20/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

סקולימובסקי: פליט מלחמה
סכין במים: יז'י כתב לפולנסקי
Barrier: גיבור מנותק
ג'רמי איירונס בשעות גנובות
Four Night with Anna



וינסנט גאלו: הילד הרע

Essential Killing: חיה נרדפת


אסיר נמלט נטול שפה, חסר אוריינטציה





יחד עם בן דורו, רומן פולנסקי, והמנטור של שניהם, אנדז'יי ויידה - יז'י סקולימובסקי הוא אחד הקולות המקוריים והמיוחדים שהגיחו מפולין המתאוששת מהטראומה של מלחמת העולם השנייה. כמו פולנסקי, סקולימובסקי היה ילד בזמן המלחמה, ונאלץ להתמודד עם חוויות לא נעימות במיוחד, כמו להיות קבור תחת הריסות בית שהופצץ, והוצאתו להורג של אביו – חבר במחתרת הפולנית - על ידי הנאצים. החותם שהמלחמה הותירה בנפשו של יז'י הקטן השפיע ניכרות על יצירתו של יז'י הגדול - מוטיבים של בדידות, ניכור וחוסר שייכות מופיעים בכל סרטיו גם היום, חמישים שנה אחרי סרטו הראשון.


סקולימובסקי ניסה לבטא את עצמו כמתופף, מחזאי, סופר, משורר ומתאגרף, עד שבשנות העשרים לחייו פגש את ויידה, שהכניס אותו לעולם הקולנוע ואף נתן לו תפקיד קטן באחד מסרטיו. הוא נרשם ללימודי קולנוע, שם חבר לפולנסקי הצעיר וכתב את הדיאלוגים ל-סכין במים - הסרט שייצג את רוח שנות השישים בפולין וביטא את הקונפליקט בין הדור הצעיר למבוגר. נושא זה העסיק את סקולימובסקי גם בסרטיו הבאים, במיוחד ב- Barrier המספר את סיפורו של סטודנט לרפואה שמרגיש מנותק ומבולבל בתוך מציאות שמשתנה סביבו בלי הרף.


הקולנוע של סקולימובסקי הוא איטי, פיוטי, כמעט מדיטטיבי, עם דגש על אווירה על חשבון הדרמה. שעות גנובות (1982), אולי סרטו היפה ביותר, ואחד האישיים ביותר, מתאר את שגרת חייהם של קבוצת מהגרים פולנים בלונדון שעובדים כפועלי בניין. מנהל העבודה, נובאק (ג'רמי איירונס), מתקשה למצוא את מקומו בתרבות הלונדונית השוקקת, מנותק ממולדתו ומשפחתו, מנסה להתאים את עצמו לסיטואציה שהופכת לקשה יותר מרגע לרגע. 


בשנת 1991 סקולימובסקי לקח הפסקה ארוכה. הוא הופיע בתפקידים קטנים בסרטים הפלישה ממאדים ו-סימנים של כבוד, ורק ב-2008 חזר לכס הבמאי. Four Nights with Anna הוא דרמה פסיכולוגית עדינה שמפלרטטת עם הסוריאליסטי. שוב גבר שצופה בחברה מבחוץ - לאון, אסיר משוחרר שאירוע קשה בעברו צילק את נפשו והוא נמנע מיצירת קשרים עם בני אנוש. הוא מפתח רגשות כמעט אובססיביים כלפי אנה, שכנתו לבניין, ומבקר אותה בלילות בזמן שהיא ישנה, מטפל בה ובביתה ללא ידיעתה. המפגש עם אנה מאפשר ללאון להעיז לצאת מתוך הקונכייה שלו ולנסות למצוא חום ואהבה בעולם אלים.


סרטו החדש, Essential Killing, מתמודד בדיוק עם אותו נושא אבל מפרספקטיבה שונה לחלוטין. וינסנט גאלו, הילד הרע של הקולנוע האמריקאי העצמאי, מגלם גבר אפגאני שהורג שלושה חיילים אמריקאים באקט של הגנה עצמית, ועובר עינויים אכזריים בידי הצבא האמריקאי. הוא נתלש ממולדתו ונשלח למדינה לא מזוהה, שם הוא מצליח לברוח משוביו. סקולימובסקי משתמש בנקודת מוצא פוליטית אקטואלית כדי לתאר מסע הישרדות קשה של אדם במקום זר לחלוטין. הטראומה שבעינויים ובניתוק מהבית הופכים אותו לחיה נרדפת - נטול שפה, חסר אוריינטציה. הוא פועל מתוך אינסטינקט בסיסי, כשהרעב והחיילים הרודפים אחריו מסמנים עבורו מוות כמעט וודאי. 

 


בניגוד לסרטי מלחמות עיראק/אפגניסטן הרבים שיצאו לאחרונה, סרט זה לא עומד מאחורי אמירה פוליטית כלשהי אלא מציג חוויה אנושית אקזיסטנציאליסטית של אינדיווידואל הנאחז בחיים בציפורניו. הסרט נמנע מיצירת דרמה, הקצב איטי, המוזיקה מינורית והשוטים ארוכים ושקטים אפילו ברגעים האלימים שלו. דווקא הפער בין הסיפור, שבידיים הוליוודיות היה הופך לסרט אקשן נוטף אדרנלין, למבע הקולנועי המופנם של סקולימובסקי נותן לסרט את כוחו. עושה רושם שגם בגיל 72, אחרי חמישה עשורים של עשייה קולנועית, הבדידות והניכור שגלומים בחוויה האנושית עדיין מעסיקים אותו, וכמו הגיבורים שלו, נדמה כאילו סקולימובסקי לא מפסיק לנסות להתנתק מהכבלים הנפשיים שמגבילים אותו, כדי למצוא את מקומו בעולם.

אבישי קרשין (28/04/11)