22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

סרט החודש: The Future

סרטה החדש והתמהוני של מירנדה ג'ולי מעורר שאלות עמוקות על אופיין של אינטראקציות אנושיות ועל מהותו של הזמן החולף. לדניאל וייצמן התעוררו כמה הגיגים בנושא

דניאל וייצמן (01/12/11)
 
Pic Name
Miranda July - The Future

סרטה החדש של היוצרת העצמאית האמריקאית מירנדה ג'ולי (אני אתה וכל השאר), עושה שימוש רומנטי ברעיון מטאפיזי מופשט – הוא מתאר כיצד אנו חווים יחידת זמן מסוימת מנקודת מבט של זוג צעיר שנמצא בתקופה משמעותית במערכת היחסים שלו. סופי (המגולמת ע"י ג'ולי עצמה) וג'ייסון מחליטים לאמץ חתול פצוע שנמצא בשיקום במרכז בעלי חיים. הם מסיקים כי ברגע שישוחרר לחזקתם לאחר חודש, יסתיימו חייהם כפי שהם מכירים אותם, ולכן עליהם לנצל את הזמן שנותר.
 

ההחלטה לאמץ מתבררת כרגע קריטי בחודש אותו אנו עומדים לחוות עמם, מאחר והיא מייצרת בו שינויים רבים שעתידים להפוך את חייהם לחלוטין: החל מאנשים חדשים שייכנסו לחייהם והזדמנויות עבודה שיופיעו או ייעלמו, ועד לחוויות מרחיקות לכת באופי המתפצל של הזמן, שבכל רגע נתון זורק אותנו מאפשרות אחת לאחרת תוך שהוא דוחק בנו לבצע בחירה. ג'ולי מתעניינת באופן בו הזמן נע ומניע יחד עמו את העולם, אך גם ברגעים שבו הוא נתקע ואנו מוצאים את עצמנו משותקים, חסרי יכולת או רצון לבחור ולנוע עמו. לכן היא מוסיפה לסרט דמות יוצאת דופן – החתול המשתקם (שאת מחשבותיו מדבבת ג'ולי בקולה שלה), היושב בכלוב שלו בבית החולים וממתין שבעליו יבואו לאסוף אותו. החתול אינו יוצא כמעט בכלל מהכלוב לאורך כל הסרט, אך יש לו תפקיד חשוב בסיפור, מפני שאם הסרט עוסק בזמן ובאופן שבו אנו חווים אותו "מבפנים", אזי החתול מתבונן מבחוץ, סופר את הדקות, השעות והימים שחולפים מבלי להשתתף באופן פעיל באירועים של הסרט, שהם כאמור ביטוי של הזמן עצמו. החתול אינו מושפע מהכוח המניע והמשתק של הזמן כפי שסופי וג'ייסון מושפעים ממנו, אלא מהתנועה הקבועה שלו מן העבר, דרך ההווה לקראת העתיד. החתול הוא תזכורת לצופה שלמרות שהזמן מבצע שינויים קיצוניים בעולם, מכשף ומייצר כזבים, הוא קודם כל נע, והתנועה הזו היא מהותית לו. אך בעולם אין הבחנה בין התנועה שלו לבין מה שהוא מניע, ולכן הזמן מותיר את העולם פתוח באופן קבוע, ותנועת הזמן הופכת לתנועת העולם.
 

 

יותר משהם חווים זרימה של זמן, ג'ייסון וסופי חווים את זרימת העולם, ולכן אנו עדים לשינויים כה רבים ומטלטלים המתרחשים באותו חודש. הזרימה הזו עוקרת את הדמויות ממרכז העולם ושוטפת אותן כך שהקשרים ביניהן נעשים "רפויים" וחלשים, וכל אירוע או אדם חדש עשויים לנתק אותם לחלוטין. בראיון מספרת ג'ולי שאחת התחושות שהובילו אותה בזמן עשיית הסרט היא שאדם לעולם לא יוכל להיות נאהב, שבאיזה מקום עמוק בתוכו הוא מאמין שהוא פשוט לבד ולכן הוא חופשי לעזוב מערכות יחסים כרצונו ולהיעלם לתוך הלילה.
 

התחושה הזו ניכרת היטב גם באפיון שני הגיבורים. ג'ייסון וסופי הם דמויות פאסיביות, שקטות ומאופקות שאינן נוטות לדרמטיות, ולכן הן הופכות למצע נוח עבור המשבר אותו הן עומדות לחוות - משבר המציב בסימן שאלה את היכולת שלהן לקבל החלטות ולנוע. אם יוותרו על הזוגיות ועל היציבות בחייהן, הן יתמסרו לתנועה החופשית והקבועה של העולם, ייפרדו וייעלמו לתוך הלילה. בעולמם, מערכת יחסים זוגית היא מאבק קבוע באופי המפזר והמרווח של תנועת העולם, שבהכרח מרחיקה ומפרידה בין אנשים מפני שהיא מכניסה דרך קבע גורמים חדשים לתוך חייהם שמעודדים אותם להיעלם ולהזניח אחרים. ברגע מסוים בסרט, דמות מבוגרת מספרת לג'ייסון שעליו להמתין לרגע מפתח במערכת היחסים, בו אחד מבני הזוג יבצע מעשה נורא, שאחר כך יהיה עליהם לחיות בצלו. זהו המבחן בו הם צריכים לעמוד - הרגע שבו תופיע האפשרות להיפרד בעקבות מעשה בלתי נסבל, וההחלטה אותה יאלצו לקבל.