24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

קושר הקשרים
לאחר ציפייה ארוכה, "חייה הכפולים של ורוניק" יוצא בדי.וי.די, הזדמנות נפלאה לחזור אל במאי, שהפסיק לחדור לפרטיותם של אנשים והסתפק בחדירה לנשמה

ורוניקה וורוניק לא מכירות אחת את השנייה. אחת חיה בפולין, והשנייה בצרפת. הם לא נפגשו כמעט מעולם, ובכל זאת מרגישות שמשהו מחבר ביניהן. כשוורוניק מגיעה לפולין, ורוניקה מרגישה פתאום שהיא לא לבד בעולם, אבל לא יודעת להסביר למה. כשוורוניקה מתה במפתיע במהלך הופעה מרגשת במיוחד, ורוניק מרגישה שהיא נותרה לבד. בסרטו המושלם ביותר של קז'ישטוף קישלובסקי, קשרים בין אנשים הם מיסטיים, לא קשורים באמת לשום מציאות, ומדהימים בעוצמתם.
ב-1991 מביים קישלובסקי את חייה הכפולים של ורוניק. הסרט, שעלילתו תוארה לעיל, הוא סרטו הלפני אחרון של הבמאי, שנתיים לפני טרילוגיית כחול, לבן, אדום (שלושה שהם בעצם אחד), שאחריה הוא פרש מעשייה קולנועית, ולאחר כמה שנים מת מהתקף לב. הסרט הזה מסמל התחלה של עבודה חדשה בשבילו: מצילום סרטים דוקומנטריים ועלילתיים בפולין בלבד, הוא עובר לעבוד בצרפת, ולפעמים גם וגם. "ורוניק", שצולם בו בזמן בפולין ובצרפת, בכיכובה של אירן ז'קוב, שאחר כך תשתתף גם ב"אדום", הוא למעשה סיכום של כל סרטיו של הבמאי בעבר.
שלוש פעמים ניסה קישלובסקי להתקבל לביה"ס לקולנוע בלודז' (אותו בי"ס שבו למד גם רומן פולנסקי). בפעם השלישית זה קרה. ב-1969 מתחיל קישלובסקי קריירה מזהירה, שתוביל לעשייתם של 50 סרטים, תיעודיים ועלילתיים. הוא מתחיל עם דוקומנטריים, כמו המשרד, שבהם הוא מראה את האדם מול הרשויות – ובתקופה הזאת בפולין היו רשויות, ועוד איך – ומתרכז בעיקר בתחושת הבדידות של האדם הקטן בפולין הקומוניסטית, שלמרות שהוא מוקף באנשים, הוא תמיד לבד.
לאחר התבוננות מתמדת באדם, קישלובסקי מתחיל לסבול מיסורי מצפון מחד ותחושת פספוס מאידך. לטענתו, הוא לא יכול להיכנס לחדרי השינה של אנשים ולהראות אותם ברגעים הכי פרטיים שלהם, כי זה לא פייר. מצד שני, זה מה שהוא היה הכי רוצה לעשות. והוא מצליח, ועוד איך, בסרטיו העלילתיים. בהחלטה שלא לסגת לגמרי מהקולנוע התיעודי, קישלובסקי בוחר בתחילה בעשייה קולנועית ריאליסטית לחלוטין, שנדמה שנענית יותר לכללי המציאות הפולנית מאשר לכללי כתיבת תסריט. בסרטו העלילתי הראשון, הצלקת, הוא מספר על חבר מפלגה שנבחר לנהל מפעל כימיקלים בעירו ומתמודד עם רצונותיו ותחושותיו מול אלו של העובדים של המפעל ואנשי העיר. כמו בסרטיו התיעודיים, גם כאן, קישלובסקי מדגיש את האדם הבודד, לבד מול העולם. הסרט, שצולם ב-1971 אבל לא יצא בשנה הזאת בגלל צנזורה קשה בפולין, יצא לאקרנים במקביל לאיש השיש של אנדז'יי ויידה, ומסמל יחד איתו את פולין של אותן שנים: דיוקנו של הפועל מול המפלגה או מול עצמו. סרטו הארוך השני, Camera Buff, חושפני הרבה יותר, ומתאר אדם שמתמכר לצילום הדוקומנטרי, אולם לאחר שנואש מלנסות לשנות את העולם בעזרת המצלמה שלו, הוא מכוון אותה אל עצמו. ממש כמו קישלובסקי.
שנים רבות תהפוכות יעברו על פולין בתחילת שנות השמונים. סרטו הבא של קישלובסקי, לשכב עם זר, מתאר את החיים בפולין לאחר ההפיכה הצבאית, וחיי האזרחים תחת שלטון צבאי. מחוסר תקווה, לגיבוריו של הסרט נותר לתקשר רק עם המתים. כאן יתחיל קישלובסקי את הקשר שלו עם העל-טבעי והמיסטי, שיתפתח בטרילוגיית שלושת הצבעים שלו, אבל יגיע לשיאו ב"חייה הכפולים".
בסוף שנות השמונים פולין חוזרת לדמוקרטיה. את התקווה החדשה מבטא קישולבסקי בכוחו של מקרה. בשלושה סיפורים שונים, שלוש אפשרויות שונות ניתנות לאותה דמות: פעם הוא בוחר להיות חבר מפלגה, פעם פעיל בשמאל, ופעם הוא מתרחק מפוליטיקה כדי להיות רופא. קישלובסקי מתאר כאן את האפשרויות שעומדות בפני העם הפולני, בתקווה, שכמו גיבור הסרט, יצליח לעלות על הרכבת.
הדקאלוג יבוא לאחר מכן. עשרה סרטים קצרים שיוצרים פרשנות לעשרת הדיברות, שהידועים שביניהם הם סיפור קצר על אהבה ולא תרצח. הפורמט של הסרטים הקצרים חביב מאד על קישלובסקי, והוא עשה רבים כאלה, גם בתחילת דרכו וגם כשביים סרטים ארוכים, שלפעמים הפרידו ביניהם שנים רבות. ב"עשרת הדיברות", יצירה מונומטלית, קישלובסקי מביא את הסרט הקצר לשיא של ריכוז והידוק, ועוסק בכל הנושאים שהעסיקו אותו במהלך יצירתו: המשמעות המוסרית של הקיום האנושי, התנגשותם של הרגש וצו המצפון, כוחו של גורל או כל כוח עליון אחר שמטלטל אותנו, המתח בין "הכל צפוי" לבין "הרשות נתונה", ועוד שאלות גדולות, שנפרטות כאן לסדרה של סיפורים אנושיים, חלקם מושלמים וגם שוברי לב. 
לאחר שנים של עשייה קולנועית בפולין, ובעקבות חיבורה של מדינתו עם אירופה הדמוקרטית, קישלובסקי מחליט שהגיע הזמן לצאת מפולין. מלווה בפחד מסוים שמי שלא פולני לא יבין את סרטיו, הוא כותב תסריט יחד עם חברו קז'ישטוף פיז'יויץ (שכתב איתו כמעט את כל סרטיו) שמתרחש גם בפולין וגם בצרפת. "חייה הכפולים של ורוניק", שמלווה בפסקול האלמותי של זביגנייב פרייזנר (המלחין הכמעט קבוע של קישלובסקי), זוכה בפסטיבל קאן. ואם קודם זה לא קרה – עכשיו קישלובסקי "על המפה" האירופית. בסרט קישלובסקי משתמש בדיאלוג מועט מאוד (מה שהקל על אירן ז'קוב, השחקנית הראשית, שלא ידעה פולנית בכלל והיא מדובבת בסרט על ידי שחקנית פולנייה) ובעיקר במחוות קלות וצילום מדהים של סלוומיר אידז'יאק (עוד שותף כמעט-קבוע של קישלובסקי, שצילם גם את מה קרה בגטקה ואת בלק הוק דאון). לסרט היו 15 גרסאות, כולן שונות בתכלית. אפילו ז'קוב עצמה מספרת שהיא לא האמינה כשהיא ראתה את התוצאה הסופית, וכמה רחוקה הייתה מהצילומים (למרות שהסיפור הוא תמיד אותו סיפור).
היצירה האחרונה בחייו של קישלובסקי הייתה, כאמור, “טרילוגיית שלושת הצבעים”, לפי דגל צרפת והמוטו שלה, אהבה-שוויון-אחווה. כל סרט מסמל אחת מהמילים. “כחול” ו“אדום” בצרפתית, ולבן גם בפולנית וגם בצרפתית. גם אם נדמה שהסרטים אינם קשורים אחד לשני, בכל סרט ישנה סצנה אחת, שבה רואים קטע מהסרטים האחרים, והכל קשור מבחינה נושאית. כאן, בעצם, חושף קישלובסקי את האובססיה שלו בעניין הקשרים הנראים לעין בין אנשים, ובעיקר אלה שלא נראים לעין, שדווקא העובדה שהם נחבאים חושפת את עוצמתם.
לאחר שסיכם, לטענתו, את כל מה שיש לו להגיד, פרש קישלובסקי מעשייה קולנועית. הבמאי, שטען שבמאים לא צריכים לשבת על הכיסא אף לא רגע אחד במהלך הצילומים, ותמיד עודד את אנשי צוותו לתרום רעיונות לשחקנים ולעצמו, החליט לשבת עם משפחתו בבית. שנתיים לאחר צילומי "אדום", האחרון בטרילוגיית הצבעים, מת קישלובסקי בבית חולים בוורשה. בדיוק עשור לאחר מכן, יוצאת המהדורה של "חייה הכפולים של ורוניק". המהדורה המדהימה הזאת כוללת סרט תיעודי על יצירתו הכוללת (אבל לא כוללת את הטרילוגיה), ראיון איתו, ראיון עם אירן ז'קוב על הצילומים, וארבעה סרטים קצרים ושווים. הגיע הזמן.


ליאור אלפנט (04/05/06)

חייה הכפולים של ורוניק. סיכום
חייה הכפולים. ורוניקה מרגישה לבד
קישלובסקי עם גיבורת סרטו, אירן זק'וב
כחול. אהבה
לבן. שוויון
אדום. אחווה
לשכב עם זר. מתקשרים עם המתים
כוחו של מקרה. שלוש אפשרויות
סיפור קצר על אהבה. פרשנות לדיברות
לא תרצח. שאלות מוסריות
קישלובסקי. פרש ומת