22/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אורות הבמאי: אסגר פרחאדי 

לאחר יותר מעשור של עשייה קולנועית, אסגר פרחאדי מממש את ההבטחה שלו. בזכות קולנוע ריאליסטי מורכב וטעון, ואחרי כמה דובי זהב וכסף מפסטיבל ברלין, פרחאדי עומד בראש הפירמידה האיראנית.

ערן קידר (29/01/12)
 
Red
  A Separation 

לימודי התיאטרון וניסיונו בעבודה עם שחקנים ניכרים היטב בסרטיו של אסגר פרחאדי. הבמאי האיראני שמסתמן כיורש של קיארוסטמי ופאנאחי, מדגיש את האינטראקציה בין הדמויות, את המיזנסצנה ואת החשיפה הפסיכולוגית על פני עיסוק צורני בולט מדי. הוא מטמיע את סיפוריו בסגנון ריאליסטי שמשרת אך ורק את ההצצה לתוך חייהן של דמויותיו, כפי שהייתה מתקבלת מתוך נוכחות במציאות הסרט. ה"הצצה" בולטת ביצירתו משום שהעלילות שלו מתקבלות כאילו מתוך מבט של דמות חרישית בסרט, כזו שלא בהכרח יודעת את האמת (כמו במצב של מספר יודע-כל קלאסי), אלא מנסה לפענח סיטואציות באמצעות המבט. במקרה של Fireworks Wednesday – סרטו השלישי – מדובר בדמות שלוקחת חלק בעלילה, אך בעיקר משקיפה עליה, כאילו היא עומדת מצידה השני של המצלמה. בסרט זה, דמותה של רוחי, המנקה הזמנית שמגיעה לביתם של מוז'דה ומורטזה, היא גם פרוטגוניסטית בפני עצמה אבל גם דמות מציצה, כזו שהמצלמה מלווה לאו דווקא אותה אלא את המבט שלה. ומדוע המבט הזה חשוב? משום שבאמצעותו היא תפענח דינמיקה של נישואין, רגע לפני שהיא מתחתנת בעצמה. לכאורה לא אמור להיות אכפת לה מה קורה בבית מעסיקיה, אבל האינטראקציה הקלוקלת שלהם עלולה להשפיע על נכונותה להינשא. כך נוצר מתח סובלימי ב- Fireworks Wednesday, שמתכתב עם ההשפעה הכרוכה בצפייה בסרטים. עד כמה המבט הזה על דמויות שלא קשורות באמת בחיינו משפיעות על הבחירות שלנו בחיים?
 

אפשר לומר שפרחאדי שם דגש על הצפייה הקולנועית כאקט של חקירה. מעבר לכך, עלילות סרטיו הבאים – About Elly ו-The Separation, הן בפירוש עלילות "בלשיות". בלשיות במרכאות משום שאין מדובר כאן בקונבנציית הבלש\חוקר שמגיע לפענח תעלומה. הבלשים בשני הסרטים הללו הם גם המעורבים הראשיים בסיטואציות מטרידות, שנאלצים לפנות לתהליך הבילוש כדי להציל את עצמן. ב-Elly, מספר זוגות\משפחות יוצאות לחופשה, מלוות במורה של אחת הילדות. אחת האמהות הזמינה את המורה לטיול על מנת לשדך לה את אחד מחברי המשפחה – גרוש טרי שחזר זה מכבר מגרמניה. לאחר שאחד הילדים כמעט טובע כשהיה תחת השגחתה של אלי, היא עצמה נעלמת, וכולם חושבים שטבעה. אלא שככל שהסיפור מסתבך, כך עולות החשדות שאלי לא טבעה כשניסתה להציל את הילד, אלא ברחה מהמקום. חקירת ההעלמות המסתורית של המורה גורמת לציפה של דינמיקות משפחתיות מודחקות שלא בהכרח כרוכות באירוע הטראומטי עצמו, אלא בחיי השגרה של הדמויות.


 


 כמו בשני הסרטים הללו, גם ב-The Separation, נשאבת אישה זרה לתוך דינמיקה של משפחה. גם כאן הדינמיקה הזו פוגעת בה בעקיפין, וכמו ריקושט, חוזרת לטלטל את כל המעורבים. שוב מותיר פרחאדי את פרטי האירועים באפלה, על מנת לחשוף אותם נדבך אחר נדבך במהלך החקירה. כמו ב- Fireworks Wednesday מדובר באישה שנותנת שירות בביתם של זוג בורגנים במשבר. הפעם הם על סף גירושין, והאישה הזרה נקראת לטפל באביו חולה האלצהיימר של הגבר. השתלשלות האירוע (המטפלת קושרת את הזקן למיטה ומדרדרת בכך את מצבו) מובילה לפגיעה פיזית של הבעל במטפלת, מה שגורם לה לאבד את העובר שברחמה. כדי להוכיח את חפותו, מתחיל הבעל לשחזר את הסיטואציה, על מנת להדגים כיצד לא הייתה באפשרותו לדחוף את האישה במורד המדרגות. החקירה של המעורבים, כמו ב- About Elly, מוציאה החוצה שדים חבויים. בת המשפחה המתבגרת לומדת כמה דברים על אביה, ומערכת הערכים שלה קורסת, יחד עם מצבה הנפשי. צעד אחר צעד, חושף פרחאדי את השקרים הקטנים שאנחנו מספרים לסביבה ואפילו לעצמנו, כדי להציל את עורנו או כדי להדחיק ולטשטש את הטעויות שלנו. אבי המשפחה, אגב, אינו היחיד שמסתיר אמיתות. למעשה, גם לקורבן שלו יש כמה שלדים בארון.
 

החקירות הקולנועיות של פרחאדי באות לשרת מגמה מוכרת בקולנוע האיראני – ניתוח עומק של החברה האיראנית על מאפייניה המעמדיים ועל הקשר המתוסבך עם השלטונות. בעוד יוצרים איראניים רבים מדגישים את מעמד הפועלים, פרחאדי, ללא ספק, פונה אל מעמד הביניים. אבל הנושאים הם אותם נושאים: מעמד האישה האיראנית, החברה הפטריארכלית, חריקות השיניים של גלגלי הצדק בתוך מערכת מסואבת הכוללת ערכים דתיים, שפעמים רבות מתנגשים עם המחשבה הרציונאלית. חלק גדול מהסודות הנשמרים ומהשקרים הנאמרים בסרטיו נובעים מתוך חולי חברתי. הם נובעים, רק לדוגמא, מתוך מניפולציות שנשים נאלצות לעשות על מנת לא להכעיס את בעליהן או את הוריהן. פרחאדי מתאר חברה מפוחדת שבה נשים מנסות לעקוף את המיגבלות המוטלות עליהן רק משום שהן נשים. לעיתים הן עושות זאת מתוך קבלה את העיקרון הפטריארכלי ולאו דווקא מתוך מרד בו. השיטה מאלצת אותן להתעמת עם דיסוננסים כמעט בלתי נסבלים. מתחת לעלילות הבלש של פרחאדי מבעבעת ביקורת חריפה על השיטה, וכמו רבים מעמיתיו, הוא מצליח להעביר אותה באופן מניפולטיבי על מנת לא להכעיס את הפריץ. כמו יוצרים אחרים באיראן, הוא למד שבכוחו של הקולנוע לבצע את הלהטוטים הללו מעצם אופיו. תן לצופה להציץ לתוך המציאות בלי להנחות אותו, בלי למכור לו שום דבר. הוא כבר יבין לבד.