19/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

סרט החודש: Kill List

בן וויטלי הוא כוכב עולה בשמי הקולנוע הבריטי. בסרטו השני הוא מצליח להעמיד עצמו בין קופולה לסקורסזה, בין מייק לי לדייויד לינץ'. המותחן האלים שיצר עומד הרחק מעל הסטנדרט של סרטי הפשע הבריטיים. קבלו את הסרט שיפתח לכם את 2012

ערן קידר (02/01/12)
 
Red
  Kill List 

בסרטו השני של בן וויטלי, עושה הבמאי הצעיר את דרכו אל לב המאפליה, קצת כמו שקופולה עשה זאת באפוקליפסה עכשיו. הרעיון המקשר בין שני הסרטים הללו הוא הקונספט הבסיסי – חדירה עמוקה לתוך סיטואציה אלימה שהופכת בהדרגתיות למסה על אובדן שפיות ושקיעה לתוך סיוט בעל ניחוח מיתי. קופולה השתמש במלחמת וייטנאם כדי לדון בחייתיות הטבועה באדם, כדי ליצור אלגוריה המקבלת, ככל שהסרט מתקדם, טקסטורה של חלום בלהות. וויטלי עושה את אותו הדבר, אבל נקודת המוצא שלו היא דרמת משפחה ריאליסטית. וויטלי התאמן בטכניקות הקולנועיות שלו כבר בסרט הביכורים שלו, Down Terrace מ-2009 – גם הוא דרמה משפחתית שמתמקדת בדמות פרנואידית המצויה במשבר. שם הייתה זו משפחת מעמד פועלים מחוספסת (כזו שניתן למצוא בסרטיהם של מייק לי, קן לואץ' ויוצרי ריאליזם בריטי אחרים) שהיא בעצם משפחת פשע. בסרטו החדש מדובר במשפחה בורגנית צעירה שטובלת אף היא בדם רב.
 

Kill List מגדיר מראשיתו את הדו-קוטביות ביחסים שבין בעל לאשתו. ג'יי ושל נעים בין מריבות אלימות לרגעי נועם מעוררי הזדהות. הם מסוגלים להתכתש באגרסיביות ותוך זמן קצר להשלים ולחזור לחיים נורמאליים. עד כמה שזה אירוני, בביתם יש אהבה רבה, וראייה לכך ניתנת באבהות המקסימה שמפגין ג'יי כלפי בנו הצעיר. אבל המצב בבית על סף פיצוץ, בעיקר בשל העובדה שאחרי תשעה חודשים של אבטלה, ג'יי מסרב לחזור לעבוד, ושל מביעה תוקפנות רבה ביחס לכך. מסתבר שג'יי היה חייל בעיראק, שלאחר השחרור פנה למה שהוא יודע הכי טוב לעשות – להרוג. עובדה זו לא רק שאיננה סוד, אלא ששל היא אף זו שדוחקת בג'יי לקחת על עצמו משימה חדשה שתכניס עוד כמה פרוטות לחשבון הבנק שלהם. כך הופכת הדרמה המשפחתית שדנה בתמות מוכרות – דוחק כלכלי, יחסים בין בני זוג וכו' – למותחן נואר אלים. תשעת החודשים, אגב, מלאי סימבוליקה, כי בסופם יוולד מתוך ג'יי "תינוק" שיזכיר במהותו את המפלצת של רוזמרי.

.

 

 ג'יי, הדמות הפרנואידית האלימה שרוצחת אנשים לפרנסתה, רחוקה מלהיות סטריאוטיפית. כמו בהסמוראי של מלוויל, בגוסט דוג של ג'רמוש ובעוד סרטים אפלים רבים העוסקים ברוצחים שכירים (האמריקאי של אנטון קורבין הוא עוד דוגמא מצוינת) , גם כאן עוסק וויטלי בדמות של קילר מיוסר שמתקשה לשאת את הדיסוננסים בחייו. אלא שבניגוד לדמויות הראשיות בסרטים הללו, המתנקש של וויטלי הוא איש משפחה. ג'יי איננו פסיכופאט מתבודד, והאנטי-סוציאליות שלו לא באה לידי ביטוי במתכונת מוכרת של דפוסי התנהגות. הוא לא חי בבית מוגף תריסים והוא לא השכן הנחמד שיום אחד מתגלה כרוצח סדרתי. ג'יי הוא מפלצת שנובעת מתוך החברה הבריטית הסדירה. הוא תוצר של השאיפה הבורגנית לנוחיות ושל הצבא הסדיר. וויטלי בונה את דמותו המורכבת עם כל האמינות הנובעת מתוך הטכניקות המוכרות של הריאליזם הכמו-דוקומנטרי. משם הוא עולה על כביש צדדי שמוביל לנבכי הסגנון הפילם-נוארי, אבל ההפתעה הגדולה מגיעה בשיאו של הסרט, כשוויטלי בוחר לעשות לג'יי את מה שדייויד לינץ' עשה לג'פרי בומונט בקטיפה כחולה. הוא מעמת אותו עם התת-מודע שלו.
 

Kill List הוא שילוב מופרע למדי בין גישות קולנועיות שונות. הוא שואב מסרטי מעמד הפועלים הבריטיים בדיוק כפי שהוא נשען על מסורת הנואר ההוליוודי. את האלימות לוקח וויטלי עד הקצה שלה, כפי שמצופה מסרטי אימה פרופר, והוא לא מפחד ללכת את הצעד הנוסף אלי קולנוע סוריאליסטי. בתוך הבליל הזה הוא טווה ביקורת חברתית, כך שניתן לשער שרצה לחדור לא רק לתוך נבכי הפסיכוזה האישית של גיבורו אלא גם אל זו של החברה הבריטית כולה. ניתן להניח זאת מהבחירה המאוד מעניינת במטרות ההתנקשות החדשות של ג'יי (שלוש במספר), שהרצח שלהן יכול להתפרש גם כסוג של התאבדות. כבר מתחילתו, ניתן לשער ש-Kill List שואף לטרגדיה, על כל מרכיביה הקמאיים ועל ההשלכות הפסיכואנליטיות שלה, כפי שנותחה ע"י פרויד, יונג ודומיהם. מה שלא ברור הוא האם הטרגדיה הזו מתקיימת במציאות או שמא מדובר בסצנריו שהשתלט רק על נפשו של הגיבור, ושכל מה שקורה לו הוא השתקפות מדומיינת של רגשות האשם שלו. האמביוולנטיות הזו עוצמתית בדיוק כפי שהיא אפקטיבית בסרטים כמו אנשי הקש ואפוקליפסה עכשיו. כמו בהם, גם בסרטו של וויטלי המציאות מיטשטשת כדי להעלות באוב את מקורותיו הפאגאניים של האדם המודרני, את האלימות הפולחנית שהייתה מאז ומתמיד דרך לבניית זהות קולקטיבית, זו שמאיימת לפרוץ מתוך אותו תת-מודע קולקטיבי ולהרוס את כל מה שבנה כיצור תבוני, אמפטי ומוסרי.

.