17/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

משחיז המילים
בילי וויילדר הגאון נאלץ לברוח לצרפת ב-1933, שם ביים את סרטו הראשון, שנוצר בחובו ניצנים של כל מה שיתפתח בהוליווד. השבוע חוגגים מאה שנה להולדתו

מאז ומתמיד היווה הפיצ'ר הראשון של במאי סוג של תעודת לידה מקצועית, למרות שאפשר להתווכח על מידת חשיבותה של היצירה הראשונה ברפרטואר הקולנועי השלם של במאי. לעיתים נדמה שהיא משקפת את המבע הקולנועי הטהור, בטרם הוכפף יוצרה לפשרות ואילוצים תעשייתיים, ואילו לעיתים נדמה שהיא התגלמות הבינוניות, בטרם הרוויח יוצרה את המעמד והמשאבים לממש את חזונו הקולנועי האמיתי. הזדמנות פז לנסות ולהכריע בנושא מגיעה השבוע, בדמותן של חגיגות מאה השנה להולדתו של גאון הקולנוע, הבמאי/ תסריטאי בילי וויילדר (שדרות סנסט, חטא על סף ביתך, הדירה).
וויילדר נולד בגליציה (היום דרום פולין) ביוני 1906, משם היגר בבגרותו לברלין על מנת לבסס קריירה עיתונאית. את משיכתו לנרטיב החל לטפח בעיתונים מקומיים, שם כתב סיפורים בנושאים שונים, ולבסוף מצא עצמו מועסק על-ידי טבלואיד מרכזי בברלין. ב-1929, בצעד שבפרספקטיבת השנים נראה בלתי נמנע, וויילדר החל לכתוב תסריטים, אחרי שמצא עניין הולך וגובר בקולנוע. ב-1933, לאחר תקופה בה כתב תסריטים עבור מספר לא מבוטל של סרטים גרמנים, נאלץ וויילדר היהודי לברוח לצרפת בעקבות עלייתו לשלטון של היטלר. שם ביים ב-1934 את Mauvaise Graine (בתרגום לאנגלית - Bad Blood), סרטו הראשון של מי שעתיד יהיה לשנות את פניה של תעשיית הסרטים ההוליוודית.
“Mauvaise Graine“, שוויילדר ביים עם אלכסנדר אסוויי, הוא קומדיית פשע קופצנית, המתרחשת בפריס של שנות השלושים. במרכז העלילה ניצב אנרי פסקייה (פייר מנג'ן, בהופעה מקסימה), בנו המפונק של רופא אמיד, שמאס בנהנתנות של יורשו והחליט לקצוץ לו את חבל הטבור הפיננסי. בהיותו טיפוס מפוקפק למדי בעצמו, לא עובר זמן רב עד שאנרי מצליח להסתבך עם טיפוסים מפוקפקים אחרים, המתבררים כחבורת גנבי מכוניות מיומנים לעילא. לאחר שהוא מתחבר עם ז'אן (רמון גאל), אחד מחבריה הצעירים של הכנופיה האוצר חיבה פטישיסטית לעניבות של גברים, אנרי מתאהב באחותו, ז'נט (דניאל דרייה, 8 נשים), המשמשת את החבורה כפיתיון הנועד להסיח את דעתם של בעלי מכוניות מדושנים בזמן שאלה חומסים את רכבם מתחת לאפם.   
כבר ביציר כפיו הקולנועי הראשון של וויילדר, ניכר הרקע התסריטאי שלו והמקום המרכזי שמקבל השפע המילולי על פני שימוש באמצעים הוויזואליים. זו עדיפות שצפויה ללוות את וויילדר לכל אורך דרכו הקולנועית, גם בעתות בהם המשאבים שעמדו לרשותו היו אדירים. בניגוד לבמאים כמו היצ'קוק, שלחם חוקם היה, בין היתר, העושר החזותי, בין אם כמקדם עלילה או ככלי אסתטי, וויילדר הפנה את מירב תשומת הלב להידוק העלילה והשחזת הדיאלוגים (אמנות שליקט ממורו הרוחני, הבמאי ארנסט לוביטש), עד שאלה נהיו לסמלו המסחרי (גם כשהפך לבמאי מצליח המשיך וויילדר להשתתף בכתיבת תסריטי סרטיו. שיתוף הפעולה המוצלח ביותר שלו היה עם התסריטאי צ'רלס בראקט, איתו כתב 13 מסרטיו, כולל “שדרות סנסט“. וויילדר היה מועמד שמונה פעמים לאוסקר הבימוי וזכה פעמיים, ו-12 פעם היה מועמד על תסריט, מהם זכה שלוש פעמים).    
בנוסף, כבר בסרטו הראשון של וויילדר ניכר הפוטנציאל, שלימים יתברר כיכולת נדירה, לתמרן בין ז'אנרים שונים בעליל זה מזה. ב-Mauvaise” “Graine הוא שוזר יסודות עלילתיים של דרמה, קומדיה וסרט פשע לכדי חוויה קולנועית עשירה. בעתיד, וויילדר יפתח את הוורסטיליות הזו לדרגה של אמנות, כשיפזז קל רגליים בין דרמה (Lost Weekend), קומדיה (חמים וטעים), קומדיה רומנטית (סברינה), פילם נואר (ביטוח חיים כפול) ואפילו מלחמה (סטלאג 17).
"אתה מנסה לעשות סרט טוב ומבדר ככל יכולתך," וויילדר צוטט בראיון ב-75', "אם יש לך סגנון, חדי העין יבחינו בכך".
100 שנה ועשרות סרטים חלפו מיום הולדתו של מי שהגיע אל הוליווד כשהוא לא דובר מילה באנגלית, אך יצא ממנה כשפניה חרושים בצלמו, ברעיונותיו ובסגנונו. נותר רק להגיד, בפרפראזה על מילותיה של גלוריה סוונסון, כוכבת “שדרות סנסט“: הוא עדיין גדול, זה הסרטים שקטנו.


שירה בן-סימון (20/06/06)

וויילדר. קודם עיתונאי, אחר כך תסריטאי
הסרט הראשון. קומדיית פשע קופצנית
דניאל דרייה. הפיתיון
וויילדר עם בראקט. הכל מתחיל בכתיבה
וויילדר בבגרותו. שלושה פרסי תסריט