21/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

באגרופים קפוצים
יצירות טלוויזיוניות של דניס פוטר, שיצאו עכשיו בדי.וי.די, הם סיבה מצוינת לחזור אל אבי “הבלש המזמר“, שהבין את גודלה של הקופסה הקטנה הרבה לפני כולם

דניס פוטר הוא אחד התסריטאים הגדולים שקמו לטלוויזיה האנגלית, אם לא הגדול מכולם. הצירוף של אינטליגנציה גבוהה במיוחד, אוזן נפלאה לדיאלוג האנושי, חוש דרמה, מקוריות אינסופית, וגם ניסיון חיים עשיר – כל אלה הפכו אותו ליוצר חד פעמי לחלוטין. די.וי.די חדשים עם מבחר מיצירותיו הגיעו בימים אלה אל האוזן, והרי תירוץ נפלא לחזור אל האיש שקולו דמם מהר מדי.
פוטר גילה את הטלוויזיה הרבה לפני כולם. אולי כי בא מלב מעמד הפועלים האנגלי, בנו של כורה פחם, הוא התייחס אל צורת הבידור העממית ביותר, זו שמגיעה אל כל בית כמעט, כאל מקום שלגיטימי ליצור בו יצירות שישקפו ויפרשו את החיים על כל מורכבותם. הרבה לפני כולם, הבין שמותר לבקש מהצופים לגלות הבנה והזדהות כלפי גיבורים סבוכים ואלימים. למזלו, הוא היה אנגלי וכתב בחסותם של ערוצים שהאמינו כמוהו באיכויותיו של המסך הקטן. ב-1986, כששחרר לעולם את יצירת המופת שלו, הבלש המזמר, אף אחד לא עשה טלוויזיה כזאת: בוטה אך מורכבת כל כך, ריאליסטית וגם פנטסטית, טראגית וגם קומית, עמוקה במשמעויותיה ובאסוציאציות התרבותיות שהיא מעוררת.
הוא נולד ב-1935 בגלאוצ'סטרשר שבאנגליה, מקום משכנו של יער דין
(Forest of Dean), שהתגלגל ליצירתו פעמים רבות. כך ב-Blue Remembered Hills, אחת הדרמות הטלוויזיוניות הידועות שלו (ומהדי.וי.די החדשים באוזן), שם קבוצה של ילדים, המשוחקים על ידי מבוגרים, מבלה יום אינטנסיבי ביער האפל, שטומן בחובו יופי, קסם ופחד. הזמן הוא אמצע מלחמת העולם השנייה, והילדים, מושפעים מהוריהם וגם מטבע האדם האלים והתחרותי, מוצאים בסופו של היום הזה את הרוע הטמון בתוכם. דרמה מצמררת, משוחקת להפליא על ידי הלן מירן, רובין אליס ועוד קבוצה של שחקני תיאטרון-קולנוע-טלוויזיה אנגלים. היער האפל יחזור ביצירות רבות של פוטר, ויגיע לשיא מיצויו כשהילד פיליפ מ“הבלש המזמר” ימצא שם, ביער, את אמו הבוגדת בשעת מעשה.
מלבד "Blue Remembered Hills", אל האוזן הגיע די.וי.די נוסף ובו שלוש מהדרמות (הרבות) שכתב בשנות ה-80 (רובן בנות שעה ו-20 בערך), שמבוססות על אינטראקציה אנושית ונהנות מהאינטימיות של המסך הקטן: Blade on the Feather ובו זר מסתורי (טום קונטי) מגיע לביתם של זוג מהמעמד העליון החיים עם בתם המפונקת ומשרתם האקסצנטרי, וכדרכם של זרים שמגיעים, יעשה שמות (וכדרכו של פוטר, הפיתרון יהיה פחות אקזיסטנציאליסטי ויותר אנושי-ממשי); Rain on the Roof  ובו בחור תמהוני ונבער יעשה שמות בביתם של זוג סנובים שחייהם המשותפים מתפרקים (העניין יגיע עד אלימות מפתיעה וקיצונית, וגם זה אופייני לפוטר); ובשלישית, Cream in my coffee, זוג מבוגר (פגי אשקרופט וליונל ג'פריז הנפלאים) חוזר אל בית מלון בעיירת חוף שם התחיל הרומן ביניהם, ותוך כדי חשיפת היחסים הקשים בהווה חוזרת הדרמה אל העבר הרומנטי, שמתברר כלא רומנטי בכלל (נוכחותו של זמר מתקתק – מרטין שואו - מאפשרת למוזיקה להאיר את הארותיה האירוניות על המתרחש ועל ההבדל הכואב בין נוסטלגיה לבין זיכרון, וגם זה אמצעי שפוטר ישוב וישתמש בו).
למרות הדרמות הרבות והמצוינות, את שיא יצירתו של פוטר אפשר למצוא בסדרות שכתב. הוא הבין – את מה שהרבה יודעים היום – שאת המבנה הסדרתי אפשר לנצל לא רק כדי למשוך את אפו של הצופה, משבוע לשבוע, אלא גם כדי ליצור חוויה שהולכת ומעמיקה מפרק לפרק, ככל שהשכבות מתקלפות וחתיכות בפאזל מתחברות.
את הכתיבה הסדרתית שלו אפשר לדגום עכשיו דווקא ביצירה מעובדת, The Mayor of Casterbridge, סדרה בת שבעה פרקים (ששודרה אי אז בטלוויזיה הישראלית), שפוטר כתב לה את התסריט לפי ספרו של תומס הארדי. קוצר חיטה עני (אלן בייטס הגדול) מסתובב ברחבי אנגליה הכפרית והענייה במאה ה-19 ומחפש עבודה. סוף היום. הוא עייף, אשתו עייפה והתינוקת שבזרועותיה מייבבת. מרוטים הם מגיעים ליריד קטן, ושם, באוהל המזון, מייקל הנצ'ארד משתכר ומאבד סבלנות. הוא מציע לגברים שמסביב שיקנו אותה – את האשה המנדנדת – והיא, בעלבונה, משתפת פעולה. מלח חביב שם את הכסף על השולחן, והנצ'ארד מתעורר למחרת המום ומגלה שהאישה והתינוקת אבדו לו. עשרים שנה אחר כך, הנצ'ארד לא נוגע בטיפה המרה, ועסקיו משגשגים בעיר קסטרברידג', שהוא גם ראשה. או אז יתחיל העבר לרדוף אותו, ובסגנון האופייני להארדי, הוא ירדוף וירדוף עד הקבר.
קונבנציות טלוויזיוניות של סוף שנות ה-70 יכולות להראות מעט אבסורדיות היום. לכן, כדאי להתגבר על אי הנוחות מול מה שהתיישן (זום אין של המצלמה אל תוך פניה התמהות של גיבורה, כזה שהיום משתמשים בו רק בטלנובלות), כדי לצפות בסיפור אנושי וטראגי על גיבור שאופיו גובר עליו. כבר שם מראה פוטר את כוחו ביצירת דיאלוג חי ונושם בין אנשים, שמתחיל בנקודה אחת ומתקדם אל מקום נפשי אחר.
אחרי הסדרה הזאת, מומלץ להתקדם אל Pennies from Heaven (הסדרה הבריטית, כמובן, לא העיבוד הקולנועי האמריקאי, שפוטר עצמו לא סבל), שנכתבה באותה שנה, אבל היא כבר פוטר נטו, שפורץ את הריאליזם אל פורמט חדש ומציג את הגיבור העצוב שלו (בוב הוסקינס) כפנטזיונר השומע שירים. והשירים הם חלק מעולם רומנטי, המתנגש חזיתית עם מציאות קשה שתוביל לאלימות ותשים את הרומנטיקה השירית באור אירוני ומכאיב.
הסדרה הבאה, הידועה והמומלצת, היא “הבלש המזמר” (גם היא זכתה לעיבוד קולנועי אמריקאי, שאם פוטר היה יכול לראות, אין ספק שהיה דוחה על הסף), שמביאה את השימוש במוזיקה לגבהים חדשים והיא, כנראה, היצירה האוטוביוגרפית ביותר של פוטר.
"הבלש" עוקב אחר סופר של "פאלפ פיקשן", ספרות זולה, שמאושפז בבית חולים עם מחלה נוראית, צירוף של פסוריאזיס ששורף את העור וראומטיזם שמעוות את הפרקים. בעודו שוכב בבית חולים, הוזה, קודח ודואב, הוא מדמיין קטעים מהבלש שהוא כותב (בכיכובו) וגם חוזר אל טראומות ילדות. לאור מצבו הנפשי המעורער, הפסיכולוג של בית החולים מתעקש לשוחח איתו, ולמרות התנגדויות גדולות מצידו של מרלו (מייקל גאמבון בתפקיד חייו), לאט לאט הופך הטיפול לתהליך ריפוי. ההווה במוסד הרפואי, העבר בביתו שליד היער והפנטזיה על הבלש, מתחברים יחד לתהליך משמעותי במהלכו לומד מרלו לחיות בשלום יחסי עם השדים שרודפים אותו.
פוטר עצמו חלה במחלה התורשתית הנוראה באמצע שנות ה-20 לחייו. מכאן ועד מותו בגיל 59 הוא סבל מכאבי תופת. מראה אגרופיו הקפוצים תמיד, האוחזים בסיגריה, הפך לעניין שבשגרה בראיונות שנהג לתת. הוא התמודד עם המחלה בעזרתן של תרופות, ואף התחתן, באושר גדול לדבריו, והקים משפחה (שלושה ילדים), אך משהו מהכאב שליווה אותו כל חייו מתגלם בפיליפ מרלו, הבלש המזמר, וגם בגיבורים אחרים - החולמים, ההוזים, הכואבים וגם האלימים. למזלו ולשמחתנו, עם השדים שלו עצמו פוטר התמודד מול הנייר.


נוריקו סאן (21/11/05)

פוטר. בנו של כורה פחם
Blue Remembered Hills. יער אפל
Blade on a Feather. הזר המסתורי
Cream In My Coffee. שבר העבר
כוחו של המבנה הסדרתי
ההתנגשות בין השירים למציאות
הבלש המזמר. המציאות החולה...
...והפנטזיה המזמרת