17/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

ילדה-אישה יפה
קירסטן דאנסט, המגלמת את המלכה הדקדנטית ב“מארי אנטואנט“, מביאה אל התפקיד את הביוגרפיה הקולנועית שלה כמייצגת נשיות עכשווית. כבר בגיל 12, ב“ראיון עם הערפד“, גילמה ילדה שילדותה נגזלת ממנה
קירסטן דאנסט, יפיפייה כתמיד, ישנה בתוך מיטה גדולה. שערה הבלונדיני החלק מעטר/מכסה את פניה באי סדר משובב, ולרגע משכיח מאיתנו את העובדה שאנו צופים בסרט תקופתי, ושזוהי לא אחרת מאשר מארי אנטוניה, הנסיכה האוסטרית הצעירה, שמתעוררת כעת אל רגעיה האחרונים בארץ מולדתה, לפני שתימסר לידי צרפת ותיעשה שם למלכה הידועה לשמצה – מארי אנטואנט.
בפתיחת סרטה החדש של סופיה קופולה, שנקרא על שם גיבורתו, מארי אנטואנט, דאנסט משחקת ילדה בת 14. בעת מעבר הגבול מאוסטריה לצרפת, כשהיא נאלצת להיפרד ממשפחתה ומחברותיה ביודעה שככל הנראה לא תראה אותם לעולם, היא מצליחה לשמור על איפוק. כשאפילו כלבה האהוב נלקח ממנה במפתיע (שכן מדובר בכלב אוסטרי טיפוסי שאין לו מקום בחצר המלוכה הצרפתית) היא פורצת בבכי, אך כעבור רגעים אחדים היא משתלטת על פרץ הרגשות, ושבה להתנהג באופן שקט ובוגר. נראה שיש בסצנה זו, כמו גם בסרט כולו, דבר מה המייצג את זהותה הקולנועית של דאנסט: הילדה-אישה הנצחית.
בסוף חודש אפריל ימלאו לשחקנית 25 שנה, עם רקורד של מעל חמישים הופעות קולנועיות וטלוויזיוניות, כמחציתן בתפקיד ראשי. מדובר בכמות עצומה, גם בהשוואה לכוכבניות צעירות אחרות כמו ריס ווית'רספון, נטלי פורטמן, מגי ג'ילנהול, ג'וליה סטיילס וקייט ווינסלט (כולן, דרך אגב, מבוגרות ממנה). דאנסט פחות או יותר גדלה אל מול מצלמה. בגיל שלוש החלה להופיע בפרסומות, ובגיל שבע שיחקה בקולנוע לראשונה, בתפקיד קטן בסרטו של וודי אלן,מתוך סיפורי ניו יורק. רבות דובר על אותם ילדי קולנוע שגדלו אל תוך התעשייה, ובכך כמו נכפתה עליהם התבגרות מהירה ולא טבעית. אך במקרה של דאנסט נראה שיותר מעובדת היותה שחקנית מקצועית מגיל כה צעיר, גם אופיין של דמויות רבות אותן גילמה מותח קו תמתי ברור אל אותו איזור דמדומים שבין הילדות לנשיות.
הופעתה הקולנועית הראשונה של דאנסט שהציבה אותה באור הזרקורים וחשפה אותה לפרסום רב הייתה ב- 1994, בהיותה בת 12, בסרט ראיון עם הערפד. דאנסט שיחקה את קלאודיה, ילדה יתומה ההופכת לערפדית ועל ידי כך מותירה את ילדותיותה ותמימותה מאחור. בסצנה ידועה, דמותה של דאנסט נושקת ארוכות לדמותו של בראד פיט על פיו. דאנסט, שזכתה לשבחי הביקורות, אף הייתה מועמדת לגלובוס הזהב על הופעתה.
באותה שנה, דאנסט שיחקה את איימי, האחות הצעירה לבית מארץ' בסרט נשים קטנות, המבוסס על הרומן מאת לואיזה מיי אלקוט. גם כאן, כפי שמשתמע משם הספר שעובד לסרט, מדובר בסיפור על התבגרות מהירה של בנות שהופכות בין לילה לנשים צעירות. שנתיים מאוחר יותר, בתפקיד אורח בעונה השלישית של אי.אר גילמה דאנסט נערת רחוב בת 14 המטפלת בתינוק לא לה, ולבסוף מידרדרת לזנות ולסמים. ב-1998 שיחקה דאנסט בסרט טלוויזיה נשכח בשם Fifteen and Pregnant, בו גילמה בת טיפשעשרה הנכנסת להריון ועומדת מול הדילמה: הפלה, מסירה לאימוץ או חיים כאם חד הורית.
בגיל 17 שיחקה דאנסט בסרט הבכורה של סופיה קופולה שיצא ב-1999, חמש ילדות יפות, בו גילמה את לאקס, אחת מחמש אחיות הגדלות ומתבגרות בבית נוצרי שמרני, וחוות טרגדיה קשה המובילה לטרגדיה נוספת, גדולה עוד יותר (כפי שחושף מייד השם המקורי של הסרט The Virgin Suicides). בליל הנשף הבית ספרי, בו מקבלות לבסוף בנות הבית אישור להשתתף, לאקס מאבדת את בתוליה לטריפ, החתיך התורן אשר חיזר אחריה תקופה ארוכה. בשוט יפה וזכור היטב, לאקס מתעוררת בבוקר שאחרי, שכובה על מגרש הפוטבול, וככל שהמצלמה מתרחקת מתברר שטריפ הותיר אותה שם לבדה. עוד מוקדם לדון במכלול יצירתה של קופולה, אך ב“חמש ילדות יפות“, כמו גם באבודים בטוקיו וכעת ב“מארי אנטואנט“, בולטת ההתעסקות בהתבגרותן ובבדידותן של ספק ילדות, ספק נשים צעירות.
מעניין לציין בהקשר זה סרט נוסף שיצא באותה שנה, אמריקן ביוטי. לדאנסט הוצע לגלם את אנג'לה, הצעירה אשר לסטר, בגילומו של קווין ספייסי, חושק בה (התפקיד גולם לבסוף בידי מינה סובארי). דאנסט, שבזמן ההצעה הייתה בת 15, דחתה את התפקיד בטענה שהיא אינה מעוניינת להצטלם ערומה מכוסה בעלי כותרת של ורדים או לנשק את קווין ספייסי.      
במחצית המאוחרת של שנות התשעים, עם צמיחת הפופולאריות שלה,  דאנסט החלה מופיעה בסרטים מסחריים, המכוונים בעיקר לנערות (אם כי, לעיתים, נשכניים קצת כלפי מושאיהן) כמו כשהמין היפה שובת, יופי מקומי, דיק, מעודדות צמודות, את מטורפת, אתה חתיך ואהבה לאורך כל הדרך. בהופעתה בתור מרי ג'יין ווטסון בסרט ספיידרמן ב-2002 (ובסרט ההמשך) דאנסט הבטיחה לעצמה מעמד של כוכבות בלתי מעורערת.
רבים מהסרטים שבהם השתתפה ניתנים לקישור באופן זה או אחר לתימה של ילדות מול נשיות. עם זאת, נראה שב“מארי אנטואנט” העיסוק בנושא ישיר לחלוטין. בסצנה שהוזכרה מראשית הסרט, כשהמלכה לעתיד עוברת את הגבול דרך אוהל מיוחד אשר הוקם לצורך העניין, עליה להותיר מאחור את כל אשר לה, את כל מה שהייתה. מארי אנטוניה, הילדה האוסטרית שנכנסה אל האוהל מצדו האחד, מגיחה מצדו ההפוך  כמארי אנטואנט, המלכה הצרפתייה. היא לבושה בהידור רב, פניה מאופרות בכבדות ולראשה פיאה מנופחת ומסולסלת. עם זאת, בשעת המפגש עם חצר המלוכה הצרפתית, אחת מדודות המלך מייד מציינת שהיא נראית ממש כמו ילדה.
אם כן, הנסיכה הצעירה משילה מעליה את זהותה הקודמת, ומקבלת עליה את זהותה החדשה. בחייה בארמון ורסאי (קופולה קיבלה אישור לצלם בארמון האמיתי, שם מתרחש רובו המוחלט של הסרט), שתי זהויותיה של מארי אנטואנט מתנגשות שוב ושוב. בלילה במיטה, ובבוקר כשהיא מתעוררת, לפני לבישת תחפושתה החדשה, נראית אנטואנט כאותה ילדה שהייתה קודם לכן. בטקס הנישואין חתימתה של אנטואנט על החוזה היא כשל ילדה, ובכל פעם שהיא ולואי ה-16 (ג'ייסון שוורצמן) נמצאים יחד, נדמה שהם משחקים באמא ואבא. מטרת נישואיה ליורש העצר הצרפתי היא ייצוב היחסים בין אוסטריה לצרפת, כאשר המימוש הקונקרטי של היחסים יתאפשר רק אם הזוג הטרי יוליד ילד, ורצוי בן זכר כמובן. אנטואנט נאלצת להתמודד עם בעלה, אשר אינו מגלה בה כל עניין ומעדיף לכלות את זמנו בתחביביו המשונים. לחץ רב מופעל על אנטואנט, חסרת הניסיון המיני, לממש את נישואיה ליורש העצר. הדעה הרווחת היא שהעניין הוא לחלוטין באחריותה ותלוי בה בלבד. הלחץ לממש את נישואיה, הוא בעצם גם לחץ לממש את נשיותה על ידי התעברות ולהותיר את הילדה שבה מאחור. כאשר, כעבור שבע שנים, אנטואנט מצליחה סוף סוף לעשות זאת, אנו איננו רואים אותה בהריונה, אלא רק לאחר מכן, כאם. גזרתה הנערית והצרה של דאנסט בולטת על רקע ארמון המלוכה הענק, וגם אחרי שלוש לידות זו נשארת ממש כפי שהייתה.
סרטה של קופולה, המבוסס על רומן של אנטוניה פרייז'ר, הוא לא אפוס היסטורי רחב יריעה, אלא סרט אינטימי המעביר את העולם דרך נקודת מבטה של גיבורתו. רוב הסרט עוסק בחייה האקסטרווגנטיים והדקדנטיים: המסיבות, חבריה להוללות, העוגות והממתקים, הבגדים והנעליים. זהו עיקר עיסוקה של המלכה. נראה שהסרט מבקש לומר כי זהו המפלט של אנטואנט מחייה הקשים, רק כך היא יכולה לשכוח את עקירתה מביתה ונחיתתה הקשה במשפחה ובארץ לא לה. גם בעזרת האנכרוניזם המכוון המלווה את הסרט (זוג נעלי אולסטאר המשתחל אל תוך הפריים, סגנון הדיבור העכשווי והפסקול), מארי אנטואנט היא אותה קירסטן דאנסט המוכרת מאין ספור סרטים אחרים בהם גילמה בחורה צעירה שתמימותה מרוסקת.
קירסטן דאנסט היא יותר מאשר עוד שחקנית יפה ומוכשרת. נראה שיש משהו בפרסונה שלה שמושך את אנשי תעשיית הקולנוע ללהק אותה שוב ושוב בתפקידים המשלבים אותה ילדותיות מהפנטת ובגרות עוקצנית. איכויות אלה של דאנסט תואמות מאוד את התקופה הנוכחית, בה בנות צעירות אינן תמימות כפי שהיו פעם, ובאות במפגש עם העולם הנשי הבוגר כבר בגיל צעיר יחסית. דאנסט מגלמת את אותה אמביוולנטיות של הילדה-אישה, ונושאת אותה עמה בבואה לגלם את המלכה הצעירה בסרטה של קופולה. כאשר דאנסט מגלמת את מארי אנטואנט, זהותה הקולנועית המורכבת של השחקנית מטפטפת אל תוך הדמות וגורמת לנו, לראשונה, להבין ולאהוב את המלכה שכולם כל כך אהבו לשנוא. 


דניאלה סתרן (26/03/07)
מארי אנטואנט. משתלטת על הרגשות
ראיון עם הערפד. ילדה ערפדית
נשים קטנות. כשמן כן הן
חמש ילדות יפות. התבגרות וטרגדיה
חמש ילדות יפות. לבד במגרש הפוטבול
יופי מקומי. צמיחת הפופולאריות
את מטורפת, אתה חתיך. לנערות
ספיידרמן. מעמד של כוכבת
מארי אנטואנט. תמימות מרוסקת
מארי אנטואנט. עם הבעל הלא מעוניין
אנטואנט. הלחץ לממש את נשיותה