19/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אורות הבמאיקלייר דני
לרגל הגעת סרטה החדש של קלייר דני, White Material, כמה מילים על היוצרת הצרפתייה האניגמטית

קלייר דני היא אחת מיוצרי הקולנוע האינטליגנטים והרגישים הפועלים כיום, עם יכולת נדירה ליטול סיפורים פשוטים ולמלא אותם בדרמה עדינה. דמויותיה אמנם מאופקות, אך בתוך כל אחת מהן מבעבעת תשוקה יצרית, המתפרקת לעיתים קרובות באופן מפתיע ואף אלים. לדני רגישות מלנכולית הבאה לידי ביטוי ביחס שלה לנרטיב הקולנועי המסורתי, אותו היא מבקשת לאתגר ולהניע בדרכים עקלקלות, תוך שהיא שואלת מה בכלל מאפשר אותו. הנרטיב המלנכולי מנתק את הסיפור מהקשרים סיבתיים, והופך את האירועים הכלולים בו לפרגמנטים, כאלה שהזיקה ביניהם לא תמיד ברורה. המלנכולי, הרי, דיבורו קטוע ואיטי ומחשבתו כאוטית ובלתי ניתנת לארגון.


גם דמויותיה מלנכוליות, כוחן תש והן אינן מוכנות להיאבק. הן שתקניות, נסוגות ושרויות במצוקה המובילה אותן לחוסר מעש ולעתים למוות. גם כאשר הן נעשות אקטיביות ומבקשות לייצר שינוי, הן נוטות להכשיל את עצמן ולסכל את הפעולות שנועדו להצילן. לעיתים הן פועלות מלכתחילה רק על מנת לשוב חזרה לסבילות שלהן. יחד עם זאת, הן היו רוצות לצאת מן המלנכוליה, לאהוב ולהיות נאהבות, לחיות בקהילה שממנה הן מוצאות את עצמן מודרות, לשוב אל החיים. דני ממקמת את סרטיה בנופים כחולים, מול ים או שמיים בהירים, השוטפים את דמויותיה העייפות באור טבעי, המעמידים אותן באזור דמדומים שבין חיים ומוות, תשוקה ודיכאון, חושך ואור. הסצנות שהיא מייצרת נעות בין רזולוציה של נופים יפהפיים ואקזוטיים לזו של פנים אילמות, המקבלות בהכנעה את מה שקורה להן.



בסרטה האחרון והמרגש White Material (שיגיע לאוזן בימים הקרובים), דני שבה לאפריקה (נוף ילדותה) לאחר שביקרה שם בסרטה הראשון, שוקולד (שאין להתבלבל בינו לבין הסרט בכיכובם של ז'ולייט בינוש וג'וני דפ). היא ממקמת את הגיבורה שלה, המגולמת ע"י איזבל הופר, במדינה אלמונית שעומדת בפתחה של מהפכה אלימה. דני ממשיכה לעסוק באופן אינטנסיבי בחוסר היכולת של אנשים בודדים לשלוט בדרמות שנפרשות מולן, ובפרט בבדידות הנשית, המקבלת מקום מרכזי בסרטיה. נשיות זו מתעמתת כאן עם הסביבה הגברית הדורסנית של השלטון האפריקאי – עימות לא מאוזן, יש לציין -  אך דני נותרת מאופקת, ואף מלבישה את הגיבורה בשמלת קיץ עדינה, מאפרת אותה קלות, באופן מתריס לנוכח הטריטוריה בה היא מתקיימת. במחוות הקטנות הללו, בלב הסערה, נמצאת ההתנגדות של המלנכולי.

חמשת סרטיה היפים והמעניינים ביותר של דני:


Beau Travail

The Intruder

Trouble Every Day

35 Shots of Rum

Nenette et Boni

 

לפילמוגרפיה המלאה


 

דניאל ויצמן (23/11/10)

קלייר דני
המלנכולי: קטוע, איטי, כאוטי
Trouble Every Day
White Material: סביבה דורסנית