24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אורות הבמאי: אדם מקיי
מקיי הוא הצעקה האחרונה בקומדיה האמריקאית, וממש לא רק בזכות וויל פארל. למעשה, פארל רק מרוויח משיתוף הפעולה הזה, משום שמקיי משדרג את הופעותיו והופך אותן לפולחן

כמו במקרה של ענקי קומדיה אחרים כגון ג'ים קארי, בן סטילר או אדם סנדלר, כך גם ההומור של וויל פארל הפך עם השנים לז'אנר בפני עצמו, וכמו במקרה של אותם שחקנים, כך גם אצל פארל נדמה הרבה פעמים כי לא חשוב מי עומד מאחורי המצלמה, כל עוד הוא עצמו מספק את הסחורה כקומיקאי. עם זאת, קשה שלא לשים לב כאשר אדם מקיי מביים סרט של פארל; מלבד העובדה ש- והרי החדשות שלו עדיין נחשב ל"סרט הדגל" בקריירה של פארל כמשתתף ראשי, הרי ששני סרטיו האחרונים- אחים חורגים מלפני שנתיים ו- החבר'ה האחרים החדש, הצליחו לרענן את הומור הנונסנס המגושם של פארל, אחרי שבמשך תקופה מסוימת נדמה היה כי הוא הופך לקלישאה מאוסה של עצמו.


ברמה הכי בסיסית, הסרטים של מקיי פשוט עובדים טוב יותר, בין אם זאת זווית המצלמה שהופכת סיטואציה מצחיקה למצחיקה יותר, בדיחות שלמות שנוצרות בעזרת פס הקול או הטון המוזר עד פרוורטי שהעריכה מוסיפה לדיאלוגים. נראה שמקיי - שמכיר את פארל עוד מימיו כתסריטאי ראשי ב- סטרדיי נייט לייב - יודע להתנהל עם ההומור של פארל בצורה טובה יותר מכל במאי אחר. אך המקום בו ייחודו של מקיי בא לידי ביטוי באופן המורגש ביותר הוא ביחסו המודע אל המדיום; בעוד שהרבה מהסרטים של פארל דוגמת Semi-Pro  או מחליקים אותה נותנים תחושה של מערכונים ארוכים, מקיי, כאחד שהתנסה במספר מדיומים שונים (הוא התחיל את דרכו בקבוצת תיאטרון קומי, המשיך כאמור לטלוויזיה והקים יחד עם פארל ב-2007 את אתר המערכונים הפופולארי Funny or Die) יודע לנצל את האפשרויות שמספק לו המרחב הקולנועי.

 

 


כך יוצא ששלוש הסצנות הזכורות ביותר בכל אחד מהסרטים הנ"ל הן גם האקספרסיביות ביותר, בהן מקיי - שגם כותב את סרטיו יחד עם פארל- מקבל הזדמנות אמיתית להפגין את כישוריו כיוצר אוטונומי. ב-והרי החדשות מדובר בסצנה שכבר הפכה לסוג של קאלט: דמותו של פארל מנסה לתאר לשלושת מגישי החדשות האחרים מה זאת אהבה, מה שהופך לביצוע של כל הארבעה ל- Afternoon Delight של Starland Vocal Band; זהו הקונספט המפתיע ואופן הביצוע שלו שבולטים בסצנה יותר מכל אחד מהשחקנים. מוטיב השירה חוזר גם ב-אחים חורגים, אך הפעם באופן משוכלל יותר; בצורה מעוררת השראה ממש, מאפיין מקיי את דמותו של אחיו של פארל ואת הדינאמיקה שלו עם אשתו דרך סצנה בה המשפחה שרה את Sweet Child O’ Mine של Guns N’ Roses, בעת נסיעה במכונית (בחירת השיר מבריקה כשלעצמה). מעבר להיותה מצחיקה עד דמעות, זוהי אחת הסצנות המקוריות שנראו בקולנוע האמריקאי בשנים האחרונות. אם העדרותו של פארל מהסצנה ב-אחים חורגים מדגישה את טביעת ידו המקורית של מקיי, הרי שזו עוד יותר מורגשת בסצנה המצחיקה ביותר ב-החבר'ה האחרים, שהאפקט הקומי שלה נוצר כמעט כולו בזכות בחירות הבימוי (בשל חשיבותו של מוטיב ההפתעה כאן, נאמר רק שמדובר בשילוב הרמוני בין סמואל ג'קסון, דוויין ג'ונסון ומדרכה).

 


למרות כישרונו, מקיי בן ה-42 עדיין אנונימי יחסית עבור הקהל הרחב, כנראה בגלל שהוא נתפס כאחד מאותם במאים שתפקידם מסתכם ב"לתעד" את הופעתו של פארל. אולי יום אחד, אם וכאשר יביים סרט הרחק מצילו הענקי של הקומיקאי הפופולרי, הוא גם יזכה לכבוד המגיע לו.

 


יאיר ניקוליבסקי (20/01/11)

אדם מקיי: יוצר אוטונומי
מקיי ופארל: עוד מימי סאטרדיי נייט לייב
וויל פארל: והרי החדשות
והרי החדשות: קאלט
פארל ב“אחים חורגים“



החבר'ה האחרים