23/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

מהלומות פוטוגניות
המועמד לכל פרס אפשרי "מיליון דולר בייבי" ומהדורה מיוחדת של “השור הזועם“ מספקים הזדמנות לחזור לסרטי אגרוף אטרקטיביים, גם אם לא עתירי עומק
בדומה לבייסבול גם אגרוף, שהוא ספורט אמריקאי מובהק, מייצר גיבורים לטווח ארוך. עם כל הכבוד הראוי, אמנם כולנו יודעים מיהם מייקל ג'ורדן, וויין גרצקי וג'ו מונטנה (פוטבול, למתקשים) אבל בבייסבול ובאגרוף הכוכבים הם יותר מגיבורי ספורט. לו גריג חלה במחלה שנקראת היום על שמו, טוד מקפרלן, האנימטור של Spawn, שילם יותר משני מיליון דולר תמורת כדור בייסבול ששבר שיאים של הקפות (חודשיים אחר כך נשבר גם השיא הזה), ואני אישית הכרתי גבר אמריקאי בן 50 פלוס שקונה, מחליף ומניילן קלפי בייסבול באובססיביות שהיא מעבר לתחביב.
בניגוד לבייסבול, באגרוף אין קבוצות, אין מועדונים, אין החלפות שחקנים ואין החלפת תפקידים. אולי זה מה שכל כך ברוטאלי בספורט הזה: שני מתחרים מנסים לתת אחד לשני כמה שיותר מכות (וכמה שיותר חזקות) למוח, כדי להפיל זה את זה למשך 10 שניות או יותר. לא סתם הפלה טכנית של לשים רגל או להמעיד,אלא ליפול כשהמוח שלך שולח פקודה לרגליים להפסיק לעמוד כי הוא לא יכול יותר. אם שחייה תחרותית תהרוס לך את הגב וטניס את הברכיים, אגרוף יהרוס לך את המוח.
מוחמד עלי הוא הגיבור הכי גדול של התחום וההוכחה שזה מה שקרוב לוודאי יקרה לך אם תתעסק בזה. מעניין שהביוגרפיה הכמעט-אפית עלי של מייקל מאן המשקיען מסתיימת לפני הפרקינסון וחוסר היכולת לדבר. גם סרט התעודה המצוין של לאון גאסטWhen We were Kings, מהלל את הניצחון המדהים של עלי על ג'ורג' פורמן בזאיר, אבל לא ממש מתייחס למה שזה עשה לו. כנראה שאנחנו אוהבים את גיבורי הספורט שלנו כשהם גיבורים יותר מאשר כשהם משלמים על זה.
אבל סיפורים יפים יוצאים מזה ואגרוף הוא ספורט שעובד מצוין על המסך. ביוגרפי או בדיוני, ההזדהות עם הגיבור מוחלטת וצריך אולי עוד עלילה רוחבית קלה לטובת סיפור שמחזיק מאה דקות. ברוקי, למשל, ללא ספק אחד הסרטים המוצלחים על הנושא, העלילה המשנית כמעט אפסית. לרוקי יש חברה, הקרב אורגן כתעלול תקשורתי, והוא יודע שהוא הולך להפסיד. אלה ודיאלוגים טובים היו מספיקים כדי ליצור סרט ראוי. אבל סטאלון תרם גם ערך מוסף, את הדמות  הבלתי מפוענחת, את הניגוד שבין רוקי שמתאמן על פרות שחוטות באטליז לבין רוקי שבוכה לאדריאן שאין לו שום סיכוי.
ובכלל, העובדה שמתאגרף מקצועי יכול להיות בן אדם רגיש הייתה כיוון מאוד שונה כמו במקרה של מקוי, בן דמותו של ג'ייק לה-מוטה בשור הזועם של סקורסזה (בקרוב במהדורה עתירת תוספות). ביוגרפי למשעי, בסיפור כמעט הפוך מעלי מצליח לה-מוטה לדפוק לעצמו כל דבר טוב בחיים, ספק מיושר מקצועי ספק מעצבים. בסרט שנחשב לפנינת האינדי האחרונה שלפני עידן לוקאס, סקורסזה מראה שמתאגרפים הם לפעמים אנשים שהגיעו לתחום פשוט כי בא להם נורא לדפוק מכות למישהו.
אבל האלימות באגרוף באה לא רק מצד המתאגרפים. נראה שבמקרים רבים היחס לאגרוף הוא כמו לסוסי מרוץ או לפוקר. הקרבות בלאס וגאס, הקשר הברור (גם אם לא מדויק) שלא לומר רומנטי למאפיה ולקרבות מכורים מייצר הרבה סרטי עוקץ ומרמה שבמרכזם קרב מכור (או שאמור להיות מכור). למשל, ספרות זולה נע סביב קרב אגרוף גורלי בלי שזה יהיה מרכז הסרט. הקומדיה המעולה The Great White Hype נעה סביב ההנחה שהסוכן הוא המלך, ושאין שום משמעות למי היה מנצח את מי בעולם אידיאלי. הכל מכור תמיד וזה טוב:  ככה אפשר לתת לאנשים את  רמת הבידור הכי גבוהה, וגם להרוויח הכי הרבה כסף. 
דוגמה נוספת היא עיני נחש של דה-פאלמה (שמתחיל בשוט מטורף של עשרים דקות) ומתנקז על כל פיתוליו העלילתיים לקרב מכור. אפילו בחידוש של סודרברג לאושן 11 במרכז הסרט, בלי שום אילוץ תסריטאי, הפסקת החשמל בקזינו היא באמצע הקרב המרכזי לחרדתם של המתמודדים.
אגרוף של אישה המעולה ש"עשה" את מישל רודריגז, היה עד כה הסרט הכי מצליח שהתעסק באגרוף נשים. בסרטו החדש מיליון דולר בייבי מתעסק קלינט איסטווד באותו נושא מזווית קצת שונה. הילארי סוואנק (בנים אינם בוכים) היא המתמודדת ואיסטווד עצמו (שלא שיחק בסרטים בבימויו זה זמן מה) מפתיע בתפקיד המאמן. צירוף מקרים מוזר הוא שבתחילת הקריירה שלה סוואנק שיחקה בסיפור מאוד דומה (אם כי יש לומר לגילאים שונים) לצד מר מיאגי בקרטה קיד 4 - הדור הבא. בוורלי הילס 90210 ואוסקר אחד מאוחר יותר היא עושה את האיסטווד הראשון שלה, ועוד על אגרוף. אולי יש לה משיכה לקרב מגע.
הדחף להזדהות עם הגיבור שלך מרביץ לאיש הרע מחזיר אותנו לרגש הכי מצ'ואיסטי, פרימיטיבי וקדום שהיה לנו פעם כשהיינו רואים סרטי נינג'ות, הרבה לפני שהתחלנו לנתח שוטים. למרות שהיום אנחנו מחפשים עומק או לפחות עלילה, הדחף הראשוני עלול לצוץ ברגע שאתה מסתכל על שני אנשים שמרביצים אחד לשני ובשעה שאתה בעד אחד מהם. יש לשער שזה פחות או יותר מה שתרגיש בשורה הראשונה בזירה בווגאס, כשהמתמודד שלך יצליח להכניס  את המסובבת.

גיא שמי (06/02/05)
הגיבור הכי גדול. בלי הצד העצוב
עלילה קלושה על מתאגרף רגיש
הכי מוצלח על אגרוף נשים עד כה
החדש הכי מוצלח והכי מועמד
סוונק הקטנה מתכוננת לאיסטווד