22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

על הדם

מעבר להיותו סלאשר מהוקצע ונטול מחסומים, Cold Fish של הבמאי היפני הייחודי סיון סונו, הוא דיון מרתק בתורת המוסר. סרט החודש של האוזן השלישית יהפוך לכם את הקרביים בכל המובנים
ערן קידר (07/07/11)

 
A Serbian Film
Cold Fish

 

כמה אירוני שדווקא בשבוע בו הגיע לאוזן סרטו של טאקאשי מיאיקה, 13 Assassins, הופיע גם סרטו האחרון של סיון סונו, Cold Fish. אירוני משום שבעוד מיאיקה עושה תפנית מסויימת (לא קיצונית מדי) לכיוון של קולנוע שמרני יותר, מאופק יחסית ל-gore fests שמאפיינים את מרבית סרטיו, סונו מכתיר עצמו בתור מיאיקה החדש: חסר עכבות, נטול עמדה מוסרית ברורה, אנטי-תזה לכל מושגי הקורקטיות הפוליטית. סרטו של סונו מבוסס במידה מסוימת על מקרה אמיתי של רציחות סדרתיות, שאירעו בעיר סאיטאמה צפונית לטוקיו במחצית הראשונה של שנות ה-90. בשנת 2001, הורשעו בעל ואישה – מגדלים ומאלפים של כלבים אקזוטיים - בהרעלתם של ארבעה קליינטים, שאת גופותיהם ביתרו והשליכו. סונו ממקם את הסיפור שלו בעולם הקימעונאות של דגים אקזוטיים, עת בעלים של חנות קטנה מוצא עצמו עד ושותף פעיל למזימותיו של בעל חנות כלבו ענקית לממכר דגי נוי.
 

נובויוקי שאמוטו הוא גבר מדוכדך, דחוי ע"י אשתו השנייה וע"י בתו בת הטיפש-עשרה שמכרסמת בסמכותו על בסיס יומי. כשזו האחרונה נתפסת בגניבה מחנות מכולת, מגיע לעזרתה מוראטה – טיפוס אנרגטי בעל אישיות כובשת ושתלטנית, שמציע לשאמוטו הצעה שקצת קשה לוותר עליה. הוא מציע לקחת את הנערה תחת חסותו, להעניק לה בית חדש ולספק לה עבודה בחנות שלו. שאמוטו, מלכתחילה אדם כנוע ופסיבי, נענה להצעה לוותר על בתו, גם בתקווה לרצות את אשתו, שמתקשה עם נוכחותה של הנערה המרדנית. אבל מוראטה לא מסתפק בנערה ומתחיל לחדור לחייהם של שאמוטו, מטיל את כישופו גם על האישה, שמתגלה כמזוכיסטית. או אז מתפנה מוראטה להכניס את שאמוטו לסוד ענייניו הפליליים, והופך אותו, בעל כורחו, שותף להרעלה של קליינט.
 

אי אפשר שלא לחוש בנימה הסוריאליסטית של Cold Fish, למרות הסגנון הריאליסטי השולט. המציאות בסרט רצופה אלמנטים הזויים, כאילו נלקחו מתוך סיוט. באופן ספציפי, נראה ששאמוטו נקלע לתוך חלום בלהות בו הדילמה המרכזית, המאבק על נפשו, הוא ניטשיאני במימדים שלו. סונו מעמיד זה מול זה שתי גישות מוסריות שמתחברות לתיאוריית המוסר של פרידריך ניטשה בדבר מוסר האדונים ומוסר העבדים. למרות שניטשה מבקר את שני סוגי המוסר הללו, ברור למדי שהוא בז יותר למוסר העבדים שמגולם במנטאליות היודו-נוצרית, זו שרואה את הענווה והחמלה כמעלות נשגבות. שאמוטו, איש המשפחה ההגון והסלחני, מגלם בדמותו את מוסר העבדים, בעוד האלטר-אגו שלו, מוראטה, נוקט עמדה מוסרית אחרת. מוראטה, הרוצח הסדרתי, משמש את סונו כארכיטיפ של מוסר האדונים, כמימוש מטריד של פנטזיית השליטה של שאמוטו. בתהליך החינוך מחדש שהוא מבצע בו, מנסה מוראטה לשחרר את הגבר החלש מאמות המידה המוסריות שלטענתו מגבילות אותו והופכות אותו לסמרטוט חברתי.
 

 

Freaks

 

 

הדיכוטומיה הדומיננטית הזו של master-slave הקיימת בתרבות היפנית היא מושא לביקורת ועניין לאורכה של התרבות הספרותית והקולנועית ביפן. סונו מתעלה מעל הדיון המיני הסאדו-מזוכיסטי למקום פילוסופי מורכב ומבעית יותר. כידוע, למרות שניטשה שאף למוסריות מזן חדש, אהדתו הגדולה יותר למוסר האדונים קנתה לו מעריצים בקרב בעלי השקפות פוליטיות פשיסטיות. הנאצים ניצלו לטובת האידיאולוגיה שלהם אספקטים מסוימים בתורתו (את מושג ה"על-אדם", למשל) והעמידו את משנתו באור לא מחמיא, בלשון המעטה. במידה מסוימת מייצג מוראטה אספקטים מסוימים בתורתו של ניטשה כפי שעוותו ע"י הוגים נאציים – הרעיון שהשחרור האמיתי יכול להגיע תוך וויתור על מוסר העבדים, תוך ביצוע מעשי רצח סדרתי שמעמידים את הרוצח מעל המוסכמות החברתיות שכובלות אותו ומגבילות את רוחו. כחלק מהוויתור על מערכת הערכים המגבילה הזו, מוראטה מנסה לשחרר את "תלמידו" גם מהאימפוטנציה המינית שלו. זה מגיע לשיא כשהוא דוחף אותו לשכב עם אשתו (של מוראטה).
 

מעניינת במיוחד היא בחירתו של סונו למקם את בית המטבחיים של הרוצח מוראטה בבקתת הרים בעלת מאפיינים של מקדש נוצרי. כיצד יכול מוראטה, המעמיד עצמו מעל הטוב והרע, להיות מיוצג ע"י הדת שלטענתו של ניטשה קיבעה הכי הרבה את מוסר העבדים? כיצד יכולה האידיאולוגיה החילונית הניהיליסטית של מוראטה להתקיים בתוך מקדש לאל הצלוב, שכפי שבא לידי ביטוי בברית החדשה, הכיל בצורה הקיצונית ביותר את הגישה המוסרית של חיבוק החלש, נגדה יצא ניטשה בזעם? ואולי הכוונה היא לאדם "ישו מנצרת", לפני שעוות ע"י המיתולוגיה של פאולוס, שדווקא זכה להערצתו של ניטשה, כדוגמא למי ששאף לשחרר את עצמו מכבלי החברה, להיות נפש חופשייה, לשים עצמו מעל החוק כאל עלי אדמות. ואולי מדובר בגישה נוצרית מקומית הכרוכה הן במסורת הפאגאנית של השינטו, הן בהקשריה לדת הבודהיסטית, אותה תפס ניטשה באור חיובי, כרעיון שעומד מעל הטוב והרע, מעל הצורך בכפרה על חטא. אולי מוראטה שואף להתחבר רוחנית לא לאל שהתאבד כדי לקחת על עצמו את חטאי האנושות, אלא זה של המנהיג הרוחני שצלב את עצמו כדי להגיע לנירוואנה. לסיון סונו הפתרונים.