25/05/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. The Black Angels
  2. All Them Witches
  3. Mark Lanegan Band
  4. Kendrick Lamar
  5. Father John Misty
חדשים בג'אז באוזן
  1. William Parker
  2. Matthew Shipp Trio
  3. Nels Cline
  4. Orrin Evans
  5. Milton Marsh
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

מצלמה משלהן

לרגל יום האישה הבינלאומי, האוזן השלישית חוזרת אל רשימת הבמאיות שהצליחו לפרוץ מחסומים, כנגד כל הסיכויים. מאידה לופינו, דרך ג'יין קמפיון ורונית אלקבץ ועד הדור הבא והמבטיח

ערן קידר ואבישי קרשין (06/03/17)

במשך רוב שנות קיומו של הקולנוע נשלטה האמנות השביעית, והתעשייה הנלווית לה, על ידי גברים. נראה היה שהשינויים החברתיים, שחלו בעולם במהלך ארבעים השנים האחרונות, יקדמו מעורבות גדולה יותר של נשים כיוצרות עצמאיות, שלא נתונות למרות ולזוויות התייחסות גבריות. אלא שהמציאות מראה תמונה קצת פחות אופטימית. אמנם ישנן הרבה יותר יוצרות קולנוע ביחס לאחוזן הקטן בשנות ה-60 (והרבה יותר נשים בעמדות מפתח, במיוחד בתעשייה ההוליוודית), אבל הן עדיין לא כבשו לעצמן מעמד שווה לגברים, השולטים בתעשייה, מרוויחים ממנה ומשפיעים על תכניה (במזרח הרחוק, למשל, מצאנו בקושי אחת). בעידן שבו כוכבות קולנוע ונשות מדיה, כדוגמתה של אופרה ווינפרי, כבשו פסגות, נראה שבכל זאת, ראוי לשמור על אופטימיות ולקוות שיותר ויותר נשים תאכלסנה את עמדות המפתח מאחורי המצלמה.

לרגל יום האישה הבינלאומי, מקדישה האוזן השלישית כמה דקות של מחווה לבמאיות-יוצרות: חלקן הפנימו את הקודים הגבריים, חלקן העלו לסדר היום סוגיות שהגברים זנחו, חלקן יצרו ייצוגים חתרניים של נשים בקולנוע - כולן הצליחו לפרוץ את המחסומים בדרך לעשייה.



החלוצות


אידה לופינו
אידה לופינו

אידה לופינו
השחקנית ההוליוודית הדעתנית שהפכה לאישה הראשונה שזכתה לביים סרטים בתעשייה השוביניסטית האמריקאית. ביימה לפחות שבעה סרטים בשנות ה-50 ולאחר מכן עברה לביים בטלוויזיה. כפורצת דרך במלוא מובן המילה ראוי להביא ציטוט מפיה:
"I'd love to see more women working as directors and producers. Today it's almost impossible to do it unless you are an actress or writer with power...I wouldn't hesitate right this minute to hire a talented woman if the subject matter were right."


לני ריפנשטאהל
כנראה במאית הקולנוע המושמצת ביותר בהיסטוריה בשל שיתוף הפעולה שלה עם היטלר והמשטר הנאצי. למרות ערכם התעמולתי המצמרר, מהווים 'ניצחון הרצון' ו'אולימפיה' שתי אבני דרך בקולנוע התיעודי.


ורה צ'יטילובה
הבמאית הצ'כית בוגרת בית הספר FAMU בפראג, בת דורם של מילוש פורמן ואיוואן פאסר, ונציגה מובהקת של הגל החדש הצ'כי. שילבה אקספרימנטים ויזואליים עם הומור רב ונלחמה כל הקריירה בצנזורה מטעם המשטר. סרטה החשוב ביותר הוא 'Daisies', מ-1966.


לריסה שפיטקו
במאית מחוננת שפעלה בברית המועצות ושיא יצירתה הוא 'Ascent' המשובח, סרטה האחרון, שזיכה אותה בדב הזהב בברלין. שפיטקו, שהייתה נשואה לבמאי אלם קלימוב, נהרגה בתאונת דרכים בגיל 41.


קירה מוראטובה
במאית רוסייה אקספרימנטלית ומרתקת, זוכת ה“אוסקר“ הרוסי על 'Passions', ידעה צנזורות רבות בארצה ולמרות זאת המשיכה ליצור ויוצרת עד עצם היום הזה.


שירלי קלארק
מראשונות האנדר-גראונד בקולנוע האמריקאי העצמאי. סרטה התיעודי 'Portrait of Jason' הוא תעוזה קולנועית במיטבה.


מאיה דרן
אינטלקטואלית ניו יורקית ממוצא יהודי-רוסי, שיצרה בשנות ה-40 מספר סרטים קצרים, אקספרימנטליים ומשפיעים.


ברברה לודן
שחקנית תיאטרון וקולנוע, אשתו של איליה קאזאן וכוכבת בסרטיו, חביבת הארט-האוס של שנות ה-60, שהפתיעה עם 'Wanda', סרטה העצמאי, בעל האופי החתרני-פמיניסטי.


איליין מיי
תסריטאית הוליוודית שנונה, שהפכה לבמאית, הזכורה בעיקר בזכות מותחן הפשע שלה 'מייקי וניקי'.


ברברה קופל
אולי הדוקומנטריסטית האמריקאית החשובה ביותר ונציגה מובהקת של השמאל הרדיקלי בקולנוע. התפרסמה לראשונה עם הסרט התיעודי 'Harlan County US' בעל האופי הסוציאליסטי, שלמרות עובדה זו זכה בפרס האוסקר.


אנייס ורדה
אנייס ורדה

קים לונגינוטו
במאית תיעודיים אנגלייה שעושה בסרטיה מחקר אנתרופולוגי מעמיק על נשים בעולם, כמו 'Sisters In Law' על עבודתן החשובה של שתי שופטות בבית משפט בקאמרון אשר באפריקה המערבית.


אנייס ורדה
הנציגה הנשית בגל החדש הצרפתי, שזכתה להוקרה על סרטים כמו 'קליאו מ-5 עד 7', שנחשב לאחד מסרטי הדגל של ההתחדשות הקולנועית בשנות ה-60.


ליליאנה קאוואני
הבמאית האיטלקייה שזעזעה את העולם עם יצירתה המדהימה ונטולת העכבות, 'שוער הלילה'.


לינה ורטמולר
במאית הקולנוע האיטלקייה המוערכת, בת דורם של ברטולוצ'י וסקולה, שזכתה להיות האישה הראשונה שהייתה מועמדת לפרס האוסקר כבמאית על סרטה המופתי, 'שבע יפהפיות'.


אניישקה הולנד
בוגרת FAMU ותסריטאית לאנדז'יי ויידה, הפכה לבמאית בינלאומית שנעה בין ביתה הפולני לצרפת ולארה"ב. בין סרטיה המפורסמים: 'אירופה, אירופה' ו'ליקוי מאורות'.


פני מרשל
ככל הנראה האישה הראשונה שפרצה את תקרת הזכוכיות ההוליוודית. בין סרטיה המצליחים גם 'ביג' ו'ליגה משלהן'.


ברברה סטרייסנד
הזמרת הדיווה שפרצה בברודווי, זכתה לתשואות כשחקנית קולנוע בשנות ה-60 וה-70, וניצלה את כוחה והונה על מנת להפיק ולביים סרטים בעצמה בשנות ה-80 ('ינטל') וה-90 ('נסיך הגאות והשפל').


העצמאיות


ג'יין קמפיון
קול קורא מאוסטרליה הרחוקה, הבמאית ששמה סוגיות של הגדרה עצמית נשית כמוטיב בסיסי בסרטיה, ביניהם יצירות מופת כמו מלאך אצל שולחני והפסנתר. לאחרונה הפגינה את כשרונה האדיר גם בטלויזיה עם הסדרה 'קצה האגם'.


קתרין ברייה
סופרת, תסריטאית ובמאית קולנוע מבריקה, אולי אשת הקולנוע החשובה ביותר בצרפת בעשרים השנים האחרונות, שהעלתה סוגיות אפלות של מיניות נשית בסרטיה השערורייתיים 'רומן', 'לאחותי!' ו-'Perfect Love'.


קלייר דני
אוואנגארדיסטית ואינטלקטואלית, מהשמות הבולטים בקולנוע הצרפתי של עשרים השנים האחרונות, עם סרטים כמו 'Beau Travaille' ו'ננט ובוני'.


ג'ולי טיימור
ג'ולי טיימור

אנייס ז'ואי
שחקנית קולנוע ותסריטאית, שהפכה לבמאית מצליחה עם סרטיה 'על אהבה וטעמים אחרים' ו'תסתכלו עלי'.


סאלי פוטר
במאית הקולנוע האנגלייה החשובה שהעלתה סוגיות של עצמאות נשית, ביטוי עצמי, וזהות מגדרית בסרטיה 'אורלנדו' ו-'The Tango Lesson'.


ג'ולי טיימור
במאית תיאטרון מצליחה, שהפתיעה עם עיבודה למסך של יצירתו הפחות מוכרת של וויליאם שייקספיר, 'טיטוס', ועם המיוזיקל המרהיב עם שירי הביטלס 'מעבר ליקום'.


רוז טרושה
במאית האינדי שחשפה בפני העולם את הווייתן התרבותית-חברתית של קבוצת לסביות. ממובילי הצד הנשי של הקולנוע הקווירי החדש בארה"ב.


מירה נאיר
הבמאית ההודית המוערכת שעקרה לארצות הברית ונחשבת בצדק לאחת הבמאיות המובילות בעולם היום, עם השתהות על נושאים הכרוכים בהגירה ומעמדן של נשים במעבר מחברה מתפתחת לחברה מפותחת. בין סרטיה החשובים, 'סאלם בומביי' ו'חתונת מונסון'.


דיפה מהטה
הבמאית ההודית-קנדית שרכשה הערכה רבה בזכות טרילוגיית האש-אדמה-מים, העוסקת בסוגיות של קולוניאליזם, דת, מעמד האישה בחברה ההינדית, הומוסקסואליות ועוד.


סוזנה בייר
הבמאית המוכרת ביותר מממלכת דנמרק שהצליחה ברחבי העולם בזכות דרמות מורכבות ומרגשות כמו 'אהבות פתוחות' ו'בעולם טוב יותר'.


אנט ק. אולסן
הבמאית הדנית הפחות מוכרת אך המוצלחת בהרבה, שזכתה לשבחים על סרטה הניאו-ריאליסטי, הפרעות קטנות ועל דיוקני הנשיות במשבר שלה ב-'In Your Hands'.


אן פונטיין
במאית צרפתיה עכשווית מוכשרת שמצליחה גם במולדתה צרפת ('קוקו לפני שאנל'), וגם בשאר הגלובוס ('אמהות מושלמות', 'The Innocents').


איזבל קויחט
הבמאית הקאטאלנית שהחלה את הקריירה במולדתה, ספרד, אך פרצה לזירה בינלאומית עם הדרמה המרגשת שלה 'הסוד שמעבר למילים'. זכתה באינספור פרסים על סרטיה בפסטיבלים ברחבי העולם.


קלי רייכרדט
קלי רייכרדט

קלי רייכרדט
במאית אינדי אמריקאית שהתחילה בשוליים ועם כל סרט רק הולכת ומחזקת את מעמדה כאחת מגדולות הבמאיות האמריקאיות של זמננו. שיתוף הפעולה שלה עם השחקנית מישל וויליאמס הניב שתי יצירות מופת קטנות, 'Wendy and Lucy', ו- 'Meek's Cutoff' (והשלישית בדרך).


אן סנדברג
בראש החץ של הבמאיות הדוקומנטריות באמריקה היום. יחד עם ריקי סטרן ביימה שלושה סרטים, כולם פוליטיים, לוחמניים ומשכנעים. בראשם 'The End of America' שהופך קרביים בתארו כיצד אמריקה הופכת פשיסטית.


אנדריאה ארנולד
בראש החץ של הדור הבריטי החדש, שפרצה בגדול עם סרטה הקצר 'Wasp', שזכה באוסקר לקצרים. המשיכה בגדול עם 'דרך אדומה' המאיים ו'מחוץ למים' הריאליסטי (ומאיים גם הוא), שניהם זכו בפרס חבר השופטים בקאן. השנה הממה גם את האמריקאים עם הדרמה הנהדרת 'אמריקן האני'.


לין רמזי
במאית קולנוע בריטית מבטיחה בעלת חזון ויזואלי מרגש. שני סרטיה, 'Ratcatcher' ו-'Morvern Callar', זכו באינספור פרסים בפסטיבלים מוערכים.


מירנדה ג'וליי
במאית אינדי חדשה שהרשימה עם סרטה הראשון 'אני, אתה וכל השאר' והמשיכה להפגין את קולה הייחודי במעשיית המד"ב 'The Future'.


קורטני האנט
סרטה הראשון, 'Frozen River', דרמה ריאליסטית, מהודקת ומשכנעת על אשה קשת יום שהופכת מעורבת בהברחתם של עובדים זרים, זיכה אותה, בצדק, בשתי מועמדויות לאוסקר: לה על התסריט ולמליסה ליאו המעולה על משחקה. בשנה שעברה עברה למיינסטרים עם המותחן המשפטי 'The Whole Truth'.


סמירה מחמאלבאף
בתו של במאי הקולנוע האירני המוערך, מוחסן מחמאלבאף, יצאה מהביצה באקט חריג והחלה לביים יצירות מרשימות כמו 'הלוח' ו'התפוח', באחת המדינות הכי לא מתקדמות בתחום מעמד האישה.


סופיה קופולה
מי שהתחילה כבת-של, פרצה בקריירה עצמאית שבה היא עוסקת במצוקות הקיומיות של נשים מערביות צעירות, מאלה שגרות בפרברים ה"מושלמים" של אמריקה ועד אלה שהולכות לאיבוד בטוקיו.


לוסיל הדזחלילוביץ'
אחד הבמאיות המיוחדות ביותר שפועלות היום. היוצרת הצרפתייה המחוננת הולכת וצומחת כאמנית, החל ב-'Innocence' המהפנט וכלה בסרט השני בסך הכל (נכון לעכשיו), 'Evolution', שממציא מחדש את ז'אנר האימה.


נאומי קוואסה
עוף נדיר מהזירה המזרח-אסייתית, והבמאית היפנית הכמעט יחידה בנוף. קוואסה מספקת קולנוע סימבוליסטי עם נטיה נטורליסטית והרבה פילוסופיה. סרטה 'Mourning Forest' הוא יצירת מופת.


נאומי קוואסה
נאומי קוואסה

שריל דנייה
שם חם בקולנוע הקווירי-לסבי האמריקאי (וההומו-לסבי בכלל). סרטה המצויין 'A Stranger Inside' עוסק בחוויית בית הסוהר ממקום ייחודי, תוך שימוש בשחקניות אותנטיות. מדובר גם באבן דרך בקולנוע האפרו-אמריקאי.


מישל אוחיון
ילידת קזבלנקה, ישראלית לשעבר, שעושה חייל באמריקה כבמאית סרטים תיעודיים. סרטה'Colors Straight Up' על קבוצת ילדים מרקע קשה שמוצאת מפלט בקבוצת תיאטרון, אף היה מועמד לאוסקר.


מיה הנסן-לוב
במאית צרפתית צעירה עם הספק מרשים במיוחד - 5 סרטים ב-7 שנים, בעיקר מרשים הכישרון האדיר שלה, שהגיע לפריחה מלאה בשני סרטיה האחרונים, 'Eden' ו'העתיד לבוא' בכיכובה של איזבל הופר האחת והיחידה.


קתרין קורסיני
במאית צרפתייה הפעילה מאז שנות השמונים אבל רק לאחרונה נכנסה לתודעה הקולנועית, בזכות הדרמות היפות 'Leaving' ו''Summertime.


סלין סיאמה
עם סרטים כמו 'Tomboy' ו'חבורת נערות', סיאמה היא כנראה הנציגה המובהקת ביותר של הנוער הצרפתי המודרני, שמתמודדת תוך בגרות מרשימה עם נושאים מורכבים כמו התבגרות וזהות מגדרית.


לין שלטון
במאית אינדי מוצלחת שנכנסה לתודעה עם גל ה"מאמבלקור" אבל מאז הדרמה הקומית ' האחות של אחותך' השאירה את חבריה העצמאיים מאחור.


ליסה צ'ולודנקו
צ'ולודנקו פעילה כבר שלושה עשורים, אבל העשור האחרון, שהתחיל עם 'הילדים בסדר' והמשיך עם המיני סדרה המדהימה 'אוליב קיטרידג'', הוא העשור בו הפכה ליוצרת מהמעלה הראשונה.


מארן אדה
הבמאית הגרמניה שסימנה עצמה כהבטחה עם 'The Forest for the Trees', קיימה את ההבטחה עם 'Everyone Else' והשנה זכתה לשיחת היום בכל פסטיבלי העולם בזכות 'Toni Erdmann'.


אווה דוברניי
אחרי שורה של סרטים תיעודיים שבוחנים את התרבות האפרו-אמריקאית על שלל גווניה, דוברניי הוכיחה את כוחה גם כבמאית דרמה מוכשרת עם הסרט החשוב 'סלמה'.


לוקרציה מרטל
לוקרציה מרטל

רבקה מילר
הבמאית, השחקנית והסופרת האמריקאית ביימה את 'הבלדה על ג'ק ורוז' ו'חייה הפרטיים של פיפה לי' חזרה השנה שעברה לתודעה עם הסרט החמוד 'הרומן של מגי'.


לוקרציה מרטל
אחרי 'הביצה' ו'נערה קדושה' המצויינים, מרטל הארגנטינאית הממה את העולם עם היצירה המדהימה 'The Headless Woman'.


לונה שרפיג
במאית דנית שהתפרסמה עם הסרט החמוד 'איטלקית למתחילים' ומאז עושה חייל באנגליה עם דרמות ענוגות כמו 'לחנך את ג'ני' ולאחרונה עם המותחן הנשכני 'The Riot Club'.


קלאודיה יוסה
הבמאית הפרואנית שכבר בסרטה השני, 'חלב הצער', קטפה את דב הזהב בברלין. בשלישי - 'Aloft'- ביימה קאסט בינלאומי שכולל את ג'ניפר קונלי ומלאני לורן.


המסחריות


קת'רין ביגלו
ציירת מוכשרת שהפכה לבמאית קולנוע קשוחה ביותר, בעיקר תודות לבחירה בז'אנרים "גבריים" ('נקודת פריצה') כמו מותחנים ('פלדה כחולה') וסרטי מלחמה ('K-19'). 'מטען הכאב', סרט העוסק בחוויה הגברית בעת מלחמה, העניק לה את פרס האוסקר, ובכך עשתה היסטוריה כאישה הראשונה שזוכה בפרס זה.


איימי הקרלינג
במאית אמריקאית מובילה בתחום הקומדיה, שפרצה ב-1982 עם קומדיית הפולחן 'Fast Times at Ridgemont High' וביימה את הלהיט הקולנועי 'קלולס'.


נורה אפרון
התסריטאית של 'כשהארי פגש את סאלי' ועוד כמה סרטים חשובים, שהפכה לבמאית קומדיות רומנטיות מצליחה בהוליווד. אפרון נתנה לנו עוד קומדייה אחת חביבה, 'ג'ולי וג'וליה', לפני שנפרדה מהעולם.


לינה דנהאם
מי שנחשבת לנציגת הדור שלה בזכות הסדרה האינטליגנטית 'בנות', הרשימה אותנו עוד בסרט הביכורים המעולה שלה – ''Tiny Furniture.


ננסי מאיירס
אחת הבמאיות המצליחות (כלכלית) ברשימה ביימה את 'אבא מתארס', 'מה נשים רוצות', 'זה מסובך' ולאחרונה את 'המתמחה'.


פאטי ג'נקינס
ג'נקינס התחילה בסצנת האינדי עם הסרט שזיכה את שרליז ת'רון באוסקר – 'מונסטר'. השנה נראה את כוחה בקולנוע עתיר תקציב עם הגלגול המחודש של וונדר-וומן עם גל גדות.


הישראליות


מיכל בת אדם
מיכל בת אדם

מיכל בת אדם
אחת משחקניות הקולנוע הותיקות בישראל היא גם הבמאית הפורייה ביותר בארץ (כולל הבמאים הגברים), עם מעל עשרה סרטים. בתעשייה כל כך שוביניסטית זהו בהחלט הישג היסטורי.


ג'ולי שלז
במאית הדוקומנטריים שעשתה הסבה וכבשה את ליבם של ישראלים רבים עם הפיצ'ר העלילתי, 'עפולה אקספרס'.


איילת מנחמי
סרט הסטודנטים שלה, 'עורבים', הצליח לתאר ברגישות מילייה שעד אז לא נראה בקולנוע הישראלי, ו'זמני', שעשתה עם אילונה אריאל, הוא אחד התיעודיים היפים שנעשו כאן.


אורנה בן דור
שני סרטיה המרגשים, הדוקו על יהודה פוליקר 'בגלל המלחמה ההיא' והדרמה 'ארץ חדשה' הותירו את חותמם עם ההיסטוריה הקולנועית הישראלית בתחום ייצוג שואת יהודי אירופה.


נורית קידר
במאית תיעודית פורה ביותר ומעניינת במיוחד, פוליטית וחריפה עד מאוד, עם סרטים כמו 'חלום לבנון' ו'אחת בודדת'.


מיכל אביעד
במאית שמתבוננת במבט נשי ומורכב על הארץ, בסדרה של סרטים תיעודיים כמו 'הנשים ממול' ו'ג'ני וג'ני'.


נילי טל
במאית סרטי תעודה, שזעזעה עד עמקי הנשמה עם סרטה האמיץ 'רצח ללא מניע'.


ענת אבן
במאית סרטי תעודה ייחודית, שסרטיה – מ'דודא' הראשון העוסק בנגמלים, דרך 'אסורות' על נשים פלסטינאיות תחת כיבוש ועד 'אחרי הסוף' האישי ניחנים בהתבוננות אמיצה, חקרנית ומקורית ביותר.


לימור פנחסוב
במאית סרטי תעודה, שיצרה עד היום שלושה, 'מכיוון היער', '4.7 מיליון' ו'אמא חוזרת הביתה', שחושפים דוקומנטריסטית משובחת.


רונית אלקבץ ז"ל
מי שהיתה שנים מהמעניינות שבשחקניות ישראל הפכה בשנות חייה האחרונות לבמאית מצויינת ביחד עם אחיה, שלומי. ביחד הם יצרו טרילוגייה חזקה שהגיעה לשיאה ב'גט', עם ייצוג של נשיות ישראלית כפי שלא היתה בקולנוע שלנו.


קרן ידעיה
הראשונה בדור חדש של קולנועניות ישראליות שמקרבת אותנו, באיכות ובתכנים, לאירופה. 'אור' הביא לה את התהילה בקאן, 'כלת הים' הוכיח שיש לה חזון משלה.


שירה גפן
בינתיים רק שני סרטים בבימוייה, 'מדוזות' ו'בורג', אבל שניהם מראים שמדובר ביוצרת עם שפה משלה ויכולת מובהקת גם בדרמה וגם בהומור.


וידי בילו
בילו החלה כדוקומנטריסטית לפני שעשתה הסבה מוצלחת לקולנוע עלילתי עם שתי דרמות קטנות ויפות - 'קרוב לבית' שביימה עם דליה הגר ולאחרונה 'סוף עידן התמימות'.


רמה בורשטיין
הבמאית החרדית היחידה ברשימה שזכתה בשבעה פרסי אופיר עם הדרמה 'למלא את החלל'. השנה קטפה שלושה פרסים נוספים בזכות 'לעבור את הקיר' המעולה.


הגר בן-אשר
אחרי מספר סרטים קצרים מרשימים, ביימה את פיצ'ר הביכורים שלה, הדרמה הנועזת 'הנותנת' שזכתה בפרס הבימוי בפסטיבל ירושלים. השנה הציגה את סרטה השני, 'הפורצת'.


ג'ניפר קנט
ג'ניפר קנט

המבטיחות


מיכל ויניק
טלי שלום עזר
מיה דרייפוס
טליה לביא
דבורית שרגל
לוסי בורלטו
אתינה רחל טסנגרי
ג'וליה לי
מריאל הלר
דניז גמזה ארגובן
אנה לילי אמירפור
ג'יליאן רובספייר
ג'ניפר קנט