18/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

האיש שאהב את האיש שידע
פרנסואה טריפו העריץ את אלפרד היצ'קוק וקיים עמו שורה של מפגשים שמתוארים בספר משנת 1967. כעת, לראשונה בעברית, בהוצאת האוזן השלישית ו“בבל“

ב-1962 נערך מפגש פסגה בין שני יוצרי קולנוע מבריקים, אלפרד היצ'קוק ופרנסואה טריפו, שהוליד את כתיבתו של ספר שהפך לאבן יסוד בספרות הקולנוע ולפריט חובה בספרייתו של כל צרכן תרבות.
היום נדמה כמובן מאליו שהיצ'קוק הינו אחד מהבמאים הגדולים, המקוריים והמבריקים ביותר שקמו לאמנות הקולנוע, אך לא תמיד הוא זכה ליחס כזה. למרות שמאחוריו עמדה אז קריירה מפוארת בת למעלה מארבעה עשורים, מרבית סרטיו – אף שזכו בדרך כלל להצלחה מסחרית - לוו בזלזול מתמשך בערכם האמנותי מצד הביקורת. טריפו, שהחל את דרכו כמבקר והפך לבמאי מוערך כאחד מחלוצי הגל החדש הצרפתי, נותר תמיד מעריץ נאמן של המאסטרו. ביוזמתו, קיימו השניים סדרת מפגשים, שנערכו במשרדו של אשף סרטי המתח והמסתורין באולפני יוניברסל בהוליווד.
השיחות ביניהם מתועדות בספר הזה, הסוקר באופן כרונולוגי את הפילמוגרפיה העשירה של היצ'קוק, והמפגש בין השניים, שאהבת הקולנוע שלהם היא אהבת חייהם, מוליד אירוע מרתק וחד פעמי בהבנת הקולנוע כאמנות. רוב השיחות דנות בשאלות ה"טכניות" המאפיינות כל סרט, מתעכבות על אנקדוטות משעשעות, אך אינן חפות מביקורת והומור עצמי. מתוך כבוד והערכה הדדיים, כיוצר אל יוצר, חושף היצ'קוק בפני הבמאי הצעיר ממנו את תפישת העולם הקולנועית שלו, את המצאותיו בעת צילומי סצינות מסוימות, סודות מקצועיים, יומרות, תסכולים, אתגרים שהציב לעצמו ויכולתו להתמודד עמם.
חמש שנים נדרשו לטריפו לתמלל את הראיון הארוך (כחמישים שעות) שערך עם היצ'קוק, ולהופכו לספר, שראה אור ב-1967 ונודעה לו השפעה כמעט מיידית ביחס הביקורת לעבודתו. רק בשנות השבעים, כמעט בשלהי הקריירה שלו, זכה היצ'קוק לחיבוקה החם של הביקורת, ובהדרגה הפכה יצירתו הקולנועית לתחום נרחב למחקר. ספרים רבים נכתבו עליו ועל יצירתו מאז: מהשנים האחרונות אפשר להזכיר כאן את Hitchcock on Hitchcock, שגם הוא נערך על פי שיחות שנערכו עם הבמאי; The Hitchcock Murders, המנתח את שלל הרציחות שנראו בסרטיו השונים מבחינות צורניות וסימבוליות; הציפורים של היצ'קוק שמציג מחקר מנקודת מבט פמיניסטית על הסרט; וכן את The Complete Films, האלבום המצולם בהוצאת Taschen, שסוקר את הפילמוגרפיה שלו באמצעות תמונות. בעברית ראה אור לאחרונה גם הספר לאקאן עם היצ'קוק, הכולל שלושה מאמרים של ההוגה הפופולארי סלבוי ז'יז'ק, שבהם הוא מדגים עקרונות פסיכואנליטיים על פי התיאוריה של לאקאן באמצעות יצירתו של היצ'קוק.
אין ספק של"Hitch-Book", כפי שכינה אותו טריפו, נודעה חשיבות מכרעת ביחס לאופן שבו התקבלו סרטיו של היצ'קוק בדיעבד. אולם הספר גם ביסס מאוד את "תיאוריית האוטר", זו שהציבה את הבמאי בראש תהליך היצירה של הסרט והתייחסה אליו כאל יוצר ראשי האחראי לכל תהליכי ההפקה, ולמעשה החיל אותה גם על במאים שעבדו בתוך המנגנון ההוליוודי.
הקולנוע של היצ'קוק נודע כמחושב להפליא, בהיותו ערוך כמעט לחלוטין עוד בטרם צולם כך שכמעט לא נעשה צילום מיותר על הסט, ובהקפדה כמעט כפייתית על כך שכל פרט בפריים ישא משמעות. בהדרגה נגלים הפרטים הקטנים המרכיבים את חזונו הוויזואלי השלם של הבמאי, והם מספקים הבנה מחודשת של סרטיו. אולם מעבר לכל, זהו ספר החושף את נפשו של אמן אמיתי, רגיש ועירני, מחושב ובעל שליטה מלאה באמצעי המבע שעמדו לרשותו. למרות שהיה קולנוען שעבד בתוך מערכת עסקית מסחרית ובמרכז המיינסטרים - וככזה היה חייב להשביע את רצונם של המפיקים באולפנים שבשירותם עבד - הוכיח היצ'קוק שאינו מוותר על עקרונותיו האסתטיים והתמטיים. למעשה, זהו ספר על טיבה של האמנות באשר היא. 
 מאז יצא, זכה הספר למהדורות רבות מספור ותורגם לשפות שונות, ולאורך השנים הפך למרכיב חשוב שמקומו לא נפקד מרשימת ספרי החובה של סטודנטים רבים לקולנוע. כעת, במלאת 25 שנה למותו של היצ'קוק ו-20 שנה למותו של טריפו, הספר רואה אור לראשונה גם בעברית, במסגרת סדרת ספרי הקולנוע המשותפת להוצאת בבל ולאוזן השלישית.

את הספר היצ'קוק / טריפו ניתן לרכוש כעת בספריות במחיר של 89 ₪ (במקום 98 ₪) למציגי The Card של האוזן, או להזמינו דרך האתר. לרכישת הספר לחצו כאן

שגיא מעין (09/12/04)

המעריץ שוחח עם המאסטרו
אוסף הרציחות מתוצרת היצ'קוק
פסיכואנליזה לאקאניאנית להיצ'קוק