22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

זאפה על זאפה
דוויזל זאפה יגיע הערב למפגש אינטימי באוזן השלישית. כדי להתכונן, קראו על עבודתו עם החומרים של אבא, פרנק זאפה הגדול. ראיון מיוחד מאוד

כשהייתי ילד, אי שם בשנות השבעים, מקורות המידע היחידים על המתרחש בעולם בקעו מהרדיו הממלכתי ומהטלוויזיה החד-ערוצית, המונוכרומטית. היה צורך במחתרת של ממש כדי להשיג תקליטים או קלטות של מה שמתרחש בעולם. לא ידעתי אז שנעימת הפתיחה של התוכנית ללימוד אנגלית גבי ודבי בטלוויזיה החינוכית מורכבת משתי יצירות של זאפה: SOFA No. 1 מתוך האלבום One Size Fits ALL, וחלק מן הקטע Inca Roads מאותו אלבום.

מדוע מוגדר תכופות פרנק זאפה כפיקאסו של עולם המוזיקה? אולי בגלל המנעד הרחב של יצירתו, מג'אז ועד יצירות סימפוניות, משירים קלילים בעלי טקסטים שנונים ועוקצניים ועד ליצירות מורבידיות ועמוקות להרכבים תזמורתיים. התבטאויותיו, כמו יצירתו המוזיקלית - התאפיינו בברק הומוריסטי מיוחד ותמיד עוררו פולמוס. דעותיו על אמונה, זכויות יוצרים וחופש הביטוי הטביעו את חותמם אצל מיליונים ברחבי העולם למרות שהתייחסו במקור לתרבות האמריקאית, בין הפניית זרקור בלתי מתחסד אל רגעים יומיומיים של זוגות בסיטואציות מיניות אזוטריות ועד ביקורת על אמריקה הלבנה והשבעה.

בנו, דוויזיל זאפה, גיטריסט מחונן, למד במשך כשלוש שנים את היצירות המורכבות של אבא שלו לקראת סיבוב ההופעות העולמי זאפה מנגן זאפה, שהגיע השבוע לישראל. הערב ב-21:00 אפשר (וכדאי) יהיה לפגוש אותו באוזן השלישית, ומחר בהאנגר 11 בנמל תל אביב. התקשרתי אליו יום אחרי שהופיע ליד מפלי הניאגרה.

איך הייתה ההופעה אמש?
הופעה טובה. מעולם לא ביקרתי במפלי הניאגרה והמקום בו הופענו לא היה רחוק מהמפלים עצמם, אז הייתי חייב לקפוץ לראות אותם. הופתעתי לגלות שכשאתה נמצא מעליהם הם לא מאוד רועשים. מיליוני גלונים של מים נופלים למטה, אבל כמעט ולא שומעים רעש. כנראה שמלמטה זה ההפך.


ראיתי ברשת את הלו"ז הצפוף שלך, זה סיבוב די עמוס, לא?
"השבוע האחרון בסיבוב ההופעות לפני שאנחנו חוזרים הביתה עמוס. אנחנו מופיעים בתוך עשרה ימים בישראל, איטליה, אנגליה ויפן לפני החזרה אל לוס אנג'לס, כך שאנחנו ממש מקיפים את העולם".


קראתי ראיונות בהם שואלים אותך שאלות שאפשר למצוא את התשובה עליהן בויקיפדיה. אני אשתדל להימנע מכך
(הוא צוחק). ספר לי מעט על ההחלטה להקדיש את השנים הקרובות בקריירה המקצועית שלך ליצירות אביך.
"זה מעניין. לפני כשמונה שנים, בכל פעם שדיברתי עם מישהו על המוזיקה של אבי, כל מי שהיה מתחת לגיל 40, אמר: 'מי? לא מכיר את המוזיקה שלו'. זה מאוד הפריע לי, כי אני חושב שתרומתו של אבי למוזיקה היא הרבה מעבר למה שנוהגים לייחס לו".


מתכוון לשירים המצחיקים יותר שתמיד צצים?
"כן, אם מישהו הכיר אותו, אלה תמיד היו השירים האלה, שהיה בהם משהו קליט וחצוף. אבל מאחר שיצאו למעלה מ-80 אלבומים מיצירתו, ביניהם של מוזיקה קלאסית מודרנית, זה פשוט נראה חסר איזון שאנשים מכירים רק את  'ציצים ובירה' או 'נערת הוואלי' או 'שלג צהוב'".


זה אתגר רציני ללמוד את זאפה, גם טכנית.
"כן, לגמרי. המטרה שלי הייתה לשנות את האיזון, לחנך מחדש את הקהל מבחינה מוזיקלית. ניסיתי להקים להקה שתצליח לנגן באופן שמכבד את המקור, לעשות צדק".


אתה יכול לראות קהל צעיר יותר מפתח את הרגלי השמיעה שלו לספקטרום הרחב יותר של יצירת אביך, האם הם נוטים להאזין לחומר המתוזמר?
“משנת 2006 אנחנו רואים עלייה משמעותית בנוכחות קהל צעיר בהופעות. המטרה הייתה להרחיב את המודעות, לתת לאנשים הזדמנות להיחשף למוזיקה, משום שמבחינתי זו אינה מוזיקה נוסטלגית - זו מוזיקה שמקדימה את זמנה, לכן היא מאוד עכשווית. קהל שיגלה את יצירתו היום, יגלה שהוא מאזין למשהו שונה מכל דבר אחר ששמע אי פעם. בעיקר המוזיקה האינסטרומנטלית: אף אחד לא יצר משהו שאפילו מתקרב למה שפראנק יצר, כך שכשצעירים מגלים את המוזיקה הזו - הם פשוט לא מאמינים למה שהם שומעים ועבורי זה פשוט אדיר“.


איך אתה עובד בעזרת הארכיון המונומנטלי שאביך השאיר, the utility muffin research kitchen, מה בכוונתך לפרסם מתוכו?
"זה היה תהליך רב שלבי, מכיוון שהחומרים שנמצאים בכספת (הכספת המיוחדת המשמרת את אוסף ההקלטות מכונה the vault י.ש) דורשים טיפול מתמשך: קלטות אנלוגיות מסוגים מסוימים הנוטות להתפורר אחרי 25-30 שנה, ואיתן גם המוזיקה. כך שצריך להעביר אותן תהליכים כימיים שרק לאחריהם ממירים את הסרט לפורמט חדש, כדי שהמידע לא יאבד. יש מאות סלילי הקלטה כאלה וצריך להגיע אליהם בזמן. אין לנו צוות גדול, למעשה רק אדם אחד - ג'ו טראוורס שהוא גם מתופף הלהקה, ואנחנו מכנים אותו the vault maestro.
"הוא עובר על תכני הכספת ומוודא מה יש על הסלילים. גם לאחר שאנחנו מעבירים את התוכן לכוננים אנחנו לא יודעים מה בדיוק יכול לקרות להם לאחר כמה שנים, משום שבעולם הארכיבאות אין פורמט שמבטיח הישרדות לנצח, ןלכן יש לנו הרבה עבודה“.


אביך מספר בספרו “הספר האמיתי של פראנק זאפה“ כיצד בנה בראשית שנות השישים יחד עם פול באף מכונת הקלטה שהקדימה את זמנה והקליטה בחמישה ערוצים.
"כמה מהסלילים שנוצרו בעזרת המכונה הזו ונשמרו צריכים להיות מנוגנים על ציוד הדומה לזה שבו נוצרו, כלומר מכשיר בעל חמישה ראשי הקלטה. מאחר וזו המצאה מוזרה מאוד, החשש הוא שהשימוש בה יגרום נזק להקלטות ואי אפשר יהיה לשמוע אותן יותר וזו סיטואציה מטורפת מבחינתי.

“השנה, כשעבדנו לקראת המופע ועברנו על הקלטות ישנות כדי ללמוד לנגן יצירות - היה לפעמים קשה לדעת כיצד בדיוק התכוון פראנק שהן ינוגנו, כך שהקשבנו גם ליצירה המאחדת את חמש ההקלטות כדי לשחזר את מרכיביה. כשאין לנו את תווי היצירה (פראנק זאפה נהג לכתוב את כל תווי יצירותיו המורכבות לכל כלי נגינה בנפרד י.ש) אנחנו מפענחים תוך הישענות על הקלטות המאסטר.

“ביצירה ביג סוויפטי למשל, יש תפקיד מורכב מאוד לקרנות, עם הרמוניות מסובכות. בשלב מסוים הקשבנו ל-14 הקלטות בנפרד, כדי להגיע לדיוק מרבי לקראת הביצוע בהופעות“.


למדת להכיר את אביך טוב יותר כשהגעת לרמה כזו של התעמקות בחומרים?
"מאוד. אני מרגיש שאני נמצא איתו ביחסים מתמשכים באמצעות העבודה על היצירות. תמיד אהבתי את המוזיקה שלו כמובן, אבל הפכתי למעריץ ככל שראיתי מתוך איזה כוח יצר. מדובר בהמון יצירות מורכבות שמצליחות להיות גם יפות. לפעמים זה נראה כאילו היו לו יותר כלים מלאחרים, למרות שהוא השתמש בדיוק באותם 12 טונים".


ספר לי על הניסיון להופיע כשווידאו של אביך מנוגן מאחוריך על הבמה, כשאתם למעשה מנגנים יחד
.
"זו הייתה בהחלט תחושה מרגשת, רבים בקהל הזילו דמעה כשניגנו כך יחד, אני חושב שלאנשים היה חשוב לראות את הקשר בינינו".


אנשים מספרים לך לפעמים על מידת ההשפעה שהייתה לאביך עליהם?
"כן, בכל העולם. זה היופי שבאוניברסליות שבמוזיקה. התחוור לי שגם אנשים שהאנגלית שלהם לא טובה במיוחד יכלו להבין את השפה המוזיקלית שלו שגישרה על הפערים. אנשים לא רק אוהבים את המוזיקה שלו, הם מספרים לי על שינוי בחייהם, בעמדתם כלפי דברים משמעותיים רבים באמצעותו, אולי מכיוון שתמיד דבק באמת. אנשים חשו שיצירתו היא קול קורא להתעוררות בתחומים רבים".

בשנת 1985 העיד פראנק זאפה בפני ועדת הסנאט ותקף את הכוונה לצנזר תכנים במוזיקה. בשנת 1990 הזמין נשיא צ'כיה את זאפה לשמש יועץ לענייני תרבות כאות תודה להיותו הרוח שמאחורי המחתרת שפעלה שם בשנות ה-70 וה-80, מה שגרם לממשלת ארצות הברית להפעיל לחץ כבד על ביטול ההזמנה, אך ואצלב האוול מינה אותו בכל זאת לנספח תרבות. פראנק זאפה תמיד עודד אנשים לנצל את זכותם בבחירות ובמהלך הופעותיו בשנת 1988 אף הציב קלפיות בהופעותיו.


אתה חושב שמעורבותו החברתית בנושאים כהתנגדות לניסיון לחוקק חוק צנזורת תכנים “בלתי הולמים” במוזיקת רוק, למשל, הייתה מובילה אותו לתפקיד פוליטי?
"אבי היה להוט מאוד להגן על חירויות כזכות הביטוי. בתקופה בה גדל התבטא רבות כנגד מלחמות והשמיע את דעתו בגלוי לגבי עניינים פוליטיים כהתנהלות ממשל ניקסון. זו הייתה התקופה הראשונה בה אנשים רבים חשבו שיש לקום ולעשות משהו. פראנק חסר היום, כמי שמסוגל לעורר אנשים מהאדישות בה הם שרויים. לממשלות מאוד נוח להשלות את הציבור שאי אפשר לשנות דברים, כדי שיוכלו להמשיך להתנהל בנוהל עסקים כרגיל בלי ביקורת ופראנק היה מהאנשים שעמדו ואמרו "לא". הוא הזכיר לאנשים על איזה ערכים הוקמה המדינה בה הם חיים, כך שכאזרח הוא היה ער מאוד למחויבותו, הרבה מעבר להיותו מוזיקאי. לפני שאבי חלה הוא שקל ברצינות לרוץ לנשיאות. אני חושב שהיה לו פוטנציאל אלקטורלי גבוה".


התכוונת להוציא תקליט בהשתתפות מוזיקאים אגדיים כג'ימי פייג' וג'ף בק. זה יקרה?
"התחלתי להקליט לפני כ-15 שנים תקליט ובו יצירה אחת באורך 75 דקות, שנוגנה על ידי 30 גיטריסטים. בנוסף לאלה שהזכרת השתתפו גם אדי ואן הלן, בריאן מיי מקווין, סטיב ואי, אריק ג'ונסון ואחרים. בזמנו חשבתי שזה קטע שאי אפשר יהיה לנגן בהופעה, אבל עכשיו, כשיש לי להקה שיכולה לנגן בעצם כל דבר, אולי אחשוב על זה מחדש".


יש לרשותך רפרטואר כמעט אינסופי. לאחר חמש שנים יש לך סיבה להפסיק?
"כלהקה אנחנו ממשיכים ללמוד לנגן עוד קטעים של אבי, אבל ייתכן שהאבולוציה של הלהקה תהיה כזו שבמשך הזמן אוסיף קטעים משלי. זו אחת האפשריות, בנוסף לרצון להפיק סרטים. להופיע זה נהדר, אבל זו גם עבודה קשה. יש לי שתי ילדות שאני לא רוצה להחמיץ את הילדות שלהן".

יגאל שתיים (13/07/10)

דוויזל זאפה. מחונן
חובת קריאה
פראנק זאפה.
הקדים את זמנו