25/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

יחי האחים

האחים כהן אוהבים קולנוע קלאסי וגם אנחנו. בסרט יחי הקיסר האחים הכניסו רפרנסים למליון סרטים ודמויות מתור הזה של הוליווד, הנה כמה מהם. זהירות – ניים דרופינג!

אבישי קרשין (21/07/16)
 

האהבה של ג'ואל ואיתן כהן להוליווד הקלאסית היא לא סוד. הם ביקרו (תרתי משמע) את העולם הזה כבר בברטון פינק, הקפיצה הגדולה היה אדפטציה עקומה לקלאסיקה של פרנק קפרה Meet John Doe, ואחי, איפה אתה? לקח את שמו מקלאסיקה אחרת, מסעות סאליבן של פרסטון סטרג'ס, בו הגיבור חולם לביים סרט באותו שם. בתור ילידי שנות החמישים (ג'ואל 1954, איתן 1957), האחים ספגו בילדותם כמויות נדיבות של פנטזיה תוצרת הוליווד. בתקופה בה הטלויזיה עשתה את צעדיה הראשונים ואפילו היא הציגה סרטים מתור הזהב של הקולנוע האמריקאי.


בן חור
בן חור

יחי הקיסר מתרחש בדיוק בתקופה הזאת, של ראשית המלחמה הקרה ושל מלחמה לא פחות רצינית שהתחוללה באולפני הקולנוע הגדולים. מי שהיו עד אותו שלב הספקים הבלעדיים של בידור להמונים, מצאו עצמם מתמודדים גם עם הפלישה הגסה של מקלטי הטלויזיה וגם עם פסיקה חסרת תקדים של בית המשפט העליון שאילץ את כל אולפני הענק לוותר על נתח מהותי מזכויות ההפצה של הסרטים שלהם, החלטה שבדיעבד נחשבת למסמר הראשון בארון הקבורה של שיטת האולפנים. אותה קבורה פינתה בהמשך הדרך את השטח ואפשרה את הולדתו של הקולנוע העצמאי - הלחם והחמאה של האחים כהן.


אפשר לומר שמבחינת הכהנים מדובר בסרט אישי. גם מחווה אוהבת/לועגת לקולנוע שעיצב את אישיותם ואת המבע הקולנועי שלהם וגם ביקור נוסטלגי בעשור בו נולדו, בתפר בין הישן והחדש, בין סוף עידן התמימות ותחילת עידן הפרסום. אבל הכהנים לא מאמינים בסרטים אישיים. יחי הקיסר אמנם מתרחש בעולם שלא קיים יותר אבל משתמש בו כדי להאיר זרקורים על הריקבון שבעולם של המאה ה-21, עולם חסר אמונה, מונע ע"י פחד, שנאה ובצע כסף, עולם בו קשה להבחין בין המציאות ובין הפנטזיה.


רוי רוג'רס
רוי רוג'רס

כמו בכל סרטיהם, גם בסרט הזה אפשר למצוא אלגוריות מורכבות לחייו של האדם בעולם המודרני. לאחים כהן יש יכולת מופלאה של יצירת סרטים שהם בו זמנית פשוטים ומורכבים ויחי הקיסר לא יוצא דופן, הוא יכול להיות קומדיה חמודה והוא יכול להיות פרשנות יצירתית במיוחד לנושאים כבדים כמו פוליטיקה, דת, אמונה, מיניות ופסיכולוגיה. את ג'ואל ואיתן כהן מעניין הקולנוע כמדיום שמשקף את התקופה בה הוא נוצר ובו זמנית משפיע עליה. או בפשטות, את הקשר הדו כיווני בין השקר והאמת, בין הדמיון והמציאות.


יחי הקיסר הוא החלום הרטוב של כל חובב הוליווד הישנה, האחים מצליחים להכניס בתוך מאה וקצת דקות את כל הז'אנרים ההוליוודים הטיפוסיים, מחוות לסרטים ספציפיים, לדמויות המוזרות שאיכלסו את העולם הזה ואת האסתטיקה הייחודית לסרטי אולפנים (באדיבות הצילום הצבעוני והזוהר של רוג'ר דיקינס). במרכז נמצא הסרט שבתוך הסרט - יחי הקיסר!: מעשיית הצלוב שנשען על הסרט בן חור שביים וויליאם ויילר בשנת 1959. שני הסרטים, האמיתי והפיקטיבי, לוקחים את סיפור ישו הצלוב והופכים אותו לאפוס הרפתקאות שמכוון להמונים (כולל גם יהודים), או לכל הפחות משתמשים באבי הנצרות כמקדם מכירות.


אסתר וויליאמס
אסתר וויליאמס

כוכב המערבונים הובי דויל (אלדן אהרנרייך) הוא קוקטייל של גיבורי מערבונים, הוא מלהטט כלי נשק כמו ג'ון ויין, עושה אקרובטיקת סוסים בסגנון רוי רוג'רס ומזמר כמו ג'ין אוטרי אבל דבר אחד הוא לא יודע לעשות וזה לשחק. כשהוא מלוהק לדרמה "איכותית" זה יתברר לכולם בצורה כואבת, בעיקר לבמאי ה"איכותי" לורנס לורנץ (רייף פיינס), המצאה טהורה של האחים כהן שכנראה מבוססת יותר על דמויות קולנועיות של במאים מאשר של אנשים אמיתיים (למשל במאי התיאטרון המופרע אוסקר ג'פי מתוך Twentieth Century של האוורד הוקס). המפגש בין שניהם מנציח את התפיסה של הוליווד כמגנט שמושך אליו אנשים שונים לחלוטין ובידיים של האחים הופך כמעט למערכון של אבוט וקוסטלו.


בגזרה הנשית דיאנה מורן (סקרלט ג'והנסון) במחווה אדירה לסרטי הבריכה המרהיבים של השחיינית/שחקנית אסתר וויליאמס, מי שהפכה את השחיה הצורנית לענף ספורט פופולארי. מורן רוצה להסתיר ממדורי הרכילות ומהציבור את העובדה שהיא בהריון משחקן אחר, סיפור שנולד בהשראת פרשת טיוח ההריון של השחקנית לורטה יאנג לאחר רומן קצר עם קלארק גייבל. גם מדורי הרכילות בעצמם מקבלים טיפול כהני עם תפקיד כפול ומשובח של טילדה סווינטון כאחיות ת'ורה ות'אסלי ת'אקר, שמהדהדות את דמותה של הדה הופר הרכילאית שאף הופיעה בתפקיד אורח בסרט שדרות סאנסט.


יום בניו יורק
יום בניו יורק

הדובדבן שבקצפת העשירה הזאת מגיע בדמות נאמבר מוזיקלי בו עשרות מלחים בהנהגת ברט גרני (צ'נינג טייטום), שרים ומפזזים בחדווה ומפזרים רמיזות הומו-ארוטית לכל עבר בסצנה נהדרת שמצליחה גם להיות פארודיה על מיוזיקלס וגם תוספת ראויה לפנתיאון. קשה לראות את הסצינה בלי להזכר בג'ין קלי ביום בניו יורק או בפרד אסטר ב- Follow the Fleet. את כל הסרטים-שבתוך-הסרט קושר יחד סיפורו של אדי מניקס (ג'וש ברולין), שמנסה לכבות את השריפות להן גורמים השחקנים. דמותו של מניקס היא היחידה שלוקחת את שמה מאדם שהיה באמת ועוזרת לטשטש עוד קצת את הגבול בין דמיון ומציאות. מניקס האמיתי היה מפיק ב-MGM שגם עזר לשמור על המוניטין של הכוכבים.


סיפורו של מניקס גם מאפשר לאחים כהן להשתמש בז'אנר ההוליוודי היחיד שלא מופיע כסרט בתוך הסרט – הפילם נואר. אלא שבניגוד לשאר ההדבקות הקולנועיות שמשובצות בסרט, הפילם נואר של יחי הקיסר הוא לא סרט, אלא המציאות המוקצנת של ארה"ב בשנות החמישים. רשימת הרפרנסים הקולנועיים לא נגמרת כאן. עם מחוות עדינות יותר לסרטים כמו ורטיגו ומזימות בינלאומית, לעשרת הדברות ולשינה הגדולה, יחי הקיסר מרגיש כמו הצצה ישירה לתוך התת מודע של ג'ואל ואיתן כהן, עם שילוב מסחרר של מציאות, דמיון וקולנוע. בהיכל המראות שבראו האחים כהן השילוב הזה כל כך הדוק עד שקשה להבדיל בין הדבר עצמו ובין ההשתקפות שלו.