23/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

האמת האיומה
מייקל מור שוב עושה רעש: הפעם מכיוון שהצפייה בסרט Fahrenheit 9/11 הוגבלה לגיל 17 ומעלה. מה זה אומר על אמריקה?

בשבוע שעבר הבין מייקל מור שסרטו Fahrenheit 9/11 הצליח: אמריקה כמרקחה עוד לפני שראתה אפילו פריים אחד. הסיבה הרשמית היא הענקת דירוג צפייה R על-ידי ה- Motion Picture) MPAA Association of America) שהיא המקבילה האמריקנית למועצה לביקורת סרטים ומחזות שלנו. דירוג כזה מגביל את גיל הצפייה ל-17, או שאם אתם צעירים מדי תוכלו לצפות בסרט רק בלוויית מבוגר. "אהה!", חשבו לעצמם הצופים הפוטנציאליים "ממש כדאי לראות מה יש שם שהרגיז כל-כך את בוש". ואכן נראה שכל ההמולה סביב הסרט שייצא לאקרנים ב-25 ביוני תביא לנהירה גדולה של קהל לבתי הקולנוע.

בהיסטוריה של הקולנוע הצנזורה היא כלי רב עוצמה בידי משטרים טוטליטריים, די אם נזכיר את סרטיהם של ז'אנג יימו הסיני או עמיתו הרוסי סרגיי פראג'נוב שסרטיהם זכו להצלחה במערב לאחר שנאסרו להקרנה בארצותיהם. דוגמא מעניינת אחרת היא הסרט הדוקומנטרי גנרל אידי אמין דאדא של ברבט שרודר משנת 1974- הסרט הוקרן לראשונה בשנה זו אולם הגנרל, שבתחילה דווקא שיתף פעולה עם הבמאי, חטף 150 בני ערובה צרפתיים עד שייחתכו מהסרט כמה סצנות בלתי מחמיאות. הבמאי נכנע לגחמותיו של העריץ ורק לאחר שהודח מכהונתו הוחזרו הסצינות לסרט ולאחר מותו יצאה מהדורת קריטריון הולמת.

הדוגמא הבולטת ביותר בישראל היא כמובן ג'נין ג'נין, סרטו של מוחמד בכרי, שמציע תיאור לא אובייקטיבי של האירועים במחנה הפליטים ג'נין במהלך פעילות צה"ל במקום במבצע "חומת מגן". המועצה לביקורת סרטים, אסרה, לראשונה מזה 15 שנה, על הקרנת הסרט בנימוק שמדובר ב'סרט תעמולה חד-צדדי שמציג אירועים באופן מסולף בעת מלחמה שעדיין נמשכת'. משמעות החלטה זו, כידוע, הייתה איסור מוחלט על הקרנה מסחרית של הסרט בישראל.

הגבלת הצפייה בסרט כמו זה של מור מעוררת תהיות רבות לגבי מהותה של החירות בארצות דמוקרטיות. לבה של הדמוקרטיה הוא שקיפות מוחלטת של פעילות השלטונות ומתן אפשרות לבוחרים להביע את דעתם בצורה פעילה גם בין מערכות בחירות. מה יש בסרט הזה שמעורר כזו מחלוקת? מור תוקף בסרטו את הממשל האמריקני הזחוח שבמקום לעשות את עבודת המודיעין שהייתה מונעת את מתקפת הטרור הגדולה בעולם העדיף להתעלם מסימנים מקדימים ו"לכבות שריפות" בדרך של פלישה לעיראק והתחלת מלחמה במקום הלא לגמרי נכון ובוודאי מהמניעים השגויים לגמרי. בסרט מפורטים הקשרים ההדוקים-מדי של ממשל בוש עם הממלכה הסעודית, קשרים שהתעלמו במפגיע מהעובדה שמרבית הטרוריסטים שריסקו את המטוסים היו סעודים ושכספים סעודים הם אלה שמימנו ועדיין ממנים את ארגון אל קאעידה.

המקרה של Fahrenheit 9/11 מציג את צדו האפלולי יותר של הממסד האמריקני, שאמנם מצהיר על עצמו כדמוקרטיה לדוגמא אבל מתנהג כאחרון המשטרים האפלים של הקומוניזם הדועך. הנימוק להגבלת הצפייה הוא אותו טיעון מוכר של מראות קשים ושפה לא חינוכית שגורמים לדה-מורליזציה בעם. אותו "עם", שבעוד כחמישה חודשים יילך לבחור לו נשיא, יודע עכשיו שמראית העין של פתיחות וליברליזם אינם מנת חלקו של הממשל הנוכחי ועשוי, אולי, אפילו להחליף אותו.


כתבה מאת: רוית קלימר (20/06/04)