21/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

לחסל את האס
הקולנוע ההוליוודי הוא קולנוע פרוידיאני, וסרטי ההימורים הם אולי הז'אנר האדיפלי מכולם. דניאל פאיקוב צולל אל Lucky You, ועוד כמה סרטי קלפים וז'יטונים
זה תמיד מתחיל באותה הצורה. חדר חשוך, שולחן פוקר עגול, עשן סיגריות. סכומי עתק מחליפים ידיים באיטיות מסחררת. מסביב לשולחן – פרצופים מבוגרים, מכוערים, שופעי אופי. כולם חוץ מאחד. הג'וקר שבחפיסה הוא בחור צעיר, יפה תואר. מגלם אותו, לא במקרה, כוכב הוליוודי עולה. פעם זהו מאט דיימון בתחילת דרכו (ההימור האחרון), פעם קלייב אוון רגע לפני הפריצה (Croupier), פעם אריק באנה, כבר לא כל כך צעיר אבל במצב שמיש (Lucky You).
סרטי הימורים אינם נחשבים לז'אנר, בקושי לתת-תת-ז'אנר. בעיקר מסיבות טכניות, פשוט אין מספיק מהם. אבל אלה שישנם מהווים העתק מושלם אחד של השני. בין הנער מסינסינטי מ-1965 ל-”Lucky You” מ-2007 הנוסחה לא השתנתה כהוא זה. קחו קלפן צעיר ופוחז (אריק באנה במקרה של “Lucky You”), הוסיפו לוקיישן אקזוטי (לאס וגאס), דמויות רקע צבעוניות (רוברט דאוני ג'וניור, הורשיו סאנז, צ'רלס מרטין סמית), אינטרס רומנטי (דרו בארימור), המשחק הגדול אשר בקצה האופק, וערבבו היטב. והחשוב מכל – אל תשכחו דמות אב.
הקולנוע האמריקאי הוא קולנוע פרוידיאני, קולנוע של אבות ובנים, וסרטי הימורים הם אולי הז'אנר האדיפלי מכולם. בכל סרט הגיבור הצעיר מתמודד מול מהמר מבוגר ממנו, אביו המטפורי, בשאיפה להביס אותו ולקחת את מקומו. “Lucky You” לוקח את הקונבנציה הזו צעד אחד קדימה ומחליף אב מטפורי באב ביולוגי. מגלם אותו רוברט דובאל, ולאורך הסרט הוא ובאנה מגלגלים ביניהם מערכת יחסים של אהבה ושנאה, תגמול והענשה, טינה וחרטה וגעגועים לעבר. הכל דרך משחקי קלפים.
אם “Lucky You” מסתפק באב אחד, סרטי הימורים אחרים מתהדרים בשניים או יותר. בהעוקץ, רוברט רדפורד נוקם את מותו של אב אחד (הנוכל השחור רוברט ג'ונס), זוכה להדרכה ברזי המקצוע מאב שני (פול ניומן), הכל כדי לחסל את השלישי (הגנגסטר האימתני רוברט שאו). ב"הנער מסינסינטי", סטיב מקווין מתמודד מול מהמר ותיק (אדוארד ג'י. רובינסון), נבגד על ידי האדם שגידל וחינך אותו (קרל מאלדן), בעוד אב שלישי (ריפ טורן) מושך בחוטים מאחורי הקלעים.
“תמיד יש איזשהו נער, הלא כן?”, שואל רובינסון העייף. לא רק שיש נער, אלא "סינסינטי", יותר מרוב הסרטים, מקפיד להדגיש את המטאפורה של תחרות הפוקר כטקס התבגרות. מקווין הוא הנער (The Kid), ותבוסתו של רובינסון תהפוך אותו סוף כל סוף - וכמו שמספר דמויות שונות טורחות לציין – לגבר (The Man). דמויות האב שמקיפות את מקווין אינן רק תפאורה – כל אחד מהם מציע מודל שונה של גבריות. רובינסון הוא בעל ניסיון וחוכמת חיים, אך זקן ואימפוטנט. מאלדן הוא האז-בין, קרנן, חלש אופי, חסר ילדים. רק טורן, האנטגוניסט, מהווה מודל רלבנטי לחיקוי  - חזק, רב און, שולט בגורלו במקום לסמוך על מזל או כישורי משחק. במי מהשלושה יבחר הנער?
אם יש לסרטי ההימורים אב מטפורי בקולנוע, זהו ז'אנר המערבון. זה מתחיל בשמות המשחקים (שימו לב למצלול המילים "Texas Hold 'Em”) ונמשך באסתטיקה, בתכנים, במבנה העלילה, במגוון הדמויות. המערבון נמצא בנסיגה כבר עשרות שנים, אבל בסרט הימורים עדיין תוכלו לראות אקדוחן צעיר מגיע לעיירה ומבקש לערוך דו קרב עם השריף האגדי. רק בלי כובעים, בלי אקדחים ובלי שיחים מתגלגלים.
האידיאולוגיה של ז'אנר המערבון היא גם זו של סרטי ההימורים - ניצחון כמימוש עצמי. כמו האקדוחן, המהמר הוא בודד, חסר כל, יכול לסמוך רק על עצמו ועל כשרונו. רצונו היחיד הוא לכבוש - את השממה או את שולחן ההימורים. ובגלל שזאת אמריקה, הניצחון ניתן לכימות, נמדד בכסף. אך בעוד סכומי כסף משחקים תפקיד חשוב בסרט ההימורים, לסרטים עצמם יש נטייה להתכחש לעולם המושגים הקפיטליסטי שהם פועלים בתוכו. כמעט כל אחד מהם יכלול סצנה בה דמות כזאת או אחרת תבהיר לנו שהכסף הוא שולי, לא חשוב, רק אמצעי כדי לעקוב אחרי המנצחים והמפסידים. האמנם?
בגלל היתממות זו, סרטי ההימורים מצליחים לרקוד על שתי החתונות. הם גם מהפנטים אותנו עם ערמות של ז'טונים וגם שומרים על עמדה מוסרית גבוהה. אנחנו אולי מהמרים על כסף – הם מנסים להגיד לנו – אבל משחקים על כבוד. לכן "העוקץ", למרות שהוא עוסק בעולמם של נוכלים, מתעקש למצוא אמתלה למעשה המרמה הגדול שאינה כלל קשורה לכסף אלא לרגשות סנטימנטליים. רדפורד בעצם לא רוצה לרפד את כיסיו אלא לנקום את מות חברו. הכסף הוא רק בגדר בונוס.
אולי בגלל שהם מציגים תפיסת עולם ספק נאיבית ספק צבועה ושקרית, סרטי ההימורים נוטים לדחות אוטרים ולמשוך במאים קונבנציונליים. בעוד בסרטיהם של סקורסזה (קזינו) וסודרברג (אושן 11) ההימורים נשארים בעיקר ברקע, סרטי ההימורים פרופר שייכים לבמאים נטולי חותם אישי - החל מנורמן ג'ואיסון ("הנער מסינסינטי"), דרך ג'ורג' רוי היל (“העוקץ"), קרל רייץ (המהמר), מייק הודג'ס (“Croupier"), ג'ון דאל ("ההימור האחרון") ועד קרטיס הנסון (”Lucky You”). לא כולם נופלים לכל הקלישאות האפשריות, אבל אפילו אוטר כמו פול תומס אנדרסון נאבק בהן בקושי רב. בסרטו הראשון, Hard Eight, אנדרסון מציג לנו מהמר מבוגר מאמץ לחיקו עכבר קזינואים צעיר וכושל. החידוש של אנדרסון מסתכם בהעלאת הסבטקסט לטקסט - קונפליקט האב שהיה חבוי ומשני בסרטי הימורים קודמים הפך לגלוי ומרכזי.
ניתן לברוח מנושא האבהות אך לא להתחבא. גם ב"Croupier", למרות שדמות האב נשארת בשוליים לכל אורך הסרט, היא עושה קאמבק בסופו וטורפת מחדש את הקלפים. נושאים רלבנטיים יותר, כמו הפסיכולוגיה של המהמר, אינם זוכים לאותה מידה של תשומת לב. למעט הגישושים החלקיים של "המהמר" (על פי תסריט של ג'יימס טובאק), רק רוברט אלטמן בסרטו California Split מציע ניתוח רציני - ומצחיק מאוד - של ההתמכרות להימורים. אליוט גולד וג'ורג' סגל מככבים כזוג סמול-טיימרים המגלים שהם מסוגלים להעניק מזל אחד לשני, והופכים לחברים בלב ובנפש. נושא האבהות קיים גם כאן – גולד מנהל משק בית עם זוג זונות, אחת אימהית, השנייה אינפנטילית. אך את מרכז הבמה תופס הייאוש האינסופי של חיי ההימורים. המשחק הגדול לבסוף מופיע, אך אינו מצליח למלא את הריקנות. המבקר מאתיו ויילדר תיאר את הסצנה בה סגל מנסה להסביר לגולד את חוסר הטעם של המכה הגדולה בתור הרגע השומם והמפחיד ביותר בקולנוע האמריקאי. הוא לא היה רחוק מהאמת, אך מול התהום חסר התחתית של "קליפורניה ספליט", האופטימיות של סרטי ההימורים האחרים - ו"Lucky You” ביניהם - נשמעת חלולה לא פחות.




דניאל פאיקוב (03/10/07)
Lucky You. הבן
Lucky You. האב
Lucky You. הבן מול האב
העוקץ. רדפורד הבן, ניומן האב
הנער מסינסינטי. בן ושלושה אבות
ההימור האחרון. לא ז'אנר של אוטרים
Croupier. האב יעשה קאמבק
California Split. יאוש המהמרים