25/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

מנדרינות כתומות בכל צבעי הקשת

סרט טעון בזהויות מיניות וקולנועיות מוצא עצמו נדחס אל תוך אייפון טעון לא פחות, ומשתחרר משם כיצירה שלמה, סוערת וגדושה בחמלה וקסם.

סתיו ברזילי (10/12/15)
 
מנדרינות
מנדרינות

לפני הכל אני רוצה להוציא את זה מהסיסטם: מנדרינות הוא סרט חשוב. הוא חשוב כי הוא עוסק ברגישות וללא שיפוט בחוויות של נשים טרנסג'נדריות בזנות. הוא חשוב כי הנשים שמגלמות את הגיבורות הן טרנסג'נדריות ולא גברים בתחפושות קיקיוניות, ואם לא די בכך, הוא חשוב כי שתי השחקניות שלו הגיעו מעולם עבודת המין ולקחו חלק בכתיבת התסריט, מה שעיצב אותו לטקסט שאינו רק שנון ובה בעת מרגש, אלא גם ריאליסטי ואמין.

מנדרינות מתאר יום בחייהן של סינדי ואלכסנדרה, שתי נשים טרנסיות העוסקות בעבודת מין. סינדי, שהשתחררה זה עתה מהכלא, מגלה שארוסה בגד בה ויוצאת לחפש נקמה. חברתה הטובה אלכסנדרה ממשיכה בשגרת יומה תוך שהיא מנסה לפרסם את ההופעה שלה, המתוכננת לאותו הערב. במקביל, נהג מונית ארמני בשם רזמיק מסיע דמויות צבעוניות ברחבי לוס אנג'לס, ומחפש את חברתן של הנשים העובדות. כל זה מתרחש במסגרת של היום והלילה של ה-24 בדצמבר, ערב חג המולד, אלא שבעולם של הדמויות שלפנינו אין עצי אשוח, אורות צבעוניים או פתיתי שלג להתענג עליהם, כי אם עוד יום פסאודו שגרתי תחת השמש הקופחת של החוף המערבי.
 

שון בייקר הוא שם מוכר בסצנת האינדי האמריקאית. לפני מנדרינות הוא ביים ארבעה סרטים ביניהם Starlet המצוין, זוכה 'פרס רוברט אלטמן' המחולק במסגרת פרסי ספיריט לקולנוע עצמאי. עם מנדרינות החדש שלו, הוא מועמד לראשונה לפרס הסרט + הבמאי הטוב ביותר בתחרות ספיריט של 2016. קיטאנה קיקי רודריגז ומיה טיילור, כוכבות הסרט, מועמדות בהתאמה לפרסי השחקנית הראשית ושחקנית המשנה. ואחרי שחילקתי את הפרסים אחלוק ברשותכם את התרשמותי מהיצירה עצמה..

תשומת הלב הרבה שמנדרינות משך בפסטיבלים בהם הציג היתה קשורה בבחירה של בייקר לצלם את הסרט באמצעות אייפון 5. זו לא בחירה תמוהה בהתחשב בתקציב המזערי של הסרט, אבל העניין הכלכלי לא היה הקו המנחה במקרה הזה. בייקר התעקש לעבוד עם שחקניות חובבות (מינוח טעון באירוניה נוכח עיסוקן הכפוי), ולא רק שהן חובבות אלא שהן נשים המגלמות את חוויות החיים שלהן אל מול המצלמה. לדידו נוכחות מאסיבית של תיעוד קולנועי פוגעת בדינמיקה הטבעית-אותנטית בין השחקניות ולכן בחר למזער את פולשנות ההפקה הקולנועית לכדי אייפון. יש שיגידו שמדובר בגימיק, בעיניי התוצאה היא לא רק מפגן משחקי מצוין, שאפשר לזקוף גם לזכות בימוי רגיש ודמויות שובות לב הכתובות להפליא, אלא גם ביצוע יוצא דופן בגזרת הצילום, שהוא לא פחות מיפהפה. כל זה ממוסגר בעריכה קצבית שלא מותירה רגע דל ופסקול קצבי לא פחות שמרעיד את העצמות כולן.

מנדרינות
מיה טיילור, שון בייקר וקיקי רודריגז

זו לא הפעם הראשונה שהקולנוע נוגע בסוגיות הקשורות לקהילה הטרנסג'נדרית, והעניין בה הולך וגובר בשנים האחרונות. סלין שיאמה עשתה את זה ב-2011 עם Tomboy המרגש, ולבתי הקולנוע בארץ יגיעו בשבועות הקרובים הנערה הדנית, על אחת מהנשים הראשונות שעברה ניתוח לשינוי מין, ושלושה דורות המספר את סיפורו של נער טרנסג'נדר וההתמודדות שלו ושל משפחתו. מנדרינות מצליח לעשות דבר שלא נראה עדיין בקולנוע. הגיבורות שלו הן קודם אנושיות, ורק אחר כך טרנסיות מצחיקות, אבל הן לא הפאנץ' ליין, הן מרגשות, אבל לא טראגיות. הן נוגעות בלב אבל לא סוחטות אותו במניפולציה מאופרת. העובדה הזו כשלעצמה מעידה רבות על הסרט, לכל הפחות על התסריט הנהדר שלו, אבל מנדרינות הוא גם הרבה יותר מזה. הוא חוויה קולנועית מהפנטת, מהנה, מצחיקה, חיננית ומרגשת. הוא סרט שאי אפשר להסיר ממנו את המבט, ולא כמו תאונת דרכים, אלא כמו קסם.