24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

היה היה ספיישל פיצ'ר

תקציר מורחב בשלושה חלקים מאת הבמאי דורון ג'רסי, לרגל סרטו התיעודי היה היה מלך הסוקר את חיי היצירה והגלות שנכפתה על המחזאי ניסים אלוני

דורון ג'רסי (01/03/16)
 
נסים אלוני
נסים אלוני

נסים אלוני, מגדולי המחזאים והבמאים שפעלו בישראל בשנות השישים והשבעים, היה יוצר טוטאלי וחסר פשרות שהקדיש את חייו לאומנותו. בשיאו היה אלוני מחזאי נערץ שהעלה הצגות מפוארות, מרובות שחקנים ובתקציבי ענק. מעריציו השוו את הצגותיו למופע זיקוקי די-נור, מופע קוסמות של מילים מופלאות המופרחות באוויר כבלונים, כאשר מאחורי המילים הפיוטיות מסתתר כאב אנושי עמוק. כתיבתו הייתה שילוב וניגוד בין פיוט מליצי לבין שפת יום-יום שכונתית. רבים ממחזותיו של אלוני עוסקים בגיבורים טרגיים הכלואים במרדף אחרי איזו מטרה נשגבת, שמימית ובלתי מושגת. גיבוריו נכשלים תמיד וחווים את טעמה המר של התבוסה. מחזותיו מבכים את האפרוריות, הפשרות, הכישלון והתבוסה שבחיים אך בעטיפה של קרקס צבעוני.


צמיחתו של אלוני בעולם התיאטרון הייתה מטאורית. מחזותיו הראשונים - 'אכזר מכל המלך', 'בגדי המלך' ו'הנסיכה האמריקאית' היו פורצי דרך והפכו אותו לנסיך הכתר של התיאטרון הישראלי. ולמרות זאת הקהל, קונה הכרטיסים, הדיר את רגליו מן ההצגות. מרביתן הועלו עשרות בודדות של פעמים ולרוב הסתיימו בהפסדים כספיים כבדים. תיאטרון 'העונות', שהקים אלוני יחד עם יוסי בנאי ואבנר חיזקיהו בתחילת שנות השישים, פשט את הרגל לאחר שש הצגות בלבד. תיאטרון 'הבימות' של יעקב אגמון, נסגר גם הוא לאחר הצגתו של אלוני 'נפוליון חי או מת' ב-1970. בעקבות כישלונותיו המסחריים, אלוני שולח את ידו בכתיבה בידורית עממית. המפיק פשנל משדך לו את שלישית הגשש-החיוור עבורם הוא כותב ומביים שתי תוכניות: 'סינמה גשש' ו'קננטה לשווראמה' שהיו להצלחות מסחררות והוכיחו בבירור כי ביכולתו של אלוני לדבר לליבו של הקהל הרחב. מערכונים כמו 'קפיטריה בטבריה' ו'המכונית המגוייסת' הפכו עם הזמן לאבן דרך בתרבות הישראלית. אך ליבו של נסים אלוני שוכן בתיאטרון ובתיאטרון, בניגוד להצגות הבידור, אלוני שואף לאתגר את הקהל.


מסוף שנות השישים ועד אמצע שנות השבעים אלוני העלה את 'הכלה וצייד הפרפרים', 'הדודה ליזה', 'נפוליון חי או מת', 'הצוענים של יפו', 'שעיר אחד לעזאזל' ו'אדי קינג'. בכולן כתב עלילות מורכבות, דיאלוגים אניגמאטיים, עמוסים בניגודים, ובדימויים סתומים. הוא נתפס במחזותיו בסמלים ומיתוסים מהמיתולוגיה היוונית והקומדיה דל-ארטה. הוא התרחק מעיסוק בישראליות בצורה ישירה ונמנע מהבעת עמדה פוליטית או בהבאת מוסר השכל מפורש במחזותיו. הוא האמין שאם מחזה אמור להציג אמת כלשהיא הרי שצריך להסתיר אותה היטב. כתיבתו שאפה למקומות הגבוהים ביותר והמקוריים ביותר, אך ככל שהשתכללה, היא גם התערפלה בהתאם. הקהל והמבקרים הבינו אותו פחות ופחות. הטענות העיקריות שרדפו אותו היו שזה 'לא ישראלי', ו'לא נהיר'. ההכנסות הדלות הביאו אליו את מנהלי התיאטראות בדרישה לקיצור ההצגות, מיקודן וקיצור זמני החזרות.


אלוני היה ידוע כמחזאי שכותב את הצגותיו תוך כדי החזרות. שיטה זו דרשה תקופת חזרות ארוכה ויקרה מהרגיל ולרוב נמשכה כתשעה חודשים לכל הצגה. בנוסף נסים אלוני היה פרפקציוניסט והקיז דם על כל מילה שכתב, הוא חזר ושכתב ללא הרף כל מערכה, כל פסקה וכל פסיק. קשייו בסיום הכתיבה הביאו לדחיית הצגות הבכורה פעם אחר פעם. אך על שיטת עבודה זו נסים אלוני סירב להתגמש, ואת כתיבתו סירב לפשט. לקראת סוף דרכו, אלוני שילם על כך מחיר יקר - הקהל הפנה לו עורף ונטש את הצגותיו, לעיתים קרובות, גם באמצע ההצגה, המבקרים יצאו נגדו במסע צלב, בו דרשו מהנהלות התיאטרון להפסיק להעניק לאלוני תנאים מיוחדים ותקציבי ענק. והנהלות תיאטרון נעתרו, ולא העזו (עד עצם היום הזה) להעלות מחזות שלו.

דורון ג'רסי
דורון ג'רסי

לאחר בכורת 'אדי קינג' ב-1975, מסע הצלב בעיתונות הפך לכה חמור, שההצגה ירדה אחרי 27 פעמים בלבד ואלוני הסתגר בביתו ושקע אל תוך שתיקה ארוכה ומרה. נדמה שאלוני הפך, במובנים רבים לגיבור טרגי במחזה של עצמו. ב-1986 קיבל הזדמנות נוספת לכתוב ולביים הצגה חדשה ל'הבימה'. אך לאחר חודשי עבודה ארוכים ומפרכים הוחלט להקפיא את העבודה ולבטל את ההצגה עוד בטרם עלתה לבמה, גם הפעם, נוכח חוסר קומינקציה משווע. היה זה המסמר האחרון. אלוני לא כתב עוד מחזה בחייו אלא נדחק אל הריק. הלך ודעך. ונשכח. 'היה היה מלך' מספר באופן שובה לב את סיפורו של המחזאי נסים אלוני.