25/11/2017
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. King Gizzard
  2. Robert Plant
  3. Richard Dawson
  4. Jeff Lynne's ELO
  5. דודו טסה
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

לרקוד ולמרר בבכי
ביום השמיני בקאן נס קטן – אינדי אמריקאי נפלא על נערה בת 16 עם חיים קשים במיוחד. וגם: דרמה מרתקת מתאילנד ובכורת עיניים פקוחות, הישראלי השני

היום השמיני נפתח בהפתעה לא צפויה. הצלחתי להשתחל להקרנת קניינים של אחד הסרטים שפספסתי בתחילת הפסטיבל, אשר הוקרן במקביל לסרט הערפדים של פארק צ'ן ווק. שם הסרט, כשם הדמות הראשית שלו, Precious (אך הוא ידוע גם כ-Push: Based on the Novel By Sapphire). הזוכה הגדול של סאנדאנס השנה (פרס הדרמה הטובה ביותר, גם מטעם חבר השופטים וגם מטעם הקהל, ופרס לשחקנית Mo'Nique), הוא אחת ההפקות האמריקאיות הבודדות שהצליחו להשתחל השנה לפסטיבל קאן, והוא הוקרן במסגרת מבט מסוים.
פלאשבק ליום השני של הפסטיבל: צועדים לנו בבגדי ערב על השטיח האדום, קשה היה לפספס את פמליית הכוכבים הצועדת כמה מטרים לפנינו. בהם לי דניאלס, במאי הסרט, סידיבה, השחקנית הראשית הענקית תרתי משמע, והזמרים לני קרביץ ומריה קארי. תהינו מה לעזאזל הם עושים בהקרנת הסרט, האם זה קשור לפסקול? היום, עם הצפייה קיבלתי את התשובה. הם משחקים בו. בתפקידים די מינוריים. והם אפילו מעולים!
במרכז הסרט המרגש והמסעיר הזה, שבינתיים היה היחיד בכל הפסטיבל שגרם לי להזיל דמעה, נערה שחורה בת 16 בעלת מימדי גוף המהווים עבורה מחסום חברתי מעיק, אשר מגיעה מבית שהיה גורם לד"ר פיל לשקול פרישה מהמקצוע. אחרי שנאנסה פעם אחת על ידי אביה, ואחרי שנלקחה ממנה בתה המונגולואידית שנולדה בעקבות האונס, היא עכשיו בהריון עם ילד נוסף, תוצר של אונס נוסף. אמה המופרעת מאביסה אותה באוכל ומקנאה בה על ה"יחס החם" שהיא מקבלת מבעלה. הילדה, שאינה יודעת קרוא וכתוב בגלל שחייה לא אפשרו לה להתמקד בכך כמו שצריך, מבריקה בשעורי החשבון ובעקבות זאת נשלחת על ידי אחת מהמורות שלה לבית ספר אלטרנטיבי לנערות ממשפחות מצוקה. עולמה משתנה עם המפגש עם המחנכת החדשה שלה, גברת ריין.
ברגעי מצוקה שוקעת "פרשס" לעולם הפנטזיות, בו היא חזקה, סקסית, יפה, כוכבת ואמא טובה לילדיה. למרות הרעיון הלעוס, מצליח דניאלס לשזור את הפנטזיות הללו לאורך הסרט בצורה חכמה, והשוק הלא נורמלי שנוצר מההבדל שבין "פרשס" של הפנטזיות ו"פרשס" האמיתית מרגש עד דמעות. אחד מרגעי השיא הוא סצנה בה היא מתבוננת בעצמה במראה ורואה אשה בלונדינית לבנה ודקיקה. כמה חסר בושה ובעת ובעונה אחת מחניק. מריה קארי היא עובדת משרד הרווחה המטפלת בה ולני קרביץ האח בבית החולים, אשר מטפל בה אחרי לידתה. מיקומם של שני כוכבי העל הללו, המופיעים בסצנות שלהם ללא איפור (למריה קארי יש שפם!!) בתפקידים קטנים ואפרוריים אך מלאי חמלה, היתה יכולה להיות גימיק מעצבן אך מביאה אתה אפקט רגשי עצום. הבימוי של דניאלס הוא קצבי ורב עוצמה, הכי לא צפוי לסיפור קטן וריאליסטי בבסיס על משפחה דפוקה מהארלם, ופס הקול העשיר של הסרט מצליח לסחוט ממוסיקת הסול והפאנק הגרובית את רבדיה הטראגיים ביותר. כל הסרט התחשק לי לרקוד ולמרר בבכי. זהו בהחלט אחד מהסרטים שישארו לי בראש עוד הרבה אחרי שהפסטיבל ייגמר.

אחריו הלכתי ל-Nymph, של הבמאי התאילנדי פן אק רטנרואנג, מי שהביא לנו את חיים אחרונים ביקום והציג בשנה שעברה בשבועיים של הבמאים את Ploy, סרט מופלא הסובב סביב משולש מסוכן של זוג נשוי וילדה בת 14 הנפגשים בבית מלון. בסרטו החדש הוא ממשיך עם תימה זהה, אך מוסיף עליה מימד מיסטי וממקם אותה בלב לבו של יער, בשפה קולנועית המזכירה במידה מסוימת את זו של הקולגה שלו, אפיכטפונג ווירסת'קול, אשר זכה ב-2004 בקאן עם סרטו Tropical Malady. "נימפה" נפתח בסקוונס שוט מדהים של שיטוט ביער במהלכו אנו עדים לחטיפתה האלימה של נערה צעירה על ידי שני גברים, אשר מאוחר יותר בהמשך השוט, מתגלות גופותיהן הצפות על פני נהר. זהו רק סיפור הרקע לסרט, המתמקד במאי, קרייריסטית צעירה המנהלת רומן עם הבוס שלה, אך מתאמצת להציל את נישואיה לבעלה נופ, ומחליטה להצטרף אליו לסשן צילומים של כמה ימים באותו יער. במהלך אחד מסיוריו, נופ נתקל בעץ משונה ומאותו רגע נעלם. הסרט, שהותיר אותי במרחק מה מהדמויות וההתרחשויות שלו, הוא איטי וקשה לצפייה, ודורש עירנות ונכונות שאני בטוח שאם מוצאים אותן הוא משיב חזרה בחוויה מהפנטת. אני מצאתי את עצמי מנמנם פעמים ספורות, אך סקוונס הפתיחה וכמו כן המהלך הנרטיבי המקורי, הייחודי לרטנרואנג בהחלט שווים צפייה. אפשר גם למצוא הרבה נקודות השקה בין הסרט הזה לבין סרטו של פון טרייר, שגם התחרש רובו ביער. רטנרואנג, לעומת ידידו הסקנדינבי, הוא כנראה אדם בעל חמלה, והצליח ליצור פורטרט משכנע יותר של אשה המתעמתת עם חרדותיה וקשיי הנישואין שלה. גם המימד המיסטי והמיתולוגי נתן לסרט נופח מעניין. הוא הוכיח כי החשיבה הקולנועית של התאילנדים היא עדיין אחת מהמרתקות ביותר בעולם, ושטרם מיצינו את מה שבכוחה להעניק לנו.
משם המשכתי לבכורתו של הסרט הישראלי השני המוקרן בפסטיבל, הוא עיניים פקוחות. חיים טבקמן, בוגר אוניברסיטת תל אביב שזו לו הפעם השלישית בריביירה הצרפתית, אחרי שהשתתף פעמיים במסגרת סרטי הסטודנטים הרשמית עם סרטיו הקצרים, מציג במסגרת "מבט מסוים" את הדרמה השחורה-ורודה הזו, המספרת סיפור אהבה הומוסקסואלי המתרחש בלב ליבה של הקהילה החרדית בירושלים, בכיכובם של רן דנקר וזוהר שטראוס. שטראוס מגלם בפשטות כובשת את אהרון, בנו של הקצב פליישמן, היורש את העסק אחרי מותו, ומעסיק כשוליה נער סורר בשם עזרי (דנקר) המגיע לשכונת מאה שערים. הליהוק המפתיע של דנקר בתפקיד הומו דתי, אשר ניכר כי וויתר על המלחמה בנטייתו המינית והמיר אותה במחאה סמויה בכבלי הדת, בהחלט מוכיחה את עצמה. הוא כן ונטול מניירות, וגם כמובן מאוד חתיך. בתפקידים נוספים, צחי גראד בתפקיד הרב, אבי גרייניק המרגש כמסכן השכונתי וטינקרבל, ששבה למסך אחרי שנעדרה לטובת אמהות למספר שנים, בתפקיד אשתו הדתייה של אהרון. ראוי לציין שיופיה המאוד ישראלי של טינקרבל רק השתבח ולמרות נפילות משחקיות מעטות ונסלחות אני מקווה לשוב ולראות אותה על המסך הרבה הרבה. נקודות התורפה של הסרט היו התסריט של מרב דוסר, שהלך לרוב למקומות הצפויים ולא הכיל איזשהן תובנות חדשות על הומוסקסואליות או כפייה דתית שלא ראינו בקולנוע הישראלי לפני כן, והצילום של אקסל שנפט הגרמני, שהיה מאוד יפה אך נפל רוב הזמן לאוריינטליזם קיטשי שהאירופאים לבטח יזללו בשקיקה. הבימוי של טבקמן, שבעברו ערך את חופשת קיץ של דוד וולך, רוב הזמן הרגיש מעניין ובשל, והוא הצליח להפיח חיים בדמויות הסטריאוטיפיות שלו. אין לי ספק שזה מישהו שמעניין אותי לעקוב אחרי מה שהוא עושה. בשורה התחתונה: שוב כל הכבוד לקולנוע הישראלי ובהצלחה לסרט בקופות בארץ, אם כי היה אפשר לסחוט מרומן הומוסקסואלי בחברה החרדית יצירה קצת יותר חתרנית, חושנית ופוקחת עיניים מזו.
מחר הרפתקאות רבות עומדות בפני, בהן הקרנת הבכורה של מיכאל הנקה ומפגש עם אבא שלי. תודו שזה נשמע מסקרן...


אסף קורמן (21/05/09)

לכתבה הראשונה - ההכנות לקאן
לכתבה השנייה - ההתחלה: גובאדי, קורה-אדה, קופולה
לכתבה השלישית - ארנולד, צ'ן-ווק, שלטון
לכתבה הרביעית - בכורת “כלת הים“
לכתבה החמישית - לונגין, ג'ון הו ויאנג-דמי 
לכתבה השישית בסדרה - פון טרייר פון טרייר פון טרייר
לכתבה השביעית בסדרה - חמישייה רומנית, ביקור בעיראק, ופספוסים

היום השמיני
Precious. סידיבה הענקית
Precious. מו'ניק, האם
Precious. העולם משתנה
Precious. קרביץ - מינורי ומעולה
דניאלס. קצבי ורב עוצמה
Nymph. בין נמנום לנמנום
עיניים פקוחות. התסריט הולך אל הצפוי
עיניים פקוחות. ליהוק מפתיע
“עיניים פקוחות“ בקאן. פעם 3 לטבקמן