23/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

קאן עדן
אחרי היום הקודם והלא מוצלח, הגיע היום השלישי לפסטיבל, עם שלוש פעמים כי טוב, וקורמן ברקיע השביעי. הכל בזכות אנדראה ארנולד, פארק צ'ן ווק ולין שלטון

אחרי אתמול, יום שלא הותיר אחריו דבר מלבד עייפות, היום השלישי של הפסטיבל כבר מרגיש כקאן-עדן עלי אדמות. הוא נפתח עם סרט בריטי, המשיך בקומדיה אמריקאית והסתיים באימה דרום קוריאנית. העוצמות הקולנועיות של שלושת הסרטים הציבו רף גבוה במיוחד ממנו יהיה בהחלט מאתגר להמשיך הלאה.
הבמאית הבריטית אנדראה ארנולד מגיעה השנה בפעם השלישית בחייה לתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. בפעם הראשונה היא זכתה בדקל הזהב עבור סרטה הקצר Wasp, המגולל יום עגום בחייהן של אם חד הורית לשלוש בנות קטנות ותינוק. הסרט המומלץ ניתן להשאלה באסופת הסרטים הקצרים Cinema 16. מעטים זוכים בכבוד להציג את סרטם הארוך הראשון בתחרות הרשמית של הפסטיבל, אך תשומת הלב העצומה שקבלה ברחבי העולם עם סרטה הקצר עזרה לה להגיע לשם בשנת 2006 עם דרך אדומה, שאף זכה בפרס חבר השופטים. הסרט ההוא, שהתרחש בסקוטלנד ותיאר את שגרת יומה המציצנית של שוטרת המתבוננות במתרחש ברחובות מבעד למצלמות נסתרות, היה מרשים מבחינה אסתטית והכיל כמה רגעים חזקים, אך בתום הצפייה הותיר אותי בתחושה לא מוגדרת של פספוס.
השנה היא מגיעה עם סרטה החדש Fish Tank, בכיכובם של שחקנית צעירה בשם קייטי ג'רביס ושל מייקל פאסבנדר, הזכור לטובה מתפקידו המחריד ברעב משנה שעברה. ג'רביס מגלמת נערה בת 15 בשם מיה, שחייה משתנים כשאמה מביאה הביתה חבר חדש (פאסבנדר). למרות הסטוריליין הקצת שחוק של סיפור התבגרות של ילדת טום-בוי עם אמא חד הורית וחסרת אחריות ואחות קטנה ומופרעת, שחייה משתנים בעקבות מפגש עם גבר מבוגר, הסרט הצליח להיות מרגש באמת, בנטורליזם פואטי מחוספס ולא מתפשר. זה היה אמנם הסרט הראשון שאני רואה מתוך עשרים הסרטים שבתחרות הרשמית, אבל כבר אוכל לסמן את השחקנית הצעירה קייטי ג'רביס כמועמדת מאוד חזקה לפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל. זו תהיה הפתעה אמיתית אם מישהי תצליח להגיע לעוצמות הפשטות הנשפכות ממנה בסרט. ב-“Fish Tank” חוזרת ארנולד לאזורים בהם התרחש גם סרטה הקצר, שכונות עוני עכורות בבריטניה. ניתן לומר בפה מלא שארנולד מצליחה להקים לתחייה את הריאליזם הבריטי בחושניות יוצאת דופן, ואין דבר נחמד יותר מלפתוח ככה את הבוקר.
היום הסתיים בפיצוץ אמיתי. הבמאי הדרום קוריאני פארק צ'ן ווק, שהמם את קאן בשנת 2004 עם שבעה צעדים, בו תמנונים נאכלו חיים, ראשים ערופים התעופפו כפנקייקים ואבות בעלו את בנותיהם, חוזר לתחרות הרשמית עם מה שאמור להיות פרויקט חייו, עליו הוא עובד כבר כמעט עשור, סרט הערפדים Thirst. במרכז הסרט כומר אהוב מעיירה קטנה, אשר במהלך מסע לאפריקה מת וחוזר לחיים כערפד. כשהוא שב לעירו נפוצה השמועה כי הצליח להחלים ממחלה ממארת ותושבי העיירה מייחסים לו סגולות מרפא יחודיות. הסיפור מסתבך כשהוא פוגש חבר מהעבר ומוצא עצמו נמשך נואשות לאחותו החורגת, שגם נשואה לו. צ'ן ווק חוזר כאן לתימות שעסק בהן בכמה מסרטיו הקודמים. באסופת Three Extremes יצר צ'ן ווק סרט בן חמישים דקות המגולל יום גורלי בחייו של במאי סרטי ערפדים אשר נחטף על ידי אחד הניצבים בסרט שהוא מביים. בסרטיו “שבעה צעדים”, שלום לנוקם ושלום לנוקמת עסק צ'ן ווק בתימות של נקמה וגאולה באופן בלתי נשכח. “Thirst” הוא ללא ספק פסגת היצירה של הבמאי, היתוך מפעים של אקשן עקוב מדם עם סיפור אנושי מופרע ופתלתל, כשמעל לכל עומדות שאלות תאולוגיות כבדות אודות מוסר, גאולה וערך החיים. הצוות המופלא כולל את סונג קאנג-הו, הכוכב העסוק ביותר בדרום קוריאה, בתפקיד הכומר ואת קים אוק-וין הצעירה בתפקיד האשה, שעוברת כמה מטמורפוזות לנגד עיני הצופים שקשה להישאר אליהן אדיש. הסרט, שעתיים ורבע, מותח את גבולות הז'אנר הערפדי, כותב מחדש את ההסטוריה של סרטי האימה (כולל ציטוט יוצא דופן למלתעות של ספילברג) וכמו כן גדוש בסקס ובאנשים שמקיאים הררי דם בצורות שונות ומשונות. בהתמזל מזלנו, הצלחנו אני וזוגתי לירון להשתחל יחד עם כל המשלחת של כלת הים לבכורה העולמית של הסרט, בנוכחות הבמאי והשחקנים. יש לציין שמעולם לא תיארתי לעצמי שאמצא את עצמי כל כך קרוב לילד הרע של הקולנוע הדרום קוריאני.
בין שני הסרטים של הרשמית, באמצע היום, מצאנו עצמנו במסגרת השבועיים של הבמאים בה מוצגת הקומדיה האמריקאית העצמאית Humpday, מהבמאית הצעירה לין שלטון. מה שהתחיל כקומדיה קצת מדאיגה ברמות הפיגור שלה הפך להיות חוויה חד פעמית ורבת עוצמה ובאופן מפתיע, למרות עוצמתם של שני הסרטים האחרים, נדמה שדווקא זה הסרט שאמשיך להרהר בו עוד מספר ימים.
הוא נפתח בהגעתו המפתיעה של אנדרו לביתו של בן, חברו הוותיק מהקולג', בשלוש לפנות בוקר, אחרי שלא נפגשו שנים רבות. בן בנתיים התחתן וחי חיים בורגניים עם אשתו הצעירה שלא מבינה מה נפל עליה. אחוות גברים מביכה, בירות ודאחקות מעצבנות דוחות גם את הצופים וגם אותה, כשהסרט מקבל תפנית הזויה במיוחד בלילה בו השניים משתכרים במסיבה, ומחליטים להירשם לתחרות של סרטי פורנו אמנותי לחובבנים. שכרותם מביאה אותם לרעיון לצלם סרט בו שניהם, סטרייטים אמריקאים וגברתניים, מזדיינים בתחת (Pardon my french...).
הסרט הצליח להזכיר לי את עוצמתה של הקומדיה כשהיא חכמה ועשויה היטב, ושלא צריך צילום מרהיב בשלושים וחמש מילימטר ואפקטים של מאות מליוני דולרים בשביל לעשות סרט מרגש. הסרט נגע באינטימיות וריאליזם נדירים בנושאים שככל שאני זוכר לא נתקלתי במקרה בו קיבלו טיפול הולם באמת על מסך הקולנוע. הגבול הדק בין הומופוביה למשיכה מינית הומו-אירוטית בין גברים החיים בחברה בה הומוסקסואליות היא עדיין טאבו, פחות חברתי ובעיקר מנטלי. הצורך הגברי לחופש ממערכת יחסים זוגית ובתוך מערכת יחסים זוגית. הגבולות שזוג נשוי מסוגל למתוח בהענקת חופש אחד לשני. כמה כיף לגלות שחבורה של אמריקאים בלי יותר מדי תקציב יכולים לגעת בנושאים אלה בעומק, קלילות וכנות ומבלי לוותר על חוש ההומור המפגר שלהם.

המשך יבוא...

אסף קורמן (16/05/09)

לכתבה הראשונה - הכנות לקאן;
לכתבה השנייה - ההתחלה
לכתבה הרביעית - כלת הים
לכתבה החמישית - בונג ג'ון הו, ג'ונתן דמי

Fish Tank. מועמדות סבירה לג'רביס
Fish Tank. מועמדות סבירה לג'רביס
Thirst. פסגת יצירתו של פארק צ'ן ווק
Thirst. סונג קאנג-הו, ה-כוכב הקוריאני
Thirst. נקמה, גאולה וערפדים
הקהל קם לכבוד Thirst. צילום: קורמן
Hump. חוויה חד פעמית
Hump. עוצמתה של הקומדיה
לירון והכותב מסנוורים מיומם השלישי