24/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

עשרה ימים של שכרון חושים
לקראת נסיעתו לקאן, ודיווחיו היומיים הצפויים באתר זה, אסף קורמן מסביר איך ולמה רצה הגורל שיגיע אל מחוז חפצם של אוהבי הקולנוע, ומה הוא צפוי לראות שם

קוראות וקוראים יקרים,
אפצח ברקע של מסע זה. אני חלק מהמשלחת הישראלית בקאן, ערכתי את סרטה החדש של קרן ידעיה שיציג בפסטיבל במסגרת מיוחדת. פרט להיותי עורך, אני גם במאי, וסרטי הקצר מותה של שולה הציג בפסטיבל הזה בשנת 2007. השנה אבקר בפסטיבל בפעם הרביעית, אך בניגוד לפעמים הקודמות, אתאמץ בתום יום מפרך, אחרי צפייה בשלושה או ארבעה סרטים, להנפיק בעבורכם דיווח ממוקד, הישר מפסטיבל הקולנוע החשוב והמרתק בעולם.

השנה יותר מבכל שנה אחרת, יש לנו, שוחרי הקולנוע, סיבה למסיבה. עוד לפני פרסום רשימת הסרטים שיוקרנו בפסטיבל בבכורתם העולמית, גל עצום של שמועות אפף את עולם הקולנוע. יצא כך שבשנה אחת כמות יוצאת דופן של במאים חמים סיימו את סרטיהם החדשים בזמן. במסגרת התחרות הרשמית, באולם הקולנוע העצום על שם האחים לומייר, לצד הכוכבים המובהקים, בהם קוונטין טרנטינו, פדרו אלמודובר ואנג לי ואחרי יריית הפתיחה הנוצצת עם סרט התלת מימד החדש של פיקסאר UP, יוקרנו בפסטיבל סרטיהם של שורת במאים מאתגרים, שכמעט בכל סרט שלהם ממציאים את הקולנוע מחדש. בראש רשימה זו עומד בגאון לארס פון טרייר הדני כשלצדו ניתן למצוא את מיכאל הנקה האוסטרי, צאי מינג ליאנג הטייוואני, גספר נואה הצרפתי, פארק צ'ן ווק הדרום קוריאני ואיליא סולימאן הפלסטיני. ואם רשימה זו לא מספיקה כדי לגרום לכם להזיל ריר, אולי יעשו זאת סרטיהם של אלן רנה וז'אק אודיאר הצרפתים, קן לואץ' ואנדראה ארנולד הבריטיים, ג'וני טו ההונג קונגי, ג'יין קמפיון הניו-זילנדית, ברילנט מנדוזה הפיליפיני או קרן ידעיה הישראלית, שסרטה יוקרן מחוץ לתחרות, לצד 14 סרטים של במאים נוספים, בהם פאני ארדן, מישל גונדרי, טרי גיליאם, רובר גידיגיאן, סאם ריימי, מרינה דה ואן, אלחנדרו אמנבר ועוד.

את מסגרת "מבט מסוים", השנייה בחשיבותה בפסטיבל, יפתח השנה הסרט האיראני Nobody knows About the Persian Cats של הבמאי בהאמן גובאדי. לצדו, באולם המכובד לא פחות על שם מבקר הקולנוע אנדרה באזין, יוקרנו במהלך השבוע כעשרים סרטים של במאים ותיקים וצעירים כאחד, בהם בונג ג'ון הו הדרום קוריאני, הירוקאזו קורה-אדה היפני, אלאן קווליה הצרפתי, פאבל לונגין הרוסי, קורנליו פורומבויו הרומני, פן אק רטנארואנג התאילנדי וחיים טבקמן הישראלי. במסגרת זו יוקרן גם פרויקט של סרטים קצרים ממיטב במאי רומניה, בהם כריסטיאן מונג'יו, זוכה דקל הזהב לשנת 2007 עם סרטו ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים.

בפסטיבל קאן שתי מסגרות הקרנה נוספות, המתקיימות במקביל לפסטיבל הרשמי, הן "השבועיים של הבמאים" ו"שבוע המבקרים", שתיהן פועלות בחסות איגוד הבמאים ואיגוד המבקרים בצרפת. מסגרת ה"שבועיים של הבמאים" תפתח השנה עם סרטו החדש של פרנסיס פורד קופולה, טטרו, ותיסגר עם הסרט הישראלי עג'מי בבימויים של ירון שני וסקנדר קופטי. במאים נוספים ומעניינים שניתן למצוא במסגרת זו הם פדרו קוסטה הפורטוגזי, הונג סאנג סו הקוריאני, לין שלטון והאחים בני וג'וש ספדי האמריקאיים וליו ג'יה ין הסינית. ב"שבוע המבקרים" החליטו להתמקד השנה בעיקר בסרטים ראשונים, וכאילו שזה לא מספיק, כחלק מטקטיקת הקרב על האזוטריה הקולנועית שמנהלות מסגרות ההקרנה של קאן, פרט לצרפתי אחד, כל שבעת הסרטים המוצגים בתחרות מגיעים מארצות שתוצרי הקולנוע שלהן אינם מובנים מאליו, בהן צ'ילה, אורוגוואי, שוויץ, בלגיה (דווקא מאזוריה הפלמיים) ועיראק.

לכל אחת ממסגרות הפסטיבל תוכניות של סרטים קצרים. המעניינת שבהן היא מסגרת הסינפונדסיון לסרטי סטודנטים, בה זכה בשנה שעברה אלעד קידן עם סרטו המנון. במסגרת זו מוקרנים סרטים קצרים מבתי הספר החשובים והמעניינים בעולם לקולנוע, בהם לה פמיס הצרפתי, פאמו הצ'כי, אוניברסיטת ניו יורק (NYU), האקדמיה לקולנוע בבייג'ין, האוניברסיטה לקולנוע של ארגנטינה ובית הספר לקולנוע של דנמרק. ראוי לציין שמסגרת זו  נכבשה משכבר על ידי תעשיית הסרטים הקצרים הישראלית, בשליטתה הבלתי מעורערת של אוניברסיטת תל-אביב, עם קצת עזרה מסם שפיגל, מנשר לאמנות ומכללת ספיר. מסגרת הסטודנטים קיימת משנת 98'. משנת 99' ועד השנה מציגים בה באופן קבוע סרטים קצרים של במאים ישראליים, ובחמש השנים האחרונות - שני סרטים ישראליים בכל שנה, הישג שאף מדינה אחרת לא יכולה לזקוף לזכותה במסגרת זו ועדות נוספת להתעניינות הגוברת בעולם לקולנוע ישראלי, כמו גם לכמות הכישרונות המפעימה אל מול גודל ותפוקת התעשייה המביכות לעיתים. חיים טבקמן, שסרטו הארוך הראשון מציג השנה ב"מבט מסוים", ביקר במסגרת זו פעמיים, כמו גם מיה דרייפוס ונדב לפיד. דובר קוסאשווילי, הגר בן אשר ועוד רבים וטובים הסתפקו בפעם אחת.
 
על כל פנים, כפי שודאי הבנתם, ביקור בפסטיבל כמוהו כביקור בספרית האוזן השלישית. אתה יודע טוב מאוד מה אתה רוצה לראות כשאתה בדרך לשם, אבל כשאתה דורך שם, זה סיפור חדש לגמרי. המוח הופך לחתיכת ג'לי המרצדת תמונות שונות מסרטים שראית או פספסת או תכננת לראות או חלמת שאתה רואה, ואין לך שמץ של מושג מה לעשות. בדומה לביקור באוזן, גם בקאן, אתה עלול למצוא את עצמך בסוף יושב מול סרט אימה אמריקאי מפגר עם ביקיני וגרזנים או לחלופין, מול מלודרמה כורדית עם שוטים ארוכים כאורכה של טיסה לאוסטרליה, בדיוק כשנגמרו לך כדורי השינה. מה לעשות, אלה החיים. לכן אין באפשרותי להבטיח שום דבר, מעבר לשלושה עד ארבעה סרטים ביום, שבאחד מהם אני בטוח אירדם.

דבר אחד בטוח, פרט למספר סרטים שאני פשוט ח-י-י-ב לראות (הנקה, טרנטינו, פון טרייר, מינג ליאנג וידעיה כמובן) לא אעשה מאמץ לדוג בהכרח את סרטי התחרות הרשמית או את אלו של הבמאים המפורסמים. מניסיוני בשנים קודמות, אלו מגיעים לארץ מהר מאוד בעוד שהאחרים מגיעים כעבור שנתיים, אם בכלל. באופן כללי, הסוד הוא להיות קשוב לבאז, ולזהות אילו מהבמאים הצעירים בפסטיבל מסומנים כהבטחות. אלה בדרך כלל יהיו הסרטים המעניינים ביותר, שבכוחם להעניק לבאי הפסטיבל תמונה שאולי מרמזת על הכיוונים והאופנות העתידיות של האמנות השביעית.

נתראה שם, יהיה דיסקו.


אסף קורמן (10/05/09)

הכותב, בדרכו לקאן
Up של פיקסאר, הפותח
אלמודובר
טרנטינו
פון טרייר
צאי מינג ליאנג
קמפיון
פארק צ'ן ווק
טו