07/12/2019
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

האופק אין לו סוף
המיקום הריאליסטי בעיירה דרום אמריקאית נידחת, בשילוב מימד מיתי המזכיר אגדות ילדים, מציבים את Silent Light, ואת יוצרו, קרלוס רייגדאס, גבוה ברשימת היוצרים שהבטיחו ועכשיו מקיימים. קבלו את סרט החודש של האוזן השלישית
כמעט בכל תעשיית קולנוע בעולם ישנו במאי אחד יוצא דופן, שמעורר בחבריו לתעשייה רגשות מעורבים, בהם הערצה, תיעוב, קנאה וזלזול. לא נדיר שבמאים "מקובלים", אשר עומדים מאחורי שוברי קופות מקומיים ובין לאומיים, כאשר נשאלים על האהוב/שנוא עליהם מבין יוצרי הקולנוע של ארצם, עונים יחד, פה אחד, שם אחד. במקרה של איראן סביר שיהיה זה עבאס קיארוסטאמי, אשר מצליח בפשטות מופלאה להמציא את הקולנוע כל פעם מחדש. בטיוואן, צאי מינג ליאנג, מושך המעטפות ומערבל הז'אנרים, שסרטיו הם חגיגות של שתיקה, מסדרונות, פורנוגרפיה, שירי פופ סיניים ופרנסואה טריפו. בהונגריה בלה טאר, המאסטרו של השוטים הארוכים, המוסיקה הרפטטיבית, החרדה האפוקליפטית והצעדות האינסופיות. Silent Light הוא סרטו של במאי המשתייך לסוג זה של במאים, קרלוס רייגאדאס שמו וארץ מוצאו מקסיקו.
בניגוד חריף לקולנוע האלים והאינטרקונטיננטלי של אלחנדרו גונזלס אינריטו (בבל, אהבה נושכת), או לאקלטקטיות התמוהה אך לעתים אפקטיבית של אלפונסו קוארון (הילדים של מחר, הארי פוטר והאסיר מאזקבן, ואת אמא שלך גם), עומד הקולנוע של קרלוס רייגאדס עשיר ומזוקק וחריף. בגיל שלושים ואחת, אחרי שלמד משפטים ושיחק בקבוצת רוגבי מקומית במקסיקו, נטול כל השכלה קולנועית קודמת, סיים רייגדאס את סרטו הראשון, יפן, אשר הציג בפסטיבל קאן וזיכה אותו בציון לשבח לסרט ראשון (מצלמת הזהב). הסרט זכה בפרסים רבים ברחבי העולם, וכמו כן בכמות לא מבוטלת של קריאות בוז. ב-2005 הציג בתחרות הרשמית של קאן את סרטו השני Battle in Heaven, הקיצוני הרבה יותר ומוערך הרבה פחות. “Silent Light” הוא לפיכך סרטו השלישי, וכמו כן, זה המסמן אותו כבמאי אופקי.
ישנם במאים אשר העולם הקולנועי שלהם ברור ויציב, וכמעט בלתי אפשרי למצוא סרט מתוך מכלול יצירתם אשר חורג מעולם זה. רובר ברסון (הנידון למוות ברח) ומיכאל הנקה (משחקי שעשוע, מחבואים), או טאר ומינג-ליאנג המוזכרים למעלה, הם דוגמא ראויה, ואותם ניתן לכנות במאים אנכיים, כאלה העומדים במקום אך מתקדמים אט אט למעלה. סוג אחר של הבמאים הם אלה אשר דואגים להפתיע את עצמם, כמו את חסידיהם ושונאיהם, וחולשים על פני כל ז'אנר אפשרי. לארס פון טרייר (רכבות לילה, רוקדת בחשיכה, הבוס הגדול), סטנלי קובריק (הניצוץ, ד"ר סטריינג'לאב, עיניים עצומות לרווחה) וגאס ואן סנט (איידהו שלי, סיפורו של וויל האנטינג, אלפנט) הם דוגמאות קלאסיות, ואותם ניתן לכנות במאים אופקיים, היינו כאלו הזזים כל הזמן קדימה, על קו שהולך ומתמתח. למה נדמה שרייגדאס שייך לסוג זה של במאים? מהסיבה שסרטו השלישי שונה כל כך מסרטיו הקודמים, עד כדי כך שכמעט קשה להאמין שאותו במאי ביים אותם.
“Silent Light” הוא סרט שקט ועדין להפליא, הנוגע בנימים העדינים של הקיום האנושי. פעולתו של רייגדאס כבמאי היא ייחודית ומורכבת. הוא ממקם את סיפורו בעיירה נידחת בדרום אמריקה, אשר כל תושביה הם אריים, גרמנים והולנדים, הדוברים ניב גרמני עתיק הנקרא Plattdeutsch. זהו מן הסתם הסרט הראשון אי פעם הדובר את השפה הזו. פרט לכך, מעט מאוד מקסיקנים קיימים בסרט, ומעט ספרדית נשמעת בו, ובכל זאת, הוא נבחר לייצג את מקסיקו בקטגוריית הסרטים הזרים של פרסי האקדמיה האמריקאית (מסתבר שזה חוקי, לשמחתם של רבבות הדואגים לגורלם של הסרטים הישראליים רוויי הצרפתית שנעשו בשנה האחרונה). העלילה הפשוטה, המגוללת את התמודדותו של אב משפחה עם התערערות אמונתו הדתית עקב יחסיו הנסתרים עם אשה אחרת, ממוקמת בעיירה הזו ובכך מאפשרת לרייגדאס, בלשונו, להביא את הדמויות והמהלכים העלילתיים למימד מיתי המזכיר אגדות ילדים, ומעורר מתוכם יסוד ארכיטיפי המאפשר לו לדבר - באמצעות דמויות האיכרים, הילדות זהובות השיער והאמהות חמורות הסבר - על הקוסמוס, על הקשר המורכב והמיסטי של האדם והאל, תוך התייחסות לשנים של חיטוט בקשר הזה לאורך ההיסטוריה של הקולנוע. אנדרי טרקובסקי, רובר ברסון, טרנס מאליק, אינגמר ברגמן ומעל לכל קארל תיאודור דרייר, קיימים ברבים מהפריימים והמהלכים הנרטיביים והפואטיים של הסרט, עד כדי כך שרייגדאס אפילו הואשם בהעתקה. הוא מבחינתו שלם וגאה בחותמותיהם של הבמאים מהם הושפע, ואינו מכחיש שחלקו האחרון של הסרט הוא מחווה ישירה לסרט האהוב עליו בכל הזמנים, אורדט, של הבמאי הדני דרייר הנזכר לעיל.
הדבר המשמעותי ביותר בפעולה של רייגדאס כבמאי, היא שהוא משכיל להשריש את דמויותיו המטאפיזיות חזק באדמה, כדי לייצר תמונה מורכבת באמת, המשלבת ארציות כמעט תיעודית עם ייצוג ארכיטיפי של נצרות, בשימוש חכם הן במצלמה ככלי אשר כפי שהוא מתעד ומנציח את המציאות, הוא גם בורא מציאות אחרת והן בשחקנים, אשר כולם נטולי רקע במשחק או כל כוונה שהיא לשחק. כל כך הרבה מילים כבר נכתבו ואפילו לא הספקתי לדבר על שוט הפתיחה ושוט הסיום, שאולי ראויים למאמר משל עצמם, ורק אלהים יודע איך לעזאזל הם נוצרו. רייגאדאס עצמו לא חושף פרטים וטוען שאין שם שום דבר שאינו אופטי או עוצב מחדש באמצעים דיגיטליים. זכייתו של הסרט בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן ה-60, לא הייתה הפתעה גדולה. סרטו השלישי והנפלא בועט אותו בגאון מקרב הבמאים הצעירים והמבטיחים היישר אל לב ליבם של הבמאים הצעירים והמקיימים.
אחרי הצפייה אתם מוזמנים לבדוק את הלינק הזה, ראיון מוקלט עם רייגאדאס מפסטיבל הסרטים בלונדון.



אסף קורמן (06/08/08)
סרטו השלישי של רייגאדאס האופקי
Silent Light. מדברים פלאטדויטש
עיירה דרום אמריקאית שתושביה אריים
התערערות האמונה אל מול האהבה
בעקבות “אורדט” של דרייר
דמויות מושרשות באדמה
שחקנים ללא כוונת משחק
רייגאדאס. פרס חבר השופטים בקאן
 




אוזןבר: פתוחים לאירועים סגורים

הרמת כוסית / כנסי חברות / אירועים סגורים / מסיבות יומולדת / הזמינו עכשיו! כאן הפרטים

אוסף נדירים בלתי נפוצים

מגוון גדול של תקליטים במצבים מצוינים ובמהדורות מוקדמות הגיע בעיתוי חגיגי של ספטמבר בואך אוקטובר. הנה פירוט. נתראה בחנות

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

צ'רלי מגירה – הרטרוספקטיבה בתקליט כפול

צ'רלי מגירה, גבי אבודרהם בשמו האמיתי, הוא מגדולי גיבורי הגיטרה שיצאו מארץ הקודש, אך לא ידעו להכיל אותם. מגירה נאלץ לנדוד לברלין, שם קץ לחייו. אמן טהור, פראי ואוטנטי. גיטריסט גאון וחיית במה, שהרטרוספקטיבה החדשה עושה עמו צדק ומנציחה במלוא הדרה את פועלו של היוצר שמת. בקרוב על מדפי האוזן

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון