23/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר
לכבוד ההכרזה על המועמדים לאוסקר, ועג'מי ביניהם, ובציפייה לטקס עצמו שייערך ב-7 במרץ, חודש פברואר הוא חודשם של הזוכים באוסקר לסרט הזר
מבצע החודש: 2+1 בחינם על הזרים הזוכים - לחצו כאן)

בשבעה במרץ ייפרסו שוב השטיחים האדומים. הפסלון הקירח מזהב ינצנץ כהרגלו מעל שורת הכוכבים שיגיעו לקחת חלק בגרסה האמריקאית לריטואל האריסטוקרטי שנלקח מהם, כשארצות הברית קמה כרפובליקה. השמלות יעוררו, כהרגלן, את כתבי האופנה, לעומת הגברים שימשיכו לשעמם בפפיוניהם. אין חדש תחת השמש – אמריקה תחגוג את חלוקת פרסי האקדמיה, השמונים ושתיים במספר (כאן תוכלו למצוא את רשימת המועמדויות המלאה). לרגל המאורע, האוזן השלישית פוצחת במבצע חודש האוסקרים, תוך התמקדות בזוכי קטגוריית הסרטים הזרים, כלומר אלה שלא נעשו בשפה האנגלית.

עד שנת 1947, לא נעשתה כל הפרדה בין הסרטים האמריקאים לאחרים. מ-1947 החלה האקדמיה לחלק פרס של כבוד לסרטים שאינם דוברי אנגלית, אך לא במסגרת של תחרות ובה מספר מועמדים, אלא כהחלטה מגבוה על סרט אחד. כך זכו בפרס הסרטים מצחצחי הנעלים ו- גונבי האופניים – שתי יצירות המופת הניאו-ריאליסטיות של ויטוריו דה סיקה; כך זכה גם ראשומון של אקירה קורוסאווה, שפתח את הקולנוע היפני בפני העולם הרחב (בעקבותיו זכו עוד שני יפנים בפרס עד 1956);  וכך זכה גם סרטו הייחודי של רנה קלמנט, משחקים אסורים, על שני ילדים שבונים בית קברות לחיות בימי מלחמת העולם השנייה.

המפנה בחלוקת הפרס חל בשנת 1956, עת החליטה האקדמיה ליצר מסלול תחרותי מובהק לסרטים הזרים, אליו תוכל כל מדינה לשלוח את מועמדה. הסרט הראשון שזה בפרס במתכונת הנהוגה עד ימינו, היה לה סטרדה של פדריקו פליני. מעבר לכך, פליני הוא במאי הקולנוע שזכה בהכי הרבה פרסים לסרט הזר הטוב ביותר, עבור לילות כביריה בשנה העוקבת, 1957, עבור 8 וחצי ב-1963 ועבור זכרונות ב-1974. המדינה ששלחה את מועמדותו, איטליה, היא גם המדינה בעלת מספר הזכיות הגבוה ביותר – 10 מתוך 27 מועמדויות. אחריה באו צרפת עם תשע זכיות, ספרד ויפן עם ארבע זכיות כל אחת.

הסרטים המועמדים והזוכים עד שנות ה-90 מצביעים על רצון לעודד קולנוע איכותי וחריג. אולם ככל שהפרס כולו הפך למסחרי יותר, לכזה שמעודד הצלחות מסחריות וסרטים בעלי אלמנטים פופוליסטיים חזקים, כך גם איכות הסרטים הזוכים בקטגוריית הזרים הלכה והנמיכה. קצת קשה להתעלם מהעובדה שקוליה, החיים יפים, אי שם באפריקה, צוצי, הזייפנים ופרידות, למרות היותם סרטי מיין-סטרים טובים במידה, הם קראוד-פליזרים ממוצעים למדי. קשה להשוותם ליצירות מופת שנגעו באוונגארד כדוגמת זה הדוד שלי (1958) של ז'אק טאטי, מעיין הבתולין (1960) של אינגמר ברגמן השבדי, מלחמה ושלום הסובייטי (1968) של סרגיי בונדרצ'וק, סוד הקסם הבורגני (1972) של הסוריאליסט לואיס בונואל ולילה אמריקאי (1973) של איש הגל החדש הצרפתי, פרנסואה טריפו. בהזדמנות זו ראוי להזכיר גם את הבמאי הישראלי היחיד שזכה באוסקר, משה מזרחי, למרות שסרטו הזוכה, כל החיים לפניו, היה נציג צרפת בטקס.

קטגוריית הסרטים הזרים מעוררת לא מעט בעיות סמנטיות והתנגשויות על רקע פוליטי בזירה הבינלאומית. גם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, למשל, הטביע את חותמו על הדיונים לקראת המועמדויות. במקרה של התערבות אלוהית של איליה סולימאן, סירבה האקדמיה לקבל את הסרט כנציג פלסטין משום שזו אינה מדינה עצמאית מוכרת. מחאה קמה מיציעי האירגונים הפלסטינים שטענו לאפליה, בייחוד משום שטריטוריות כמו הונג קונג ופוארטו ריקו, זכו להיכלל כבעלות זכות הגשה. כמה שנים לאחר מכן, האקדמיה קיבלה את הדרישה ההתחלתית להצהיר על סרטו של האני אבו-אסעד, גן עדן עכשיו, כמועמד פלסטין לפרס. אלא שהפעם אירגונים פרו-ישראליים בארצות הברית מחו על ההחלטה משום שלטענתם פלסטין אינה מדינה ולכן לא יכולה להגיש מועמדות. הפשרה שהושגה בסופו של דבר הייתה להצהיר על הסרט כנציג הרשות הפלסטינית, וכשוויל סמית' הכריז על הסרט במהלך הטקס עצמו, הוא הוצג כהגשה של "הטריטוריות הפלסטיניות". מעבר לויכוח הזה, קשה להתעלם מהעובדה ש“גן עדן עכשיו” הוא עוד דוגמא לסרט מיין-סטרים דידקטי למדי שזוכה לתשומת לב גדולה מדי ביחס למטען הקולנועי שהוא מציב. אין ספק שהייתה כאן מידה לא מבוטלת של פוליטיזציה שכן מדובר באחד הסרטים הבולטים של העשור שעסקו בנושא המחבלים המתאבדים (בל נשכח שמדובר בעשור של ה-11 בספטמבר...). כמו שהפרסים האחרים סובלים משיקולים של פוליטיקת כסף וכדאיות כלכלית, נראה שגם בבחירת המועמדים הזרים, הפוליטיקה מאפילה על האסתטיקה. ובכל זאת – וגם בכך הפרס דומה לפרסי האקדמיה בכלל – אפשר למצוא ברשימת הזוכים על פני השנים כמה מהפנינים של הקולנוע הבינלאומי.

ערן קידר (03/02/10)

לרשימת כל הזוכים באוסקר לסרט הזר לחצו כאן

> מבצע החודש: 2+1 בחינם, על הסרטים הזרים שזכו באוסקר

גונבי האופניים. פרס של כבוד
משחקים אסורים. בטרם היות התחרות
שמונה וחצי. פליני הזוכה הראשון
זכרונות. וגם אלוף הזכיות
זה הדוד שלי. טאטי
מעיין הבתולים. ברגמן
מלחמה ושלום. בונדרצ'וק
לילה אמריקאי. טריפו