17/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

קריאה ראשונה

ארבעה ספרים חדשים על קולנוע רואים אור בימים אלה, ומחזקים את המגמה המסתמנת בקרב הוצאות הספרים להרחיב ולעורר את הדיון על המדיום האהוב

ארבעה ספרי הדרכה ועיון חדשים על קולנוע ראו אור בעברית לאחרונה, בארבע הוצאות שונות: קולנוע – לראות ולהבין מאת רגינה יערי, אישה עם שלושה שדייםנשים בקולנוע של פליני מאת גבריאל בן-שימחון, אשליות מתוקות מאת ערן ליבני ותסריטאות – המדריך השלם לכתיבת תסריט מאת קובי ניב (שהוא למעשה הרחבה ושיכלול של המדריך הקודם פרי עטו, איך לכתוב תסריט שיצא ב-1994). מגמה זו הינה ההמשך המואץ של תהליך ארוך, מדולדל ומועט הרווח של חשיפת הציבור לחשיבה ביקורתית על המדיום האהוב.
הגידול המופלא במדף הספרים החדשים מצביע על הבעת אמון מצד הוצאות הספרים, בוודאי בתכנים -  אך בעיקר ברלבנטיות שלהם לקהל הישראלי, שנתון בעצמו במהלך של הבעת אמון מחודשת בקולנוע הישראלי כצרכנים וכיוצרים.
הסבר זה היה מסתדר נהדר אם ספרים אלה היו עוסקים ביצירה הישראלית. אולם במקרה של הרביעייה שיצאה השנה, לא קשה להבחין כי זהו לא עניינם העיקרי, ובאופן לא מפתיע המבט מופנה ברובו אל הקולנוע הפופולארי והנחשב שמעבר לים. כך, למשל, גבריאל בן-שימחון מקדיש ספר שלם למיתולוגיזציית הנשים אצל פליני וערן ליבני משווה בין הניאו-ריאליזם האיטלקי לקולנוע ההוליוודי האסקפיסטי. עם זאת, בעוד שקובי ניב ורגינה יערי מגישים לקורא ניתוח של יצירות מהקולנוע העולמי, הם לא שוכחים לכלול באלגנטיות ברשימותיהם גם סרט ישראלי - יערי את חולה אהבה משיכון ג' וניב את חתונה מאוחרת, וכך מכניסים אותם לקאנון הקולנועי הרחב ולתודעה של הקורא. משום כך דווקא הפנייה אל הקולנוע "שבחוץ" והכללת הקולנוע הישראלי בתוכו, יכולה להתפרש כאילו הגענו אל המנוחה והנחלה, בה  שבי גביזון ודובר קוסאשווילי הם צאצאיהם הרוחניים של פליני וברגמן, וחלק מהחבר'ה של ניל ג'ורדן וטרנטינו, כשהם יושבים איתם על כוס קפה בקאן ומדסקסים שיתוף פעולה עתידי.
אבל כולנו יודעים, למרות הזכייה של קרן ידעיה בקאן, שהקולנוע הישראלי עדיין לא בתור הזהב שלו, ונדרשת עוד המון עשייה, יצירה, וכמובן תמיכה ממשלתית. וכאן חשיבותם של ריבוי הספרים היוצאים בעברית, בשפה חיננית ונגישה לכל כיס. ספרים אלו, שעניינם הוא חשיבה קולנועית, הן ברמה של הצפייה והן ברמת הביצוע, הם גם תוצר של ריבוי מגמות הקולנוע בבתי הספר התיכוניים ובבתי הספר הגבוהים. הצורך לכתוב מגיע מההוראה עצמה, ומהצורך של המורים והתלמידים בספרות מקצועית. לכן, למשל, ספרו של ליבני (שהוא עצמו מרכז מגמת קולנוע בתיכון) כל כך חשוב, בהציעו ניתוח מעמיק ומורכב של תפיסת המציאות בקולנוע, המוגש בפשטות ובחן. וכך, הפזילה לקולנוע העולמי מעניקה לקהל הישראלי סימני דרך משמעותיים ואף רלבנטיים, מכיוון שבמחשבה שנייה השאלות המועלות - ובעיקר האסקפיזם לעומת הריאליזם, או הייצוג המיתולוגי של הנשים - מקבלות משנה תוקף כאן ועכשיו. מה גם שראוי לציין, בהקשר לבעיות הבוערות ברמה הכלכלית, כי קובי ניב אף מקדיש בספרו פרק לנוהלי הגשת תסריט ל"קרן הקולנוע הישראלי", שהיא מקור המימון העיקרי וכמעט הבלעדי ליצירה ישראלית. בהצלחה לכולם.

איילה לוין (03/06/04)

גם דוגמאות ישראליות
המיתולוגיזציה של נשות פליני
ניאו-ריאליזם וקולנוע הוליוודי אסקפיסטי