את השמש והירח.  ריי פרץ את גבולות הקולנוע ההודי אל המערב עם אחד מסרטי הבכורה המופתיים בתולדות הקולנוע, פאתר פאנצ'אלי, שזיכה אותו ב-1956 בפרס "המסמך ההומאני" בפסטיבל קאן. מאז יצר כ 37 סרטים עלילתיים קצרים ודוקומנטריים בקצב מסחרר של סרט בשנה.

לאחר שעבד כפרסומאי וכמאייר ספרים, החל ריי מפתח משיכה אל המדיום הקולנועי כאמצעי ביטוי אישי המאפשר לו חופש אמנותי. לא סרטים הודיים של התקופה, אלא דווקא צורת הסיפור של הקולנוע האמריקאי היא שהובילה אותו לכתוב תסריטים. במאים כגון ג'ון פורד, פרנק קפרה, וויליאם וויילר וארנסט לוביטש, היוו השראה חשובה ליצירתו. עם זאת, בניגוד לקולנוע ההוליוודי הנוצץ עם שיטת הכוכבים והאולפנים, היה זה הניאו-ריאליזם ובמיוחד הסרט גונבי האופניים, ששכנעו את ריי שניתן ליצור סרטים באמצעות צילומי לוקיישן (חוץ) עם תאורה טבעית ועם שחקנים לא מקצועיים. ריי נפגש עם ז'אן רנואר שהגיע לכלכותה לחפש אתרי צילום לסרט הנהר, ולמד ממנו את חשיבות הנכחת הנוף ואמנות הדגשת הפרטים הקטנים.

פרט למספר במאים מצומצם כגון ריטוויק גאטק המצוין, הקולנוע ההודי של התקופה הורכב מסרטים תיאטרליים הבנויים מנוסחאות פופולאריות ועשירים בכוכבים ושירים. ריי, לעומת זאת, רצה לספר את סיפורם של האנשים האמיתיים, ולהעביר את הרגשות והקונפליקטים שמלווים את חייהם. באמצעות חותמו הקולנועי האישי, השכיל ריי להפיק קולנוע הומאני רווי רגש ואינטימית, המבטא תמות אוניברסאליות על האדם, דווקא באמצעות חיי מקומיים במדינת בנגאל.

למרות שתמיד אפשר לראות את חותמו המובהק, יצירתו הענפה כוללת עיסוק בנושאים מגוונים ובז'אנרים שונים. הטרילוגיה על אפו (שמתחילה עם פאתר פאנצ'אלי, אחריו Aparajito, ומסתיימת עם World of Apu) היא יצירה פיוטית ומרשימה העוסקת בשלבי התבגרותו של אפו מילדות ועד אבהות. מערכות היחסים הנרקמות בין הדמויות, ואפיון חיי הכפר אל מול חיי העיר והמודרניזציה, מרכיבים שיר הלל לדרכו של האדם בעולם – מסוג היצירות, שלמרות שהן מביאות סיפור ספציפי, מצליחות לומר משהו על "משמעות הקיום", לא פחות. בטרילוגיה זו ריי פיתח סאונד רקע עשיר שלא נשמע קודם בקולנוע ההודי. למרות שריי עצמו היה מוזיקאי (מה שמסביר כמובן את החשיבות שהוא רואה בסאונד), ובהמשך הלחין רבים מסרטיו, את המוזיקה הבלתי נשכחת של הטרילוגיה הלחין רווי שנקר.

הסרט The Music Room מציג אדון פיאודלי שמעמדו דועך אל מול עולם הבורגנות המתעשר. הסרט מקשט את הדעיכה ברגעים נדירים של מופעי מוזיקה הינדוסטאנית אותם מתעקש האדון לארגן בשארית כספו. בסרט Devi תוקף ריי בצורה חריפה את האמונות התפלות בהודו המסורתית. את היחס האמביוולנטי אל הדת כפי שהוא בא לידי ביטוי בסרט אפשר להשוות ללילות כביריה ולדולצ'ה ויטה של פליני. זהו סיפורה של כלה שאביו של חתנה מאמין בכל ליבו כי היא גלגול של אלת ההרס קאלי. בעקבות נס מפוקפק, אנשים מתחילם לנהור אל הכלה אשר הופכת להיות שבויה של מאמיניה, ומורחקת מבעלה הספקן. כדרכו של ריי, אין אצלו פרוטגוניסטים ברורים מול אנטגוניסטים, הדמויות עשירות מספיק על מנת להעביר את מורכבות הסיטואציות. סאטירה נוספת של ריי על השרלטנות הדתי אפשר לראות ב-Mahapurush המתאר בהומור נבל המתחזה לגורו ומנצל אלמן שאיבד טעם לחייו.

הקולנוע של ריי מתאפיין בפשטות הכובשת את הצופה. הוא מצליח לייצר אינטימיות עם הדמויות בהתבוננות זהירה ובמינימום דיאלוג. האלמנט החשוב ביותר הוא הסיפור, וכל האמצעים הקולנועיים טובים אך ורק אם הם משרתים אותו. האפיזודה The Postman בסרט Two Daughters מהווה דוגמה מצוינת ליכולת הסיפור המופלאה של ריי. באמצעות סיפור חסר דרמות גדולות מציג ריי את הקושי אותו חווה האדם העירוני בהגיעו לכפר פשוט ומוכה מלריה. מערכת היחסים המתפתחת בין הדוור לילדה הקטנה העוזרת לו, מדגימים את השליטה של ריי ברגשות של הצופה, וזאת מבלי ליצור מניפולציות זולות. כמו כן, בסרט זה מגיעה לידי שיא עבודתו הקולנועית עם ילדים, מהם הוא מחלץ הופעות מדויקות בלי שמץ של זיוף.

בסרטים Mahanagar ו-Charulata עוסק ריי במעמד האישה – וחשוב לומר, למרות ההכללה, שהנשים בסרטיו של ריי משמשות כדמויות חזקות מן הגברים, ותמיד יש בהן משהו כן וישיר יותר. ב- Mahangar ריי מציג את הקשיים בהם נתקלת האישה השוברת מסורת ויוצאת לעבוד על מנת להקל על המצוקה הכלכלית, נראה כי לכל הדמויות בבית יש בעיה חמורה עם הצעד שלה למרות שהן מאוד נהנות מהתמורה החומרית. Charulata הוא הסרט האהוב על ריי, שטען כי הוא היחיד מבין סרטיו, שלו היה צריך לעשותו שוב, היה עושה אותו באותו האופן. ריי מציג את האישה המרגישה כלואה בביתה ומוזנחת עלי ידי בעלה האינטלקטואל. קרוב משפחה המוזמן לביתה מנעים את זמנה. שלוש הדמויות מכבדות זו את זו אך נקלעות למצב של בגידה רגשית. בסרט זה החל ריי לראשונה לתפעל את המצלמה בסרטיו, ופיתח טכניקה של שימוש בזום פנים והחוצה על מנת להדגיש אלמנטים נרטיביים, וליצור קרבה אל הדמויות. בנוסף לכך שהחל לצלם את סרטיו, ריי גם החל – כאמור - להלחין את המוזיקה לסרטיו, היה אחראי על הארט, היה צמוד לעורך הסרט, ואף צייר את כתוביות הסרט ואת הפוסטרים שפרסמו אותו. קשה למצוא במאי נוסף ששלט כמוהו בכל מאפייני הפקת הסרט.

סרטו האחרון, The Stranger נעשה לאחר שריי חטף התקף לב, והצטווה על ידי רופאיו לצלם באולפנים ולא בלוקיישן. הסרט החותם את יצירתו עוסק ביכולת להאמין באדם ובטוב ליבו. באמצעות דיאלוג עשיר ומורכב מביא הסרט את היחסים המורכבים בין תרבות המזרח לתרבות המערב, והקשר בין הברברי והקדום לתרבויות המודרניות. באמצעות מגע הקסם של ריי הוא מצליח לנטוע אופטימיות בצופיו גם בסיטואציות של קיום בסיסי חסר אמצעים.
שבועות ספורים לפני מותו, במיטת בית החולים, קיבל ריי פרס אוסקר למפעל חיים. הייתה זו הוליווד שכה השפיע על דרכו, שהוקירה לו בחזרה על מפעלו הנדיר, שהשפיע כה רבות על במאים וצופים ברחבי העולם. כאן אפשר – ומומלץ - לראות את הקטע המרגש ובו הוא מקבל את הפרס, ואולי לחוש משהו מאצילות הנפש של היוצר הגדול הזה.


אסף מגל (31/01/10)

Satyajit Ray
ריי. בין הוליווד לניאו-ריאליזם
pather panchali
פאתר פאנצ'אלי.  בכורה מופתית
World of Apu
טרילוגיית אפו. שיר הלל לאדם
The Music Room
The Music Room. פיאודל דועך
Two Daughters
Two Daughters. מומחה בילדים
Two Daughters
Two Daughters. הדוור והילדה
Mahanagar
Mahanagar. שוברת מסוכמות
Mahanagar
Mahanagar. הנשים חזקות יותר
Charulata
Charulata. האהוב על ריי
Charulata
Charulata. צלם, מלחין, צייר
The Stranger
The Stranger. האחרון