22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

דרום אמריקה באופנוע, על חמור או על כנפי הרוח
חלק ב' של הסקירה הדרום אמריקאית שלנו. והפעם, המון הפתעות מצ'ילה ואורוגוואי: מהעוזרת המחורפנת ועד המאבטח האובססיבי. משירותי האפיפיור ועד ג'ון טרבולטה

שתי זירות בולטות נוספות בקולנוע הדרום אמריקאי העכשווי (החלק ראשון) הן הקולנוע הצ'יליאני וזה שמפתיע בעשור האחרון מאורוגוואי הקטנה. אירוע קולנועי משמעותי בתחום התעודה אירע השנה עם יציאתו ב-DVD של אחד הסרטים המהותיים להבנת פוליטיקת המעמדות והשליטה במאה ה-20 – The Battle of Chile מ-1975. סרטו בן שלושת חלקים של פטריסיו גוזמן מתעד בפרוטרוט את ממשלת סלוואדור איינדה שנבחרה באופן דמוקרטי בתחילת שנות ה-70 ושבתקופת הישרדותה הקצרה החלה תהליך מואץ של הפיכת החברה והכלכלה הצ'יליאנית לסוציאליסטיות. הסרט עוקב אחר התנהלות הממשלה הזו שבחרה בדרך הדמוקרטית ולא בדרך המהפכנית, על משבריה ועל החתרנות הבלתי נלאית תחתיה מצד גורמים שמרניים, ימניים קיצוניים וכמובן - אנשי הצבא. הסרט מלווה אותה עד לנפילתה בהפיכה הצבאית של ה-11 בספטמבר 1973 (כל אחד וה-11 בספטמבר שלו), שהותירה על כס השלטון את הדיקטטור אוגוסטו פינושה.


סרט עלילתי משלים לאפיזודה זו הוא מצ'וקה – סרט התבגרות סנטימנטלי על ילדים בסנטיאגו, על רקע האירועים שמתוארים בסרטו של גוזמן. הצלחתו הגדולה של הסרט טמונה במבנה ובגישה המיינסטרימיים\קלאסיים של התסריט שלו, אם כי הוא מתעלה מעל המבנה השגרתי באמצעות תסריט אינטליגנטי והופעות נוגעות ללב ומעוררות הזדהות. הבמאי אנדרס ווד אחראי גם לדרמה האלטמנית La Buena Vida, שחותכת בין נגן קלרינט עם בעיות רגשיות, רווק מזדקן שמתעמת עם אי יכולתו להתבגר, ואישה שמעבירה סדנאות בריאות ליצאניות, שמגלה כי בתה נכנסה להריון.

 

שני סרטים צ'יליאניים נוספים שהגיעו השנה לאוזן השלישית וראויים בהחלט לתשומת לב הם
The Maid ו-Tony Manero. הראשון עוסק במשרתת ותיקה ונאמנה בבית בורגני שמתחילה להתחרפן, ולכן המעסיקה שלה מציעה להביא לה עוזרת. חדירתה של שכירה נוספת לבית אליו המשרתת מתייחסת כאל משפחתה מרעה את מצבה והיא יוצאת למתקפה משעשעת. הסרט מציג מערכת יחסים טיפוסית לחברה הלטינו-אמריקאית שבה פער המעמדות העצום מאפשר לרוב בני מעמד הביניים ומעלה לחיות כפי שחייתה האצולה האירופאית בעבר, עם משרתים זולים שבמשך שנים רבות לנים בבית המשפחה שמעסיקה אותם. הסימביוזה שנוצרת בין משרתת אחת כזו לבני המשפחה ובייחוד בינה לבין הילדים אותם גידלה כאילו הייתה אמם, אופיינית לחברה זו ויוצרת בעיות רגשיות שעלולות להוביל למצבים מביכים ולטשטושי גבולות. The Maid מצליח בתקציב דל ובלוקיישן אחד משמעותי להעביר את הדינמיקה המטרידה זו על דרך הסאטירה.


 

גם Tony Manero הוא פורטרט שנע בין המשעשע למטריד של דמות בודדה משולי החברה. טוני מאנרו הוא גנגסטר קטן, פסיכופת בפוטנציה בעל אובססיה קיצונית לג'ון טרבולטה, שבשנת התרחשות הסרט – 1978 – הפך לאליל בזכות הופעתו פורצת הדרך ב-Saturday Night Fever. שנה זו היא גם שנת שיא ברצחנותה של הדיקטטורה של פינושה, והסרט מתאר את טוני כתוצר מובהק של התנאים הפוליטיים הללו. הרצון לזכות בתחרות חקייני טרבולטה בטלוויזיה מעביר את טוני לגבול השפיות, בדיוק כפי שההטיה הפרו-אמריקאית של המשטר הצבאי הובילה לחטיפות יזומות של מתנגדי משטר, הוצאות להורג ודיכוי חופש הביטוי.

 

אם כבר בדמויות שוליים תמהוניות עסקינן, הרי שאי אפשר להתעלם מ-Gigante מאורוגוואי, ללא ספק אחד הסרטים הטובים של השנה החולפת. סרט הביכורים של אדריאן בינייז מתמקד בנקודת התצפית של איש אבטחה גדול מימדים, שעושה משמרות לילה בחדר פיקוח של סופרמקט, ומביט במתרחש דרך מצלמות האבטחה. אחת המנקות הצעירות מעוררת את תשומת לבו והוא מתחיל לעקוב אחריה גם מחוץ לשעות העבודה. הסרט מתחיל כשהתחושה הכללית היא שהוא הולך בדרכו של נהג מונית של סקורסזה. גם כאן דמות גברית בודדה עם קו אלים באישיותה נדבקת למושא תשוקה על מנת להצילה מגורמים עוינים. הסרט מצטיין באופן שבו הוא מקלף את אישיותו המוזרה של המאבטח, כך שמתגלה אט אט אישיות מורכבת הרבה יותר מהמצופה. פרופיל פסיכולוגי בוגר ומרתק.

 

Gigante הוא דוגמא בולטת בקולנוע של אורוגוואי – מדינה קטנה לגבולה הצפון-מזרחי של ארגנטינה, שמספר תושביה כמחצית ממספר תושבי ישראל. מספר לא מבוטל של סרטים שהופקו בה ושהגיעו לאוזן השלישית בשנתיים האחרונות, מוכיחים כי במקום ישנם כמה כישרונות ראויים לציון ולשבח. הסרט שבלט בעשור האחרון הוא זוכה הפרסים (קאן, טוקיו, פרסי הגויה הספרדים), וויסקי, שאף יצא במהדורה ישראלית. האופי הקומי והסאטירי המובהק של הסרט המוביל הזה הוא סימן היכר בקולנוע של אורוגוואי, כפי שיעידו סרטים שבאו אחריו. למשל, The Pope’s Toilet מ-2007, שכמו סרטים רבים שיוצאים מדרום אמריקה עוסק בסוגיות חברתיות. הסאטירה המצוינת הזו מתרחשת בכפר נידח על גבול ברזיל, שמספר מתושביו עוסקים בהברחת סחורות – סיטואציה נהדרת לדבר על מצוקה כלכלית ועל שחיתות ממסדית בדמות שוטרים לוקחי שוחד. גיבור הסרט רוצה לשדרג את הביזנס שלו ולעבור מאופניים רעועים לאופנוע. לצורך כך עליו להגדיל את הונו. הזדמנות פז נופלת לחיקו כשמתברר שפמליית האפיפיור תעבור בכפר במסגרת מסע ההופעות של האיש הקדוש בין "לקוחותיו" המרודים ביבשת האמריקאית (רמז דק לתפקידה של הכנסייה במערך הניצול של ילידי היבשת). הגיבור, בטו, יוזם בניית שירותים ציבוריים למריעים הרבים שיגיעו לכפר וישלשלו לכיסו את הכסף הנדרש לרכישה המיוחלת. כמה משעשע ככה עצוב.
 

אלמנטים סאטיריים מופיעים גם בפיצ'ר הראשון והמרשים של אלווארו ברכנר, Bad Day to Go
Fishing
. הסאטירה חורגת מהמתכונת הריאליסטית המקובלת לכיוונים סימבוליים יותר, בייחוד בזכות הצילום האקספרסיבי שעושה שימוש נרחב בשטיפות צבע עזות (מזכיר קצת את סגנונם של הצלמים ויטוריו סטורארו וכריסטופר דויל): מתאבק שחוק והאימפרסריו שלו מגיעים לעיירת דייגים נידחת באורוגוואי, בה מנסה הסוכן להרים אירוע היאבקות. הסיבה הכלכלית מובנת, אך על מנת לא להפסיד את כספי הפרס, מנסה הסוכן המכונה "הנסיך אורסיני" לקנות את הניצחון האישי שלו. אישה עם אמביציה חסרת גבולות מציבה בפניו מכשול שמאלץ אותו לבחון את אמות המידה המוסריות שלו, והסרט פונה פנימה לתוך נפשו כדי לשאול כמה שאלות על טבעו הנצלני של האדם.

 

העשור החולף אמנם מראה שהקולנוע בפרו, צ'ילה ואורוגוואי תוסס ורוחש, אך ניתן לשער שהגבולות בין המדינות יטושטשו בעשורים הקרובים. כבר עכשיו מרבית הסרטים מהווים קו-פרודוקציות בהן מעורבות מעצמות הקולנוע הגדולות – ספרד, ברזיל, מקסיקו וארגנטינה. בהתחשב בעובדה שליחידות העצמאיות בתוך החברה הלטינו-אמריקאית ישנו עבר תרבותי ופוליטי דומה, שפה משותפת (מלבד ברזיל הפורטוגזית) ומצוקות חברתיות דומות, ניתן לשער שאמריקה הלטינית בכללותה תהפוך לתעשייה רבת עוצמה, בעלת מאפיינים ייחודיים לה. היא אפילו עשויה להתגבר על קשיי התחרות שמציבה בפניה התעשייה הצפון-אמריקאית, האנגלו-סקסית, ולהתעלות עליה.

ערן קידר (20/09/10)

בדרך לסוציאליזם
התבגרות סנטימנטלית
דרמה אלטמנית
פער מעמדות עצום
הגנגסטר וטרבולטה
Gigiante. ד“ש לדה נירו
וויסקי. קומי סאטירי
.The pope's toiletמהשירותים לייצור
.Bad dayto gofishingסאטירה סימבולית בצבע