24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

מקסיקו: גלים של אלימות
בין צפון אמריקה הדשנה לדרום אמריקה הענייה, התהוותה לה מקסיקו כגשר מדיני-כלכלי וכמעצמה קולנועית. אלו הם השמות החמים כצ'ילי

למרות ששלושת הגדולים של מקסיקו – אלחנדרו איניאריטו, אלפונסו קוארון ו-גיירמו דל טורו – מצאו את דרכם לנוחיות התקציבית של הקולנוע האמריקאי, הבריטי והספרדי, הם פרצו דרך לצעירים מהם, שבעשור האחרון מייצרים גל קולנועי בעל סממנים מייחדים. את אוסף הסרטים שנוצרו במדינה בעשור הראשון של המאה ה-21, ובייחוד בחמש השנים האחרונות, מאפיין העיסוק בריאליזם, בהשפעת מצב האלימות במדינה. עם זאת, בדומה לגל הקולנוע הרומני, היוצרים השונים מתעמתים עם המציאות בצורות שונות ומגוונות – עניין שמתבטא בהבדלי גישות, נקודת מבט ומבע צורני.

 

לאורך ההיסטוריה שלה ידעה מקסיקו תקופות קשות של אלימות ומלחמות אזרחים, רובן מנסיבות כלכליות. מיקומה האסטרטגי כגשר מט ליפול, בין אמריקה הצפונית והעשירה לבין זו הדרומית הענייה, רק מוסיף בעיות. בעשור האחרון, בשל היחלשותם של קרטלי הסמים הקולומביאנים, תפסו הקרטלים המקומיים במדינות השונות המרכיבות את מקסיקו (מדובר במדינה פדרלית, בדומה לארה"ב) את השליטה על ההברחות אל השוק האמריקאי. ההערכות הן שכ-90 אחוזים מהקוקאין המגיע אל נחיריהם של האמריקאים עוברים מעל, מתחת ודרך הגבולות היבשתיים והימיים של ארה"ב עם מקסיקו. המצב, שהוגדר לא מכבר כ"מלחמת הסמים המקסיקנית", גבה עד כה כ-30,000 (!) קורבנות, רבים מהם מתוך הקרטלים והכנופיות הנלחמות בינן לבין עצמן על שליטה; השאר מתוך כוחות המשטרה והצבא, וכמובן גם אזרחים תמימים שנחטפים, מעונים ולרוב נרצחים בתוך הכאוס. על הרקע הזה, רק קל יותר להעריך יוצרים שבוחרים להישאר בכור מחצבתם, כדי להתמודד עם הבעיות בשטח ולתת ביטוי למצוקות והקונפליקטים החברתיים המאתגרים את חברת האם שלהם.

 

את סרטי "הגל" המקסיקני הזה ניתן למקם על הציר בין סרטיו הניסיוניים ("האחרים", אם תרצו) של קרלוס רייגאדאס, לסרט הביכורים הנרטיבי, הקונבנציונלי יותר של קארי פוקונאגה, ללא שם, שהופץ מסחרית ואף הוקרן בבתי הקולנוע בישראל. שני סרטים בולטים שנמצאים איפשהו במרכז הציר הזה, משלימים זה את זה מבחינת נקודת התצפית שהם מייצרים על תופעה דומה. סרטו של מישל פרנקוDaniel & Ana, מתרכז באח ואחות ממשפחה בורגנית עשירה, שנחטפים יום בהיר אחד בעת נסיעה ברכבם, ומאולצים להשתתף בסרט פורנו מחתרתי. סרטו של פרנקו משתמש במבע מינימלי ומדויק  כדי לתאר את האלימות שהם חווים, ומתמקד אך ורק בתגובתם לאירוע הטראומטי. הסרט "המשלים" את התמונה מולו, הוא סרטו של אמאט אסקלנטה, Los Bastardos שמשתמש באמצעים קולנועים דומים כדי לתאר את מסעם האכזרי של צמד מהגרים-חברים בארה"ב, החודרים אל תוך עולמה של אישה אמריקאית בת המעמד הבינוני.  צפייה בשני הסרטים מספקת ראייה כוללת, דו-כיוונית, על אקטים דומים – בראשון על הקורבנות, בשני על התוקפנים.


 


בניגוד לשלושת הבמאים שבחרו בשלב זה של הקרירה שלהם לזנוח את ארץ מוצאם לטובת כספו של הגרינגו, שני השחקנים הצעירים שעמדו יחד איתם בחוד החנית של היצוא המקסיקני בתחילת שנות האלפיים - גאאל גרסיה ברנאל ו-דייגו לונה - בחרו לשלב בין הקריירות הבינלאומיות המוצלחות שלהם (בייחוד זו של ברנאל) לבין יצירה עצמאית במקסיקו. לצורך כך הם הקימו לפני מספר שנים את חברת ההפקות Canana Productions, באמצעותה הפיקו עבור הבמאי חררדו נראנחו את הסרט המצליח I'm Gonna Explode וגם את Deficit, סרטו הראשון של ברנאל כבמאי - שניהם עוסקים במתח בין המעמדות השונים במקסיקו. בסרטו של ברנאל, הוא עצמו מככב כבן להורים פוליטיקאים-בורגנים, שנאלצו להימלט מהחוק, והשאירו אותו ואת אחותו הצעירה לבדם. כשהם עורכים מסיבה פרועה, מתגלים מתחים בינו לבין חבר ילדות – בהווה עובד שירות המועסק בביתם. סרטו של נראנחו עוסק בקשר בין שני נערים בעלי רקע חברתי שונה, המוצאים מחנה משותף בבריחה מסמכות.

 



 

מרבית הסרטים המדוברים אינם סרטים "מסחריים" במלוא מובן המילה, לכן רובם עושים את מסע הפסטיבלים שלהם, אך לא מגיעים להקרנות מסחריות מסודרות, וההנאה מהם נמנעת מצופים רבים מדי. אחד הסרטים שכן הצליחו לפרוץ את המחסום הנ"ל הוא, כאמור, “ללא שם“,  שמגולל את סיפור בריחתם ואהבתם של צעיר, חבר כנופיה אכזרית, וצעירה ענייה מהונדורס, שנפגשים על גגה של רכבת, החוצה את מקסיקו לכיוון החלום האמריקאי. הצלחת הסרט נבעה כנראה מהעובדה שלמרות סגנונו הריאליסטי הקיצוני והנושא הקשה והמעיק, הוא מגובה בסיפור דרמטי (שלא לדבר על מלודרמטי) פשוט ונהיר.

 

החלום האמריקאי המוגשם של איניאריטו וחבריו עדיין רחוק מאוד ממיליוני אזרחיה של מקסיקו, הנמצאים בסכנת חיים יומיומית. נותר רק לצפות לסיפורים החדשים שהקולנוע יוכל לתרגם לשפתו המיוחדת, ולתהות ביחס להשפעה שלו עלינו, הצופים בו בצד השני של העולם.




בן רונן (06/12/10)

ללא שם - קרטלים, כנופיות, קורבנות
Daniel and Ana - קורבנות הסנאפ
Los Bastardos - התוקפנים
גאאל ודיאגו - חברת הפקות עצמאית
גאאל גרסיה ברנאל ב-Deficit



דייגו לונה - נשאר בבית, מצליח בחו“ל


I'm Gonna Explode

ללא שם - לכיוון החלום האמריקאי