22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אקשן בשירותים
נוחיות, הסרט של גל עמירם ואסף כהן, שניהם עובדים באוזן השלישית, מתמודד בתחרות הסרט הקצר בפסטיבל הקולנוע בירושלים הנפתח ביום חמישי. קבלו יומן הפקה מהודר
כשגל הלכה לקופת חולים לעשות בדיקת צואה, היא לא תיארה לעצמה שייצא מזה סרט. לאחר שקיבלה שתי קופסיות מהפקידה בדלפק קיוותה לעבור את הבדיקה בשלום וללכת הביתה. אבל מה, הפעולה הטריוויאלית הזאת נראתה לפתע בלתי אפשרית בשל הדרישה לעשות אותה בצורה שאינה ספונטנית ובחלל קטן וצפוף שאינו הבית.

החוויה הזו, שעוררה בגל תסכול רב וחוסר אונים, והרעיון של חיפוש אחר אינטימיות בסביבה שאינה משדרת אינטימיות, שימשו כרקע לתסריט של גל ושלי לסרט שביימנו ביחד ושמו נוחיות (Rest Room).

הסרט מגולל את סיפורה של ניני (טל מאירי), המתגוררת בדירות של גברים אקראיים שמגיעה לקופ"ח על מנת לעשות בדיקת צואה. הבדיקה השגרתית הופכת להיות דרמטית עבורה כאשר אינה מצליחה לעשות את צרכיה וניני לא בוחלת בשום אמצעי להשגת מטרתה.

גל ואני גרים ביחד, עובדים ביחד ועכשיו גם מביימים ביחד. לא פשוט ונראה מתכונת לאינספור מריבות, אבל עבורנו זה נראה הדבר הכי טבעי שיש: שנינו רצינו לספר סיפור קטן ולהעביר אותו באופן הכי מינימליסטי ואותנטי מבחינה ויזואלית ומבחינה דרמטית.

נקודת המוצא של התסריט שלנו הייתה שהחיים נמצאים לרוב בפרטים הקטנים ובחוויות השגרתיות, לכאורה, שאנחנו עוברים. הזכרונות שלנו עמוסים באירועים שוליים ולחלקם מקום חשוב בעיצוב חוויות החיים שלנו. רצינו להתמקד בנושא ספציפי ובאירוע מרכזי אחד, משום שלא מעט פעמים אנחנו רואים בקולנוע סיפור קטן או גדול שמכיל ריבוי נושאים, שמכל אחד מהם היה אפשר לעשות סרט בפני עצמו. כתוצאה מכך הנושאים מטופלים באופן מאוד שטחי, נותרים בגדר רעיונות פשטניים וכל החוויה מאבדת מהאותנטיות שלה והופכת למסומנת. 

אילוצים מחשלים

לאחר שגמרנו לכתוב את התסריט רצינו מאוד להתחיל לצלם ולכן התכוונו להפיק את נוחיות בעצמנו ולא לחכות לקרן כזאת או אחרת. חוץ מזה רצינו לעבוד בסביבה עם אופי יותר עצמאי ואינטימי ועם צוות מצומצם. כמובן שלצעד כזה יש מחיר מסוים והרבה אילוצים.

אני מאוד אוהב לעבוד בתוך האילוצים, הם חלק אורגני מהסרט. הם מכתיבים התנהגות מסוימת ועוזרים לחדד בחירות אסתטיות ובחירות תוכניות ומקלים על ההבחנה בין עיקר לתפל. תכננו לדחוס תסריט של 25 דקות לארבעה ימי צילום. למעשה לא ידענו בדיוק מה יהיה אורכו.

מכיוון שזמן וכסף היו חלק מהאילוצים, החלטנו להשתמש בתאורה קיימת בתוספת פנס או שניים. ההתעסקות בתאורה תמיד גוזלת זמן יקר וכחלק מהשאיפה ליצור סרט בעל אופי ריאליסטי החלטנו שזה דווקא יכול לתרום לסרט.

הלוקיישן הראשון היה בדירה שלנו. השוט הראשון של הסרט שהוא גם סצנה בפני עצמה היה אתגר לא קטן. בכלל, ביום ראשון של צילומים הכול מלחיץ משום שכולם עוד לא מספיק מלוכדים ורק מתחילים להכיר את העבודה אחד של השני. השאיפה הראשונה שלנו הייתה לעמוד בלוח זמנים על מנת שזה לא ישפיע על שאר ימי הצילום של הסרט.

היינו חמישה אנשי צוות, שחקנית וכלב, בחלל הצפוף והצר של הדירה. החלטנו לצלם את הסצנה הראשונה ואחת המורכבות שבתסריט בשוט אחד ארוך שמתנהל בכמה חדרים בדירה ונמשך שמונה דקות. כמעט תיבה רוסית. זה שוט שמזמין תקלות. על מנת להקנות לו אופי ריאליסטי ומחוספס החלטנו שהמצלמה תהיה מונחת על כתף הצלם ולא על חצובה.

אסף מגל, שצילם וערך את הסרט והיה שותף נכבד בעשייתו העביר לא מעט זמן על הסט עם המצלמה על כתפיו. אף שהיינו מוכנים וידענו את התזמון של המצלמה ועבדנו על התנועה שלה בחללים השונים של הדירה, היו לא מעט סיבוכים. לסט יש חיים משלו וכשמעורבים עוד אנשים, וכבלים משתרכים ביניהם ובין השחקנים והכלב מסרב לשבת בלי תנועה, והמיקרופון מתנגש בתקרה מתחילים שוב מהתחלה. אחרי לא מעט טייקים מייגעים הצלחנו למצוא טייק אחד שהיינו מרוצים ממנו. בעריכה, כמה לא מפתיע, הסצנה קוצרה משמונה דקות לדקה וחצי ופורקה לכמה שוטים. קלאסי לסרט קצר.

טייקים ארוכים

על מנת ליצור תחושה אותנטית של זמן ומקום העדפנו טייקים ארוכים שבהם נוכל למצות כל סצנה בניסיון לתאר ולהבין לעומקן חוויות פשוטות כמו מה עובר בראש לדמות בתור לבדיקה, מהי הרגשת ניכור בקופת חולים ועוד.
מיעטנו במניפולציות דרמטיות ובמניירות של טל (הדמות הראשית) משום שניסינו ליצור פורטרט של דמות המנוכרת לסביבה שחווה מצוקה ונאלצת לעבור מסע סיזיפי שבמהלכו היא מחפשת אינטימיות ותחושה ביתית שאין לה.  

עוד בחירה שלנו הייתה לצלם מעט שוטים ולא לכסות כל סצנה מכמה זוויות: מטרת חלק מהתפיסה הסגפנית הייתה לתת מרווח נשימה לשחקנים וכדי שהסצנות יתנהלו ללא מניפולציות של עריכה. לרוב זה עבד מצוין למרות שזה חייב תזמון מדויק של המצלמה עם השחקנים והניצבים.  
 
בשל העובדה שהסרט מתרחש ביום לא יכולנו לצלם בערב. זה הגביל את זמני העבודה שלנו, אך מצד שני ימי ההפקה עברו בשביעות רצון ובהצלחה תודות למאמץ ולעבודה הקשה של כולם. בכל ערב תכננו את צילומי היום הבא ולא נגררנו לשעות צילום מטורפות. ללא עיכובים וצורך בהשלמות הצלחנו לצלם את כל מה שרצינו ולסיים את הסרט בנוחיות.

נוחיות יוקרן במקבץ של יום רביעי, 14 ביולי, בשעה 16:00

אסף כהן (05/07/10)

תסכול
אובדן האינטימיות
פנס או שניים
צפוף וצר
יש נוחיות