21/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Primus
  2. Pearl Jam
  3. Kevin Morby
  4. Love Sculpture
  5. ג'נגו
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

הוגו לנצח
ב"הוגו 2" חוזר יאיר לב אל אביו ובוחן מחדש את האיש, שבנעוריו הצליח לשרוד את המלחמה הנוראה ובזקנתו נאלץ להתמודד לראשונה עם חוסר אונים מוחלט. "הוגו 2", סרט על זיכרון, משפחה וגיבורי על, מוקרן בימים אלה באוזןבר

זאת הייתה שנה שבה שוב הצטמצמו הגבולות הדקים ממילא של הז'אנרים. דוקו אנימציה בואלס עם באשיר והדוקו-דרמה האגדה על ניקולאי וחוק השבות של דוד אופק הן רק הדוגמאות הישראליות. Redacted הנועז של בריאן דה פלמה משתמש בסרטוני היו-טיוב ומשחזר אותם מחדש, כדי ליצור פמפלט פוליטי נגד המלחמה בעירק, ולורן קנטה, הזוכה הגדול בפסטיבל קאן, יוצר את בין הקירות, המבוסס על ספרו הביוגרפי של פרנסיס בגודו, מורה במקצועו, שקנטה הופך אותו לשחקנו הראשי. יוצרי הקולנוע העכשווי מושכים אל הקצה, מכליאים בין ז'אנרים; הקהל כבר מדבר בשפה באופן שוטף וקולח ולכן נוצר חלל חדש של משמעות, סמיולוגית, רב שכבתית ופנימית של המדיום. כמובן שגם ההתפתחויות הטכנולוגיות - המעבר לצילום דיגטלי בעיקר - מבצעות מהפכה רבתי בדרך העשייה של סרטים.
סרטו של יאיר לב, הוגו 2, מתייחס במובן מסויים לתהליכים אלה ומגיב להם. “הוגו 2“ הוא המשך להוגו, סרטו התיעודי הראשון של לב, ובו הוא מנסה לתקשר עם אביו ניצול השואה. לב משתמש במצלמה כדי לשבור את החומה הרגשית שהייתה תמיד ביניהם ודרך הסרט להגיע לדיאלוג אמיתי.
כמעט עשרים שנה אחרי חוזר לב לאביו ומצלם את "הוגו 2". אחרי שקיבל פנייה מערוץ 8 להקרין מחדש את "הוגו" ביום השואה, הבין לב שהמאסטר של הסרט שלו במצב בליה מתקדם. הקלטת מלאה דרופים (הפרעות דיגטליות שמעוותות את התמונה) ואינה מתאימה לשידור. לב, שנכנס מחדש לחדר העריכה כדי לנסות "להציל" את הסרט ולהביאו לשידור, מתחיל להגות על שניותה של התמונה הדיגטלית, על אי עמידותה בזמן. הרהור זה גורם לו לחשוב שוב על הפרוטגוניסט של סרטו, אביו. הוא מזהה בדעיכתו הטכנית של העותק את הזדקנותו של אביו, וגם את העובדה שניצולי השואה החיים מתמעטים, ועם הסתלקותם עלול להיעלם זיכרון השואה כולו. מחשבות אלה גומרות בלבו של לב החלטה, להתחמש מחדש במצלמה ולחזור אל אביו, לצלם אותו שוב ולראות האם השתנה משהו בתפיסתו את אותם ימים נוראים במחנה הריכוז; בתוך כך גם לבחון את יחסיו עם נכדו, בנו של לב; ואולי יותר מהכל, לנסות לעשות את הבלתי אפשרי ולהשאיר חי, עוד זמן מה לפחות, את אותו זיכרון חמקמק.
הסרט מקבל את הכותרת "הוגו  2 " ומוצג כסרט המשך לסרט הראשון. כידוע, לא נהוג ליצור סרטי המשך לסרטים דוקומנטריים. רוב סרטי המשך בתרבות הפופלרית מנסים לשמור על המומנטום של 'גיבור על' מצליח, להיכנס שוב אל עולמו ולחשוף עוד טפח מאישיותו וכוחותיו - כאלה הם המשכי רמבו, רוקי, בטמן, סופרמן וכד'. אין ספק שלב, הידוע במילייה הקולנועי הישראלי כמורה אנרגטי וידען (גם של כותב שורות אלה), מודע לכך, ולכן עולה השאלה למה התכוון המשורר. מדוע החליט לעשות סרט "המשך" דווקא? אולי כי לב רואה באביו את אותו 'גיבור על' ולכן זה טבעי בעיניו להמשיך לספר את סיפור גבורתו. בשני הסרטים לב מסתכל על אביו מלמטה - זהו האיש שניצח את הגהינום, שהמוות ריחף מעליו אך הוא הצליח, כקוסם ממש, לחמוק מגורלו הנורא. הוגו חוזר ואומר בסרט, שיאיר לא היה מחזיק במחנה אפילו יום - קביעה מוזרה כשהיא יוצאת מפיו של אב שהיה בתופת ויצא ממנה חי, ובנו הוא הוכחה חותכת לכך. אך הוגו בשלו, הוא לא רואה זאת כך; הכוחות האלה, הגבורה הזאת, לא עוברים מדור לדור.
אך כאמור, סרט המשך הוא גם הצצה נוספת לעולמו של הגיבור והערכה מחודשת של גבורתו. הוגו שאנחנו פוגשים עכשיו הוא גיבור שמתמודד עם אימה אחרת, הזקנה. המאבק הוא יומיומי, סיזיפי, קשה מנשוא. הוגו, איש עם כבוד עצמי ושליטה עצמית, מתקשה מאוד להתמודד עם חוסר האונים שמתלווה אל המערכה האחרונה של החיים. במהלך הסרט הוא הופך לאדם ממורמר יותר ועקשן יותר משהיה עד עכשיו, מה שיוצר מרחק חדש בינו לבין בנו. הפעם המצלמה היא כלי מרתיע; הוגו רוצה להיזכר בצעירותו ובגבורתו. המצלמה מתעדת כרגע רק את נבילתו והוא מתכחש לה; כאיש חפץ חיים וחכם, הוא מזהה את כוחה של המצלמה ורואה בה איום. הפעם הניסיון של לב לפרוץ את המחסומים ביניהם עובד הפוך, והקשר המתרחק הופך למלחמת כוחות של ממש. הוגו אל מול המצלמה מתנהג כבריון; הוא משחק משחקי מחבואים עם בנו, כשהוא בורח לו מהפריים בעזרת 'הקלנועית' שלו. הוא מתנגח בבנו וזורק לעברו פרובוקציות, כמו המשפט על כך שלא היה שורד את המחנות.

השיא מגיע כשהוגו מדבר על ימי המלחמה ההיא. נקודת השבר שהגדירה את חייו ולמעשה מתפקדת כ-Raison D'etre של עולמו, זאת שהפכה אותו מילד לגבר. פתאום, בחלוף השנים, כשהוגו מתגעגע לימי צעירותו, לימים שהיה חזק ובריא, הנוסטלגיה פורצת באופן מעוות. "בוכנוולד היה משחק ילדים", הוא פוסק בדרכו השחורה. מבחינתו, הוא היה עובר את זה שוב. הצהרה מצמררת זו מספקת מימד חדש לכל התפיסה של זכרון השואה וזכרון בכלל. פרימו לוי כתב בזמנו שימיו במחנה נראים לו הרגעים היחידים בחייו שהיו בצבע, מפני שהוא זוכר כל פרט בבירור, כל רגע מוחשי, חי וקיים בו. הוגו עמד שם מול המוות, מול חוסר האונים, אך אז הוא היה יכול לו - הוא היה צעיר, אמיץ, ספורטיבי, הפחד לא הפחיד אותו, וכך ירצה להיזכר. לזכרון הנורא ההוא מתווספת איזו ערגה, כמעט געגוע, לאותה נקודה נוראה ממנה הוא נחלץ בחיים.

אל מול הוגו, באירוניה עצובה ומכוונת, פונה מצלמתו של לב גם אל  גיזי אשתו של וילי, דודו של לב, ניצול שואה שהיה לדמות מפתח בסרט הראשון ומאז נפטר. גיזי, אישה אצילה,  כבר בת 92, מדברת בשצף אל מול חסכנותו העיקשת של הוגו, מתוך הבנה שהמוות משיג אותה. היא מוותרת למוות, אפילו מחכה לו. היא מתגעגעת לוילי, השואה היא כבר אפיזודה רחוקה. "החיים אינם חיים", היא אומרת, "אם אינך יכול לחצות את החדר מהדלת לחלון בלי להתעייף". החיבור בין שתי הדמויות הטרגיות אך המודרניות האלה, הוגו וגיזי, מייצר פרספקטיבה לזקנה, ושתי הדמויות מאירות אחת את תפיסת עולמה של השנייה. אם וילי היווה את הצד השני של הוגו בסרט הראשון, הצד השקט והמחוייך, היעדרותו מודגשת על ידי הפגישות עם גיזי ובכך האלמנט של "שכחת השואה" הופך מוחשי כמעט, פיסי. זוהי מחווה אנושית מאד אך גם אכזרית.

אכן "הוגו 2" הוא סרט המשך אכזרי, כי הוא מציג את הגיבור באור הדמדומים. העתיד, נכדו של הוגו, נרתע ממנו; ההווה, בנו,  מצלם אותו; והעבר, השואה, זוהרת לה מאחור. אם הוגו הראשון היה סרט על החיים שאחרי, "הוגו 2" הוא סרט על הזיכרון עצמו. והזיכרון, על פי גיבורו החד פעמי, הוא מה שאתה עושה ממנו; זהו הקרב האחרון ולכן יש לנצח בו. מבלי לדבר על זה יותר מדי, זהו סרט שמתעד באופן חד, לפרקים מצחיק אבל תמיד כואב, את מאבקם הבלתי נגמר של אלה שהיו שם.

* המאמר פורסם לראשונה במגזין הסינמטק


תום שובל (04/03/09)

בעקבות רמבו ורוקי
הנכד, הסב ומאחורי המצלמה - האב
יאיר לב. ניסיון לפרוץ את המחסומים
הוגו. להשאיר חי את הזיכרון החמקמק
האב והבן בימי “הוגו“. מי הוא שורד