13/11/2018
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Arthur Brown
  2. Howard Jones
  3. Marianne Faithfull
  4. Lady Gaga
  5. Useless ID
חדשים בג'אז באוזן
  1. David Murray/Saul Williams
  2. Sam Jones
  3. Pete La Roca
  4. Curtis Counce
  5. Perelman – Shipp
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

סיפורו של חייל
אי שם בשנות השבעים נוצר אחד מסרטי המלחמה הגדולים של כל הזמנים, עכשיו לראשונה בדי.וי.די. קבלו את Overlord, סרטו המפעים של סטיוארט קופר, שלמרות שנעשה לפני 32 שנה, הוא סרט החודש של האוזן השלישית 
לפני כשנה, כשסרטה התיעודי של זאן קסווטס Z Channel: A Magnificent Obsession  הגיע לאוזן השלישית, רגע מדהים נראה על המסך: תמונה מהפנטת בשחור לבן של עין שבתוכה תמונה של חייל נהרג. הסרט התיעודי גילה לנו שהפריימים המרשימים האלה שייכים לסרט מ-1975 בשם Overlord, שנעשה על ידי אחד בשם סטיוארט קופר ושהוצג בזמנו בערוץ הכבלים האלמותי, "ערוץ זד".
והנה לא עברה שנה, והוצאת קריטריון דאגה שהסרט המסתורי והמסקרן הזה יזכה לגרסת די.וי.די, שהופכת אותו לנגיש לעולם כולו. צפייה ב-"Overlord" מגלה מייד כי מדובר באחת היצירות החזקות והחשובות ביותר בז'אנר סרטי המלחמה.
סיפור ההפקה מספר, שמוזיאון המלחמה האימפריאלי הבריטי הזמין את סטיוארט קופר לעשות סרט תיעודי על פלישת כוחות הברית לחופי נורמנדי ב-6 ביוני 1944 – הידועה גם כ-D-Day. קופר, אמריקאי שהיגר לאנגליה, עבד בשנות ה-60 בארה"ב כשחקן בסדרות טלוויזיה ואף גילם תפקיד משנה בסרט המלחמה 12 הנועזים של רוברט אולדריץ', לצידם של ג'ון קסווטס, צ'ארלס ברונסון ולי מרווין. לאחר שעבר לאנגליה, הפך קופר לבמאי של סרטים תיעודיים (סרטו הקצר Test of Violence מופיע גם הוא בדי.וי.די של קריטריון). המוזיאון האימפריאלי שכר את שירותיו של קופר ונתן לו גישה לחומרים ארכיונים שצולמו על ידי צלמי מלחמה.
לאחר צפייה בחומרים, הציע קופר, שבמקום להפיק סרט תיעודי, הוא ייקח את החומרים הארכיונים ויבנה בעזרתם סרט עלילתי, שיתאר באופן דרמטי ורגשי יותר את האירועים ואת החוויות שעברו החיילים באותה התקופה. המוזיאון הסכים, והמשיך לעמוד לרשותו של קופר בספקו לו מדים מקוריים, אביזרים אמיתיים מהתקופה, יומנים שנכתבו על ידי חיילים בקרב וצוות מומחים למלחמה, שהיו ליועצים טכניים. קופר צפה באלפי שעות ארכיוניות, בחר חומרים, ליהק שחקנים לא מוכרים, הזמין את ג'ון אלקוט - הצלם שעבד באותה תקופה עם סטנלי קובריק - ויצא לשבועיים של צילומים דלי תקציב. אלקוט, מצידו, השיג מבחר של עדשות ישנות משנות ה-30, התאים אותן למצלמות החדשות, וניסה לצלם עם חומר גלם ותאורה, שיהפכו את החומרים הפיקטיביים החדשים לזהים כמה שיותר לחומרים הארכיוניים.
התוצאה מדהימה. היה אפשר לצפות לדוקו-דרמה מלחמתית ריאליסטית, המצולמת באופן מחוספס, עם חומרי גלם מלוכלכים ושרוטים. צפוי היה ש-"Overlord" ייראה כמו יצירה ניאו-ריאליסטית, שהעיקר בה אינן התמונות, אלא התוכן. אך החזון של סטיוארט והכישרון של אלקוט יצרו משהו גדול בהרבה: יצירה פיוטית יוצאת דופן, שלעיתים מזכירה את יצירותיו של אלן רנה, ולעיתים את הקולנוע הריאליסטי הבריטי של כיור המטבח. רגעים מסוימים נראים כמו לקוחים מסרט של קובריק, ויש כאלה שנראים כמו סרט של הרצוג. מה שהופך את "Overlord" ליצירה כה חזקה, הוא היכולת של סטיוארט לשלב בין הסגנונות השונים האלה ולגרום להם להרגיש כרצף אורגני ושלם של תמונות.
"Overlord" יוצר סגנון משלו, סגנון ייחודי וחד פעמי. המעברים בין השוטים שצולמו על ידי אלקוט, לבין השוטים שצולמו על ידי צלמי המלחמה, חלקים ביותר, ובשניהם יש אלמנטים ליריים מפתיעים. שם הסרט מתייחס לשם הקוד שקיבלה משימת הפלישה של בנות הברית לאירופה. סטיוארט החליט לספר את סיפור הפלישה מנקודת מבטו הסובייקטיבית של גיבורו – נער שנקרא לשרת את מדינתו במלחמה ומפחד למות. המבט הסובייקטיבי מאפשר לסטיוארט להשתמש בשוטים התיעודיים כאילו מדובר בחזיונות סוריאליסטיים במוחו של הגיבור. באופן זה, צילומי התעודה של המלחמה מקבלים מימד אימתני במיוחד: מצד אחד הם אמיתיים, ומצד שני הם מסוגננים כמו חלום בלהות שהופך למציאות.
השילוב בין חומרי הארכיון לבין ההפקה דלת התקציב הופך את "Overlord" לסוג סרט בלתי אפשרי – אפוס מלחמתי אינטימי. הגיבור, טום בדואז (בריאן סטירנר), הוא דמות עדינה, שקטה ותמימה. הקצב של הסרט הוא קצב של התבוננות. אין דרמות גדולות ונקודות מפנה במובן הקלאסי. אין סיפור של ממש, אלא אווירה שהולכת ומצטברת, דרך שינויי הפוקוס בין התיעודי לפיקטיבי. נוצרת תחושה שאלקוט וסטיוארט יושבים מאחורי מצלמתם, מתבוננים וממתינים. הם ממתינים שמשהו יקרה. הם צופים בגיבור שלהם עובר אימונים, מתחבר לעמיתיו, מתאהב בנערה וכותב מכתבים. עצם ההמתנה מייצר את הייאוש והחרדה. מהרגע הראשון הבמאי גורם לנו להבין, שהסרט מתעד את הליכתו הבלתי נמנעת של טום אל המוות. בשלב מסוים אפילו טום נהיה מודע לכך. הוא פשוט מקבל את העובדה שהוא הולך להיהרג בקרב. אך איזה מן מוות זה יהיה? מוות הרואי וטרגי? או שמא מוות בנאלי וחסר משמעות? והאם יש הבדל?
הצלחתו הגדולה של "Overlord" בהפיכת תמונות גדולות, מרוחקות, “אובייקטיביות” ומהממות, לחלק מתודעתו של הגיבור. הידיעה שהחומרים שאנו צופים בהם אינם פיקטיביים אלא צולמו על ידי צלמי מלחמה, הופכת את חוויית הצפייה למפעימה. המטמורפוזה מתעודה לתודעה עומדת במרכז הסרט. סצנה קצרה בה חיילים בסירה מתהפכים בים סוער, סיקוונסים בהם מכונות ענקיות ומפלצתיות מפרקות גדר תיל, שוטים שמראים הפצצה מנקודת המבט של המטוס - הן דוגמאות לאימאז'ים החזקים והקשים, אך בו זמנית יפים ופיוטיים, שהסרט מייצר. סטיוארט, שנותן לנו להתפעם אל מול התמונות יוצאות הדופן הללו, יודע שבסופו של דבר התמונות החזקות ביותר הן אלה של פני החיילים, היודעים שבעוד דקות ספורות הקרב יתחיל ומותם יגיע. הקונטרסטים האלה בין האישי לאפי, בין האינטימי למפלצתי, בין התיעודי לפיקטיבי, בין היומיומי לטרגי, ובין החלום למציאות, הם שמקנים ל-"Overlord" עוצמות שלא יתוארו.


פבלו אוטין (01/05/07)
התכנית הייתה לעשות סרט תיעודי
Overlord. חייל הולך אל מותו
Overlord. קןבריק, רנה, הרצוג
Overlord. בין האינטימי למפלצתי
Overlord. בין התיעודי לפיקטיבי
Overlord. בין היומיומי לטרגי
Overlord. ממתינים שמשהו יקרה
קופר. סגנון ייחודי וחד פעמי
 




Crazy World Of Arthur Brown Deluxe Edition

מארז מפואר של אחד מאלבומי הפסיכדליה האנגלים הטובים ביותר בכל הזמנים בניצוחו של ארתור בראון, שהשפעתו נעה בין אליס קופר ועד פרודיג'י נחת ברעש מהדהד ואיתו משלוח של תקליטים חדשים. לרשימה המלאה

בלאק פריידי 23-24.11

השישי יהיה שחור. השבת תהיה מלכה. פרטים רבים ובקרוב

לראשונה בDVD: רחובות האתמול

שבע שנים לפני רצח רבין הציג המותחן הפוליטי של ג'אד נאמן (מסע אלונקות) את הלא יאמן. שלושים שנה אחר כך אנחנו גאים להציג את היצירה החשובה לקניה ולהשכרה. בלעדי אצלנו

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון