24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

הקיץ הוא רק תירוץ
שלל נעורונים חסרי גיל ומלאי הרפתקאות, מ“ילדות רעות” דרך Perfect Score ועד “באפי“, ירעננו את הדביקות והחום. הנוער לשלטון (אבל כולם מוזמנים לצפות)

חודש יולי צופן בחובו כמה דברים נפלאים יותר ונפלאים פחות לתלמידים שבינינו. שנת הלימודים הסתיימה, החופש הגדול בעיצומו, ואמא-אבא-סבא-סבתא ממשיכים לשאול מה יהיה על הילד/ה. זה זמן מצוין לדבר על הז'אנר האהוב עלי ביותר – סרטי תיכונים, או בשמם הידוע לשמצה, "נעורונים" (למרות שגם המבוגרים שבינינו יכולים בהחלט ליהנות מהם). שימו לב למה שקורה בארצות הברית בקולג'ים, ותבינו שללמוד באוניברסיטאות בארץ זה אולי רעיון לא כל כך רע.
ילדות רעות הגיע בתרגום עברי אחרי ציפייה ממושכת, שמנעה מטובי בני הנוער לראות את יצירת המופת הבלתי מוערכת הזו. קיידי (לינדסי לוהן, שהקרב בינה לבין הילארי דאף על לב הנוער האמריקאי אכזרי הרבה יותר  מהקרב על הועד ואפילו מ-Battle Royale) היא ילדת אבאמא חמודה שבילתה את רוב חייה בג'ונגלים באפריקה ולמדה בבית. היא מגיעה לגיל 16 ויחד איתו להגשמת החלום האמריקאי של כל הורה – לתיכון! אחרי יום לימודים ראשון וקשה במיוחד, היא מתחברת לג'ניס (ליזי קפלן) הפריקית התורנית, ולדמיאן (דניאל פרנזס) ההומו התורן. ביחד הם מתכננים להפיל את חבורת ה"פלסטיקס", הבחורות הכי יפות בתיכון, שהן מכשפות עם תעודות בגרות (וגם לא חכמות במיוחד). בסצנה מצוינת מדגימים חבריה החדשים של לינדסי שלנו את הרכבו של התיכון האמריקאי הממוצע – ספורטאים, חנונים, תלמידי מגמת האמנות, מסוממים, פריקים, יפות אך טיפשות, אסייתים ועוד). התסריט נכתב על ידי טינה פיי, חברת צוות בתוכניות Saturday Night Live, שגם משחקת בו יחד עם כמה מחבריה לתוכנית האלמותית הזאת. מצחיק עד דמעות, לא רק לבני נוער.
אחד החלוצים בסרטי הנוער היה קלולס (הוא לא היה הראשון, אבל הוא סימל את תחילתו של עידן חדש). כולנו זוכרים את ימיה הרזים יותר של אלישיה סילברסטון, הלוא היא שר, שיחד עם חברתה דיון (סטייסי דאש), מנסה להסביר לטאי (בריטני מרפי) מה בדיוק קורה בתיכון רגיל בלוס אנג'לס (שימו לב! הנוסחה המנצחת של סרטי התיכון – קחו מישהי/מישהו לא מקובל, עדיף זר לסביבה, ועשו לו מייק אובר טוטאלי, עד שיתברר שהקורבן התורן שלכם הפך להיות מה שהכי לא רציתם שיהיה – יותר מקובל מכם!). גם פה היא מקבלת הסבר שוטף על ה"קליקות", אבל יותר בנוסח שנות התשעים. הסרט הזה, שמבוסס באופן חופשי ביותר על ספרה של ג'יין אוסטן, אמה, נהפך לקאלט רציני והוא סרט חובה לכל חובבי הקולנוע באשר הם, כולל הציניקנים שבהם.
נחזור אחורה עוד יותר לסרט שהוא פורץ דרך בז'אנר הזה, סרט שעד היום מקרינים כמעט בכל בתי הספר, שמצוטט כמעט בכל סרט נעורים: סרטו של ג'ון יוזמועדון ארוחת הבוקר. הסרט נמצא על מדפי האוזן ללא תרגום עברי עדיין (רמז למפיציו בארץ לתרגמו ומהר). אמיליו אסטבז, מולי ריינגולד ואלי שידי (שהידרדרה אחר כך לסרטים עצמאיים, ישמור אלוהים, כמו משולש מצולם המצוין) הם שלושה מחמישה נערים ונערות שנענשו בריתוק ומוצאים עצמם שבויים יחד בבית הספר. החמישה, שמייצגים כמעט כל "קליקה" אפשרית בתיכון, מבלים יחדיו אחר צוהריים יחיד שטומן בחובו שינוי בעתיד של כולם.
הבחינות לאוניברסיטה בפתח, הפסיכומטרי על ראשיכם (אם לא השתחררתם ממנו בדצמבר) ואתם לא יודעים איך תתמודדו עם ציון נמוך? בסרט Perfect Score מחליטים כמה חברים מהתיכון, שעתידם תלוי בציון ה-S.A.T (הפסיכומטרי האמריקאי) לגנוב עותק מהמבחן (ששמור עוד יותר מהכור האטומי בדימונה) ולרמות בבחינה. הדבר נראה בלתי אפשרי, עד שמגיעה סקרלט ג'והנסון (מהימים של לפני אבודים בטוקיו), שאבא שלה עובד במקום הסודי שבו מחברים את המבחן הזה, ומחליטה לעזור לחבורת הרמאים הפוטנציאליים. גם כאן מיוצגים היטב הפריקים, הספורטאים, החנונים ואפילו האסייתים. הסרט הזה, שלעומת חבריו אינו עוסק בדיוק בהווי התיכוני, אינו סרט תיכון מובהק. הנושא שלו והעובדה שהוא עונה כמעט לכל הקריטריונים (חוץ מהתרחשות בתיכון עצמו), מרשה לו להיכנס לרשימה.
ואיך אפשר בלי להזכיר את מעודדות צמודות, הקומדיה שפתחה את האלף השלישי? קירסטין דאנסט מקבלת לידיה את קבוצת המעודדות של התיכון ומגלה שכל השנים העידודים שלהן היו מועתקים לחלוטין מתיכון מתחרה. בעזרתה האדיבה של אלייזה דושקו (פיית' מבאפי ציידת הערפדים) היא מנסה להציל את הקבוצה שלה ממוות בטוח בתחרות המעודדות השנתית. מנצחות בתחרות או לא, הסרט מלא בריקודי מעודדות, צ'ילבות תיכוניות מצויות, חתיך אחד, והמון המון צחוקים בדרך לסוף שנת הלימודים (ושימו לב לעוד תופעה: כנראה שסופיה קופולה צפתה ביותר מדי נעורונים שכאלו, אחרת איך נסביר שגם בחמש ילדות יפות וגם ב“אבודים בטוקיו” מככבות שתי כוכבות נעורונים?).
בנימה אחרת לחלוטין, הרשו לי לעבור לקולנוע היפני. קינג'י פוקאסקו ביים את סרט התיכונים המופרע ביותר, האלים ביותר והמרשים ביותר שאחריו בא טרנטינו ושאל ממנו כמה דמויות ללהרוג את ביל. Battle Royale בכיכובו של טאקאשי קיטאנו עוסק במציאות אלטרנטיבית שבה יפן מנצחת במלחמת העולם השנייה, במקום שבו ילדים מתעללים במוריהם עד בכי, במקום שבו אין משמעת בבתי הספר עד שחייבים לעשות משהו. משרד החינוך היפני מתכנס ומחליט ליזום מין "תוכנית מציאות", שבה תיבחר בכל פעם כיתה אחרת, תוטס לאי בודד, ושם פשוט יתבקשו התלמידים לרצוח זה את זה, אחרת סופם יהיה רע ומר. גם כאן באות לידי ביטוי ה"קליקות", אלא שכאן, אם אתה חבר בקליקה הלא נכונה – סופך ידוע מראש. המון דם, יזע, דמעות וזעזוע בסרטו המדהים של פוקאסקו, שאחרי מותו נעשה לו סרט המשך פחות טוב מקודמו, בבימויו של בנו,  קינג'י קנטה.
נסגור את מקבץ הסרטים הזה עם ייצוג קטן לסדרת טלוויזיה. “באפי ציידת הערפדים” בכיכובה של שרה מישל גאלר. הסדרה שהסתיימה לא מזמן בתום שבע עונות, הפכה לקלאט שלם עם מרצ'יינדייז שלא היה מבייש את הסיוט שלפני חג המולד ואפילו את מלחמת הכוכבים, עם מועדון מעריצים פעיל, עם סדרת בת (אנג'ל) ועם אירועים כמו "מסיבאפי" – ערב שלם שמוקדש לפסקול המיוחד של הסדרה במועדון התורן שמוכן לארח את צופיה הנאמנים. שרה מישל גאלר היא באפי, שמגיעה לסאנידייל ואמורה להמשיך להיות תלמידת תיכון חרוצה ובו בזמן להילחם בערפדים שמאיימים על קיומה של העיר. לא פשוט לבאפי, כי במהלך העונות היא מתאהבת בשני ערפדים, מתה פעמיים, וכמעט בכל פרק היא חייבת להציל את חבריה הנאמנים ממוות כמעט בטוח. בסדרה הזאת, בבימויו של ג'וש ווידן, יש הכל. פרק שלם של מחזמר שבו שד רשע גורם לכולם לשיר במקום לדבר (הפרק יצא בדי.וי.די נפרד, Once More, with Feeling,
שגם הוא נמצא בספרייה). בפרק אחר מדובר בשד אחר שלוקח לכולם את הקול, ואיש אינו יכול להוציא מילה מהפה. ואכן, כל מילה מיותרת כשמדובר בבאפי. פשוט להתחיל ולהתמכר.
מה שטוב בסרטים האלה הוא שאין להם גיל ואין להם עונה. הם יוצאים כל השנה, טובים יותר וטובים פחות, והקיץ הזה הוא רק תירוץ. אז אפילו אם בדרך כלל אתם רואים סרטים של גודאר, או שפאסבינדר עושה לכם את זה, קחו סרט מהנזכרים למעלה ותתאהבו.

ליאור אלפנט (19/07/05)

סופסוף בתרגום עברי
קליקות שנות התשעים
מצוטט כמעט בכל סרט נעורים
בחינה עם טופס מוכן
השפעה על סופיה קופולה
זוועתון עם ילדים
שד רשע מביא זימרה