21/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אורות הבמאי: ג'יימס וואן

עלייתו המטאורית של הבמאי ג'יימס וואן מאז הסרט הראשון בסדרת המסור ועד הסרט השביעי בסדרת מהיר ועצבני

נועם סטולרמן (07/11/13)
 
Red
ג'יימס וואן ולי וואנל

כשג'יימס וואן וחברו השחקן-תסריטאי, לי וואנל, הגו את הרעיון לסרט "המסור" (2004), הם ידעו שאין תקווה שהוא יהפוך לסרט באורך מלא באוסטרליה מולדתם, כפי שתכננו. אבל השניים היו כל כך חדורי אמונה שהם ארזו את המזוודות ונסעו ללוס אנג'לס כשבאמתחתם סרט קצר (9 דקות בלבד), המציג את הפוטנציאל הטמון בפרויקט. התוצאה: מיליון דולר תקציב, 18 ימי צילום וסרט קאלט אחד, שלימים יהפוך לסדרת סרטי אימה מפורסמת ורווחית ביותר (עם תקציב כולל של 64 מיליון דולר והכנסות בסך 873 מיליון דולר!).

אחרי ששימש כמפיק בשלושת סרטי ההמשך של "המסור", חזר ג'ימס וואן ב- 2007 לכסא הבמאי, ואף עשה זאת פעמיים באותה שנה. הראשון היה "דממת המוות", סרט אימה מטופש שקצת תקע את וואן במקום, והשני היה "Death Sentence", מותחן נקמה עם קווין בייקון, שחשף צד נוסף של וואן כבמאי אקשן מצוין. לצערו של וואן, אף אחד מהשניים לא נחל הצלחה בארה"ב, מה שגרם לו לחכות שוב כמה שנים, עד שחזר ב-2011 עם "הרוע שבפנים". עם קאסט מצויין (פטריק ווילסון, רוז ביירן וברברה הרשי), תסריט מוקפד של חברו הטוב, וואנל (שגם ממשיך לשחק ברוב סרטיו של וואן), המון רעיונות חדשים וכמה רגעי אימה מופתיים, היה נדמה שוואן עומד לחזור לקדמת הבמה.
 

בשנה האחרונה, ההבטחה התממשה. וואן המחודש שוב עבד על שני סרטים במקביל שיצאו לאקרנים בהבדל של כמה חודשים בלבד. הראשון היה "לזמן את הרוע", שהפך לאחד הלהיטים הגדולים של 2013, עם ביקורות מצוינות ומעל 300 מיליון דולר הכנסות ברחבי העולם. השני היה "הרוע שבפנים 2", סרט ההמשך המתבקש שאמנם זכה לקבלת פנים קרה מהמבקרים האמריקאים, אך הביא גם הוא מיליוני צופים לבתי הקולנוע.
 

האמת, בצדק. השליטה של וואן בכל אספקט של המדיום ובז'אנר האימה כל כך מרשימה, עד שנדמה שהוא יכול לקחת את הסיפורים הבנאליים ביותר (בית רדוף רוחות, גירוש שדים, סיפור נקמה וכו') ולעשות מהם מטעמים. הוא מצליח להבהיל גם כאשר ההפחדה צפויה, וגם אם הצופה מחפש במקום הנכון, וואן מסוגל להפתיע אותו באופן מסמר שיער. נדמה שבזמן שבמאי אולפנים שונים מקלים עלינו ועל עצמם באמצעות אפקטים ממוחשבים וטריקים זולים, אצל וואן אין משחקים. המצלמה בסרטיו תמיד בתנועה והוא תמיד מקפיד לצלם בשוטים רחבים שתורמים לתחושת התמצאות ברורה אצל הצופה.
 

Red
וואן וורה פרמיגה

אבל מלבד היכולות הטכניות המרשימות, וואן מצליח ליצור עולמות של פחד באמצעות הטמעתן בתוך התא המשפחתי האמריקאי. בסרטיו של וואן כמעט תמיד מדובר במשפחה כל-אמריקאית, שבה ההורים עושים כל שביכולתם על מנת להעניק לעצמם ולילדם חיים טובים, אבל אז מגיע פולש מאיים, בין אם בצורת רוח או בצורת אדם, והופך את ארץ החופשיים ואת ביתם של האמיצים לסיוט מתמשך. וואן גם לא מתפשר לרגע, כמו במאי האימה הגדולים, הוא תמיד יודע להעניק סוף טוב-רע, כזה שמשמר את הפחד והכעס בליבם של הצופים, במקביל לתחושת ההתרה שהגיעה שניות קודם לכן. בכך הוא גם בעצם נותן תוקף לז'אנר האימה ולקריירה האישית שלו, שהרי בדיוק כמו דמויותיהם של חוקרי התופעות השטניות ומגרשי השדים בסרטיו, גם עבודתו כבמאי לעולם לא תמצא מנוחה.


וכעת, אחרי שכבר הוכיח את עצמו כבמאי מוכשר וגם רווחי, וואן נשכר ע"י אולפני יוניברסל לביים את הסרט השביעי בסדרת "מהיר ועצבני", שבדיוק כמו וואן עצמו, גם היא רק הולכת ומשתבחת עם הזמן. באופן לא מפתיע, הסיפור מאחורי "מהיר ועצבני 7" הוא סוג של סיפור נקמה, כאשר לא אחר מאשר ג'ייסון סטיית'ם, אמור לרדוף את הצוות של וין דיזל, לאחר שאלו הרגו את אחיו הצעיר בסרט הקודם בסדרה. וואן כבר הוכיח שהוא מסוגל לביים אקשן ברמה גבוהה, אבל המבחן האמיתי ודאי יהיה כאן, עם תקציב עצום ואולפן שמחלק הוראות בקפידה. אם הכל ילך כמתוכנן, וואן יהפוך בעוד שנה להיות אחד הבמאים הנחשבים והמבוקשים בהוליווד. אם לא, הוא יחזור לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב – לייצר מעשיות אימה בשקל, אבל מפחידות בטירוף.