23/01/2018
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Morrissey
  2. Bjork
  3. Richard Dawson
  4. Neil Young
  5. Charlotte Gainsbourg
חדשים בג'אז באוזן
  1. James Blood Ulmer
  2. Joe Henderson
  3. Ambrose Akinmusire
  4. Blue Note All-Stars
  5. Kamasi Washington
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

מק'מוזיקה

גם מוזיקאים הם מותג. זה מבלבל כי אמנים הם הדבר הכי רחוק ממוצרי צריכה ובכל זאת, גם בעולם הרוק, מיתוג, לוגואים ופרסונה משחקים תפקיד יותר חשוב מהמוזיקה

אבישי קרשין (10/06/14)
 
Pic Name
Kiss

כשאייס פריילי ענה למודעה של להקת רוק מתחילה בשם וויקד לסטר שמחפשת גיטריסט הוא לא ידע שהוא הולך לשנות את פניו של הרוק האמריקאי. פריילי היה אינדיבידואליסט ועוף קצת מוזר, לאודישן הוא הגיע עם נעל אחת אדומה ואחת כתומה ולמרות זאת הרשים מיד את הלהקה עם הגיטרה שלו והתקבל. לא הרבה אחרי הצטרפותו החליטה הלהקה על שם חדש – Kiss. פריילי עיצב את הלוגו, כביכול עם שני ברקים במקום ה-Sים אבל בעל דמיון מפתיע ללוגו קצת פחות חביב, זה של האס אס הנאצי..

זה היה בתחילת 1973, עולם הפרסום עדיין היה בחיתוליו ורק מתי מעט היה מודעים לכוח האדיר של מיתוג מוצר כשמדובר על מכירות. הציור הקטן, הפשוט, המכונה לוגו מזוהה ישירות עם המוצר שלו ומייצג אותו, לוגו טוב מגלם בתוך עצמו את האופי של המוצר שעומד מאחוריו, או לפחות את האופי שהוא מנסה למכור לציבור הרחב. קיס לא התייחסו לעצמם בתור מוצר אבל בלי לשים לב יישמו על עולם המוזיקה את כל הטריקים שלרוב הולכים עם משקאות קלים או מכוניות .


Pic Name
הביטלס באצטדיון וומבלי
כמה חודשים אחרי המצאת הלוגו ולאחר כמה הופעות כמעט נטולות קהל הגיע פריילי עם הברקה אחרת, איפור הקבוקי שהפך לסימן ההיכר המובהק ביותר של הלהקה. כמעט בין לילה המצב השתנה והלהקה המדשדשת מצאה קהל, מפיק ואמרגן. באוקטובר של אותה שנה, סולן ובסיסט הלהקה ג'ין סימונס, הצית בטעות את שערו שהיה עמוס בספריי לשיער. הוא רק רצה לירוק אש מפיו אבל התאונה נתפסה כחלק מההופעה והפכה לחלק מהריטואל האהוב והמוכר על ידי המעריצים. קיס אימצו באהבה את הקרקסיות, בנוסף לפירוטכניקה הם הכניסו לתפריט גם גיטרות מעלות עשן, מערכות תופים מרחפות, תלבושות גותיות כבדות ואת הלשון של סימונס. בשלב מסויים כבר היה ברור לכולם שמאות אלפי האנשים שמגיעים להופעות באים פחות בשביל המוזיקה ויותר בשביל המופע. סימונס השווה את הסיטואציה לבחורה עם חזה גדול, "כולם מדברים על האיפור או רוצים לראות את הלשון", הוא אמר בראיון, "לפעמים אתה רוצה להגיד להם 'אולי תסתכלו כאן למעלה ונוכל לנהל שיחה'".

Pic Name
פיטר גבריאל ומייק ראת'רפורד
קיס לא היו הראשונים, מופע הראווה שלהם הושפע ישירות מאליס קופר והתיאטרליות המקאברית שלו ומסצנת הגלאם רוק שהתהדרה בלהקות כמו ה- New York Dolls שנהגו להתלבש להופעות שלהם בדראג. אבל קיס כן הייתה הראשונה שאצלה המופע היה הדבר המרכזי, גדול, רועש וכיפי. יתרונותיו של המיתוג היו ברורים עוד לפני כן, כשאלביס עלה על הבמה עם הפומפדור שלו ונענע את האגן, כשאת באדי הולי לא זיהו בלי המשקפיים שלו וכשאלפי צעירים ביקשו מהספר שלהם תספורת ביטלס.

שנות השבעים, עם פרץ היצירתיות שלהן, הרחיבו את החוויה המוזיקלית החיה. הרעיון היה להעשיר את המוזיקה, לנסות להעביר דרך תפאורה, תלבושות ותאורה את הרגש שהמוזיקה מייצרת. למשל ההופעות של ג'נסיס בקדנציה של פיטר גבריאל שהכניסו את הקהל לעולם אחר בהשראת המוזיקה; Yes בנו להופעות שלהם תפאורות שעיצבו רוג'ר דין ואחיו מרטין על בסיס היצירות שצייר רוג'ר לעטיפות האלבומים; ואילו קופר, האב הרוחני של קיס וההשראה הישירה על האופי של הופעותיהם, ברא עולם אפל על הבמה שנשען על קולנוע האימה הקלאסי ועבד ביחד עם הטקסטים והמוזיקה האפלוליים שלו.

אם אתה רוצה למלא אצטדיון המוזיקה לכשעצמה כבר לא מספיקה. בשביל לקשור עשרות ומאות אלפי אינדיבידואלים לזירה אחת גדולה צריך לארוז הכל בחבילה חמודה וברורה ולתת את חוויית ההופעה גם לאלה שיושבים חצי קילומטר מהבמה במושבים הזולים. כשהביטלס מילאו את וומבלי, לפני עידן מסכי הוידיאו, כל אחד מיושבי האצטדיון ידע אם הדמות המיניאטורית שמפזזת על הבמה העגולה היא ג'ון או ג'ורג' וזאת הודות למיתוג האינטנסיבי שהפך את חברי הלהקה מבני אדם לדמויות. המיתוג משטח את המציאות והופך אותה מתלת מימדית לדו מימדית ובהשלכה לקלה יותר לעיכול. ההמון שואף לפשטות.

Pic Name
Manowar
מאז עברו הרבה מים מתחת לגשר והעולם חיבק בשתי זרועות את תרבות הצריכה. כרטיס להופעה הפך מכרטיס כניסה לעולם אחר, עשיר בצלילים ודימויים לעוד מוצר חומרי שטובי המוחות השיווקיים והיחצ"ניים עמלים להפוך אותו לאטרקטיבי במיוחד. יותר ויותר החלו לצוץ להקות שנשענות על הדימוי הוויזואלי שלהן, החל ב- Manowar שביססה את הלוק שלה על עולם הפנטזיה וספציפית האסתטיקה של קונאן הברברי, עבור ב-Village People שהצמידו לחברי הלהקה אימג'ים של גבריות שפונים לקהל הומוסקסואלי וכלה באמנים כמו ג'ורג' מייקל שהמציא מחדש את שיער הפנים ומדונה שהמציאה מחדש את ההלבשה התחתונה. כולם מקדשים את מעמדה של התדמית והיא בתורה מעניקה להם את אהבת ההמונים.

כשההמון אוהב אותך אין צורך בכישרון, אין ספק שזה עוזר אבל ההיסטוריה מוכיחה שסולן כריזמטי וספקטקל בימתי עושים הרבה יותר להכנסות מאשר סתם מוזיקה טובה. המיתוג מטשטש את הפער בין הופעות הארינה-רוק לבין האירועים שמאכלסים בדרך כלל את האצטדיון – משחקי ספורט. הדמיון למשחק כדורגל מתחיל בסדר הגודל ובתלבושות הזהות של השחקנים וממשיך במרצ'נדייזינג מאסיבי ובהשתתפות אקטיבית של הקהל. מעריציה של קיס נוהגים להגיע להופעות כשהם מאופרים כמו חברי הלהקה ולבושים בתלבושות האופייניות להם, ממש כמו אוהד כדורגל ממוצע. יש משהו שבטי בחוויה הזאת, דם, אש ותמרות עשן, פולחן של סמלים, דימויים וישויות כמעט מיתולוגיות, מאופרות ולבושות בתחפושות שמרחיקות אותן מהאנושי. המוזיקה עצמה, כמו בטקס פגאני, היא מכשפת, קושרת את הכל יחד, משלהבת את ההמון אבל בשום אופן היא לא העיקר.